Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Babyrage`s Strategi Guide

Som noen har sett har jag funnet ett stort interesse i wyckoff, og noe jag skrevet om tidligere. I ett forsøk om å sette meg mere inn i det, og lære meg, har jag tenkt å skrive en kort oppsummering på hva det er og hva det betyr.

Wyckoff går helt i linje med mitt store fokus på Demand, Supply og Volum og er ett meget fint verktøy for å sette “navn” på diverse hendelser i volum og pris.

Approach:
Bestem nåværende posisjon og framtida trend av markedet.
Velg aksjer som er i harmoni med trenden.
Velg aksjer utifra bestem riktning - akkumulasjon, re-akkumulasjon eller distribusjon.
Avgjør sannsynligheten for att aksjen ska bevege seg i ønsket retning.

Pris sykel:
42

Lover:
”Law of Supply and demand determines the price action:
Når demand er høyere enn supply, stiger priser. Når supply er høyere enn demand så synker priser.

”The law of cause and effect”
Hold koll på en range. Ett utbrott betyr mest sannsynlig høyere/lavere kurs nivåer.

”The law of effort”
Divergens mellom volum og pris signalerer ofte en endring i trenden.

PS - Preliminary support:
Foreløpig støtte, hvor betydelige kjøp begynner å gi støtte etter en langvarig nedtur. Volumet øker og pris utvides og signaliserer att at nedovergangen kan nærme seg slutten.

SC - Selling climax
Punktet hvor man har størst spredning og salgstrykk, vanligvis ett climax eller tunge panikk salg fra selgere, og hvor større institusjoner eller eiere akkumulerer aksjer. Pris stenger ofte lang ovanfør daily lows.

AR - Automatic Rally
Oppstår fordi intenst salgstrykk avtar og er sterkt redusert. En bølge av kjøp skyver prisen opp. Ofte oppstår også en kjapp konsolidering da kortsiktige gevinster ska hentes. Denne hendelsen, sammen med SC avgjør den nåværende trenden.

ST - Secondary test
Prisen går tilbake ned mot SC området for å teste balansen mellom demand og supply. Om bunn skal bekreftes, må volum og pris spredningen være betydlig redusert. Det er meget vanlig å ha flere ST etter en SC.

SPRING/shakeout:
Skjer ofte seint under en TR (Trading range). Tillatter dominante investorer att ha ett definitivt test av supply innan en mark-up, eller en større pris uppgang kan skje. En ”spring” tester nedre range av TR og så går snabbt opp igjen. Kan ofte være en god mulighet for tunga investorer eller institusjoner å ”lure” markedet att aksjen skal fortsette ned, noe som årsaker en temporær dipp.

Test -
Institusjoner tester supply gjennom en TR, gjennom ST eller spring. Om høyt nivå av supply kommer inn, er oftest ikke markedet redo for å oppvurdere aksjen. En spring testes ofte igjen av flere STs.

SOS - Signs of strength
Priset stiger i pris på høy volum oppover TR, skjer ofte etter en spring.

LPS - Last point of support
Laveste punkt i en reaksjon eller pullback etter en SOS. Betyr en pullback mot en support nivå som tidligere agerte motstand.

BU - Buck Up.
En SOS - hopper ofte opp over TR, eller ”Jump across the creek”, noe som representerer både short-term gevinst henting og test av nytt supply rundt motstand. En BU er en mer betydelig prisøkning, og kan se ut på flere ulike måter.

Akkumulasjon:
48

Phase A:
Markedet stopper tidligere nedtrend. Supply har vært dominant frem til nå. Supply på nedsiden avtar og vises som en PS og en SC. Disse er ofte meget tydelige i grafen, hvor du har større spread og høy volum. Når intens prispress avtar så får man ofte en AR. En lykket ST ned mot SC bekrefter rangen. Om ST går under SC, så er det ett varnings tegn for att vi kanskje skal fortsette nedover.

SC + ST + AR gir en TR, som nå blir basen vi skal handle etter.

Phase B:
Denne fasen avgjør kommend retning. Institusjoner og større aktører bygger interesse i aksjen og akkumulerer aksjer, denne perioden kan pågå under lang tid.

Det er ofte flere STs under denne fasen, og man får ofte noen topper i rangen. Målet for institusjonene er å akkumulere så mye aksjer som mulig.

Tidlig i denne fasen kan prisen swinga mye, og på høyt volum, men prisnedgang pågår ofte på lav volum. Når supply på nedsiden er slutt, er aksjen redo for Phase C.

Phase C:
I denne fasen får man ofte en spring eller shakeout, hvor man ”lurer” markedet. En lykked spring, fulgt av en SOS bekrefter teorien om att aksjen skal oppover.

Phase D:
Om analysen er korrekt, så kommer vi få høyt demand og lavt supply. Dette vises som en SOS, og små pullbacks som vises som LPS på mindre spread og lavere volum. Priset stiger mot toppen av TR.

Phase E:
I denne fasen bryter aksjen opp og demand er i full kontroll. Pullbacks som shakeouts er ofte kortvarige.

Distribusjon:

28

Slike faser som akkumulasjon, fast motsatt.

PSY - Preliminary supply
Instusjoner begynner å laste av aksjer i mengder etter en period av oppgang. Volumen ekspanderer og prisen volatil som betyr att en trend endring er nære.

BC - Buying climax
Høy volum og høy spread i pris. Aksjen går inn i climax, og prisen når en topp. En BC er vanlig etter en meget god rapport, eller andre gode nyheter hvor institusjoner trenger høyt nivå av demand från investorer får o selge sine aksjer.

AR - Automatic reaction
Når intens kjøp av aksjen når climax etter en BC, kommer høyt supply in nog gir en automatisk reaksjon på nedsiden. Bunnen av AR, og toppen av BC viser nå den nye rangen.

ST - Secondary test
Återtest av BC nivå, hvor demand/supply er balansert. Om en topp blir bekreftet, så kommer supply ta overtak og volumen på toppen av vår range er kreftigt redusert. En ST kan se ut som UT (upthrust), hvor pris går oppover BC, og muligt flere ST, men som siden snabbt snur ner under motstand. Etter en UT ser man ofte en ny test av nedre TR.

SOW - Signs of weakness
En snabb rørelse under nedre TR, ofte på høy spread og stigende volum. AR og SOW gir en hint om en COC - Change of Character, hvor supply er dominant.

LPSY - Last point of supply
Etter man har testet support i SOW får man ofte ett rally på lav volum. Det betyr att demand er kreftigt redusert og institusjoner har lastet av store deler av sine aksjer.

UTAD - Upthrust after distribution
Motsvarighet till spring på oppsiden. Skjer ofte i ett sent stadium av TR. Ett definitivt, siste test av TR motstand.

Eksempler:


Stillfront har en feil betegnelse, SCLX er en AR.

Distribution

Begynnende akkumulasjon?


16 Likes
4 Likes

Kan du forstå en teknisk konsolidering, har du 90% fortjeneste allerede. Det er i skyggen av elefantenes (institusjoner og større aktører) vi kan tyda og diktere en ny stor trend, opp eller ned. Hvis du bygger en posisjon her, eller noe utenfor (breakout) har du muligheten til å få med deg hele rørelsen.

Skal du bruke TA, legg fokus på konsolideringer. Allt annet er kun en bonus.

3 Likes

Litt grafer:

SP500 - 30 min. Får se om vi skal få se en ny spring på nedsiden eller om vi får extra strength action, i så fall skal vi opp 6%.

Expres2ion är inne i Fas C av en ackmulasjons range, og jobber rundt 61.8%. Bullish tegn, kommer sikte på å få tak i litt aksjer. Target ~30% opp.

Cantargia - perfekt akkumulasjon. Vill se nytt test av trend kanalen.

Integrum & SUS har nye muligheter på en ackumulasjons range. Avvaktar dock en senare Fas C & D (Se Expres2ion).


1 Like

XVIVO, fin volym som kommer in. Får se om vi klarer ta ut 96 kr.

Profilgruppen

Expres2ion virker som att den vill bekrefte en Fas C, muligt med ett forsøk på trendkanalens topp på 11.20-11.30

3 Likes

35

42

48

55

2 Likes

Fikk rekommendert en bok idag, og fikk den samtidigt sendt til meg via en link.
For dere med slik moral som meg som liker ting gratis finnes boken å hente her:

“A complete guide to volume price analysis”

For dere andre, boken finnes sikkert på amazon eller noe.

4 Likes

Har fått mer og mer interesse for blockchain teknologien. Min bank i Polen, ING bank har ett pilot projekt på gang med flertalet større banker.

Faller dette bra ut kanskje vi får en paradigme skifte i hvordan banker utfør transaksjoner. Hvilke er dere favoritt selskaper på børsen som driver med blockchain?

Bruce Fraser on volume @ 22 min.

5 Likes

Så langt idag bekreftet en Fas C med lav volum spring på nedsidan. Aggressive traders kan ta ett bet her med stopp under daily low.

4 Likes

The value and the power of compounding:

Two 40 percent returns = 96%
Four 20 percent returns = 107%
Twelve 10 percent returns = 214%

“One good trade per month will tripple your money in a year”.

12 Likes

Litt update på grafer.

Spring på nedsiden av bottom range, muligheter till en liten rørelse oppover. Har ingen posisjon idag.

Forventer meg att NANO arbeider i sin range noen uker/måneder.

Realfiction har fortsatt en del supply, avventer en brekftelse på range.

GOMX meget mulig vi har en større konsolidering i en range her. Kan bli interessant på sikt.

Integrum, avventer en mulighet til posisjon her

Profilgruppen, ser gode sjanser for en liten rørelse her

SDOS viser svakhet med høyere supply, bryter vi ned finnes sjanser på 4-4.20 kr.

G5EN, meget fin breakout. Forventer meg en naturlig pullback på lav volym. Bekreftelse gir meget god R/R.

8 Likes

Aggressive traders start accumulating on a low volume spring, or buy a breakout on high volume - everything else is dead money and waste of your time.

Compound money - not mistakes.

4 Likes

Er usikker hva som menes her. Gidder du å forklare en dummi, gjerne med et eksempel hva dette er.

PS: vennlig hilsen fra en som compounded a lot of mistakes denne uka og er mektig lei av slikt :slightly_frowning_face:

Enkleste måten å se det på er att aksjer er ett krig mellom “godt og vondt”, eg selgere vs kjøpere.

Kjøpere = demand
Selgere = supply

Når en aksje viser tegn på en change of character, feks som i NANO hvor du ser selgere har overtak i aksjen hele veien fra 120 kr ned til 38 kr. Men det som skjer ved 38 kr i NANO er att voldsom demand volum kommer in. Dette er en Change of Character, alltså ett tegn på att bunn kan være nær.

Når du har etablert en trading range, så går aksjen under en del faser. Dette er noe du ser i stort sett i 95% av aksjer, hvor de siste 5% representerer feks att en fin nyhet kommer in og trigger nok momentum til å bryte opp av rangen tidligere.

Ellers består en trading range av fire faser hvor det er en longsom prosess hvor kjøpere og selgere skifter aksjer mellom hverandre. Man pleier prate om att “smart money” ackumulerar aksjer, feks større investorer eller institusjoner som vill ha aksjer i dette område. Samtidigt har du “weak hands” som frivilligt selger sine aksjer runt disse nivåene.

Etterhvert, noen dager, uker, måneder eller år … så begynner samtlige aksjer som vill selge forsvinne. Og i en trading range så ser du flere forsøk på bunn av trading rangen hvor selgere presser ned prisen, men hvor demand kjøper aksjene og bunnen holder.

Når man nærmer seg slutten av denne trading rangen, så skjer det ofte ytterligere ett siste forsøk på nedre bunn, dette er hva vi kaller spring. Det er ofte meget lav volum, fordi salgs presset under disse ukene/månedene har minket då majoriteten av aksjer nå sitter hos eiere som er litt langsiktige, eller som synes aksjen fortjener mye høyere kurs.

En aggressiv trader, begynner å kjøpe aksjer når denne spring kommer, og regner siden med att prisen sakte stiger oppover mot toppen av trading kanalen. Siden handler man gjerne mer aksjer når aksjen bryter oppover.

Fordi når det ikke finnes noe supply igen, og markedet begynner å skjønne att priset skal opp, så handler de aksjer. Og på grunn av att supply nest inntil er slut, så kreves det meget lite for att priset ska stige, fordi det ikke finnes noen selgere igjen. Då sier man ofte att smart money har akkumulert aksjer under denne trading rangen, early investors kommer inn å trykker priset oppover, og siden kommer late investors som pusher priset ennå høyere. Till slutt når man en nivå hvor “smart money” som handlet innenfor rangen synes att aksjen er priset riktig, og de begynner dumpe aksjer. Og så begynner syklusen enn gang till.

Jag har vist denne bilden tidligere, men funcom er ett perfekt eksempel på hva jag mener og hvordan dette foregår.

Håper det var godt nok forklart.

21 Likes

Godt jeg spurte. For dette var det siste jeg hadde forventet “spring” innebar. (kanskje jeg tom skal trekke tilbake den der dummi-innrømmelsen min :)(?). Nei det gjør jeg ikke…, i lyset av mine prestasjoner denne uka…)

Da må man vel kjøre all in hver gang for å oppnå denne avkastning på total EK?

Ja, men det er mer for å illustrere styrken i compounding, eller rente på rente effekten. Personer med stort EK klarer ikke det forutsatt du ikke kjøper large cap og diverse midcap. Men opp till 30-50 MNOK går det sikkert fint å ackumulere posisjoner i mindre selskaper. Kjenner bland annet en som kun handler small-midcap, hans formue er rundt 100 MSEK.

Når du har disse fine potensielle setupene, hvordan overvåker og kontroller om de inntreffer? Alarmer? View med alle i en watch list? Sjekker alle engang om dagen? Har ikke funnet noen god metode/verktøy selv.