Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Babyrage`s Strategi Guide

“A real gold mine of information lies in Wyckoff’s method of reading bar charts. It has become a lost art.”

45

2 Likes

Idag blir det en kort PnF rant. En fin metode å beregne target på opp og nedsiden, en viktig aspekt innenfor wyckoff.

Vi bruker noen begrepp; box size og reversal.

Box size betyr mengd pris per box, og reversal er trendskifte, reversal count 3 betyr att vi må få en nok stor prisrørelse for på 3 kr viss box size er 1.

Noen eksempel; OMXS30 i 2009. Box size: 20 kr

NANO distribusjon 2016

Talkpool akkumulasjon/distribusjon

GOMX distrubsjon

Target baseres på hvor lang konsolideringen er; ju lengre desto høyre cause & effort.

I ett hypotetiskt scenario bruker jag talkpools konsolidering fra 2016. Du begynner å regne fra første PS for absorpsjon, og PSY for distribusjon.

I ett hypotetiskt scenario, om talkpool skulle bryte opp idag gir det ett beregnet PnF target fra low -> high på 83 - 102 kr.

3 Likes

@babyrage Slik du tegner Tilray chartet ovenfor, forstår jeg det riktig at du anser det å være i en distribusjonsfase?

Hva heter den P&F overlayen du bruker der? Kikket på både tradingview og borsdata.se, fant noe på tradingview, men ikke i nærheten å få opp det du har i bildene dine, er det noe du har lagd selv?

Et par linker for de intresserte:

https://www.youtube.com/channel/UCzdnvMNNeBSRRh1KWuJ_BUQ

https://www.youtube.com/watch?v=PktQVyud6rM

23

1 Like

Takker. Satt å lette inne på indikators, og fant ingenting under candles på borsdata.se, så tenkte ikke på å sjekke det samme på tradingview :slight_smile:

Er jeg inne på rett spor her? Litt usikker på om det muligens skulle vært en ST rett etter AR, og den ST jeg har tegnet inn skal defineres som en UT??

test

1 Like

test2

1 Like

1ai0fl

Er begge feil? :thinking:

Yupp

Prøve igjen :smile:

Noen spørsmål:

BC: Blir den røde candlen en del av BC, eller skal øvre motstandslinje ligge på toppen av wicken på den grønne candlen? Slik jeg tolker det er vel den røde en fortsettelse av prisen dagen før, før den reverserer og man detter ned til AR.

Første grønne candle etter AR : Kan denne blir definert som ST? Den når jo egentlig ikke opp til motstandsnivå for å faktisk være en secondary test, noen som ST/UT faktisk gjør. Blir det prisvariasjonene mellom AR og første bekreftede ST regnet som “støy” i dette tilfellet??

SOW: Blir hver røde candle som dipper under support etter en grønn candle som henter den tilbake til TR definert som en SOW, eller hele området?

SOW: Siste SOW på chartet, blir denne definert i forhold til om prisen dipper under men lukker inne i TR, eller må prisen lukke på nedsiden av support?

REF: https://stockcharts.com/school/doku.php?id=chart_school:market_analysis:the_wyckoff_method

Her var det iallefall mye nytt å lære. Jeg har studert litt i helga. Og har vanskelig for å mestre chartet slik. Men ser umiddelbart at volumlæren i Wyckoff’s er helt annerledes. Og det er en bra ting for den forklarer en del pris volumbevegeler bedre enn hva jeg har evnet tidligere.

Så sliter jeg nok med å identifisere fasene litt som @rosk82. Den siste så ikke så tullete ut, litt mange SOW og noen av dem på feil sted. C fasen er normalt den lengste og med fallende volum mot slutten om jeg har fått med meg alt.

Jeg er ingen ekspert, men jeg føler du tolker litt vel mye inn på veldig få candles?

Prøv å se på dow jones index for hele 2018 som ett eksempel.

3 Likes

Her er akurat samme chart, men med linjer istedenfor candles.

Blir straks mye tydeligere.

Men da tilbake til spørsmålet mitt angående de 2 SOW som er i fase B. Blir de indentifisert som en SOW hver for seg, siden man får en lukking av pris over support mellom dem, eller blir hele området definert som en SOW?

Siste SOW som er på nedadgående trend, skulle vel muligens ikke vært der, men litt usikker på hvordan man definerer det. Hvis man ser på candlesticka og wicken så stikker den jo langt ned før den reverserer. Er dette nok til å definere som en SOW, eller må den lukke under support, for så å stige igjen etterpå for å få en “skikkelig” SOW?

PS: Når jeg legger tekst på charten så “snapper” det på plass i horisontal plan, derfor noen av SOW kunne se ut som var plassert litt rart på den første charten. Hvis noen har noe tips eller innstiling som kan fikse dette så tommel opp for det :+1:

test

3 Likes

Studert og lest litt mer. Ser dette bedre ut?

Litt usikker om jeg har tenkt rett på den supportlinjen som jeg har tegnet under STb og STc. Men føler den er veldig naturlig der med tanke på alle nye tester respekterer denne.

4 Likes

Ser mye bedre ut, good job :muscle:

1 Like

10 Likes