Det å aldri kjøpe aksjer i nedtrend er ikke alltid “rett”. Jag har lest bøker av, og studert mennesker som har skapet seg enorme formuer gjennom å kjøpe 52w highs og 52w lows. Det finns ingen rett eller feil.
Majoriteten av mine gevinster i 2018 har kommet av å identifera en spring på nedsiden i en bunn formasjon rundt 52w lows. Man må anpasse seg etter klimatet.
Tradisjonellt sett vill du handle med trenden, men det finnes alltid muligheter. Det trenger ikke være en be all på noen sider.
Med det sagt - finn deg en måte og strategi som passer deg og som virker for deg, vare seg det er å handle i opptrend, nedtrend, 52w highs, lows, langsiktig investering, utbytte investering, daytrading, swingtrading etc etc. Finnes ingen rett eller feil.
Min egne strategi er basert på Minervini og Wyckoff, de går hånd i hånd. Minervinis strategi hjelper meg å kjøpe aksjer rundt 52w highs og ride sterke aksjer i opptrend. Wyckoff tillatter meg å identifere bunn nivåer og ackumulere stor andel aksjer og ride bølgen opp. Det har bare blitt sånn, har inget godt nok svar på hvorfor.
Men uansett hvordan man gjør det; aksjer ett er krig mellom supply & demand - aksjekursen beveger seg i den retning som er sterkest. Er supply > demand = kursen går ned, demand > supply = kursen går opp.
Angående ditt spørsmål;
Samme regler du har for å identifere kjøp og utbrudd, kan du identifere for salgs nivåer. Det blir ett spørsmål om;
Identifere en CHoCH på oppsiden; identifere hvor supply kommer in og selger aksjen, alternativt kan du bruke MA nivåer om man ønsker det. Finnes ulike måter å gjøre det på.
Hvordan du gjør det er irrelevant så lenge du oppnår det mest essensielle;
Dine gevinster over tid skal være større enn dine tap.
Det er ditt eneste mål på børsen. Over tid skal du tjene penger. Om du ikke klarer det så gjør du noe feil. Allt annet er irrelevant. Dine gevinster > dine tap, multiplisere det over tid så tjener du penger. Det er ingen raket forsking.