Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Babyrage`s Strategi Guide

Er det bare jeg som får følelsen av at Trump snart gir opp? Børsen er på extreme fear, vi så en relativt kraftig vending april i fjor og snart er det midterms.

Tror ikke det er helt urimelig at det kommer News kommende 1-2 uker om en potensiell løsning på dette - med synkende olje som følge.

Jeg har null støtte for denne tanke, kun en gut feeling.

Men redusering av eksponering mot olje & energi tror jeg er en smart risk håndtering.

I worst case kan man jo alltid kjøpe tilbake 🤷

#RiskManagement101

6 Likes

Har samme gut feeling. De vil ikke holde på med dette lenge, og vil lete etter en form for exit. Gjerne en hvor de skylder på noen andre.

Det O’store spørsmålet er om Iran gir seg iom at Trump garantert kommer til å male det i et bullshit-bilde hvor han og USA er de ubetingede seiersherrene. Som vil få Iran til å se svake og stakkarslige ut om de jekker seg samtidig. Krigens konsekvenser mtp oljestruping er ikke over før Iran er klar til å deeskalere.

1 Like

Er overbevist om at Trump ikke giver op — det er ikke hans stil.

Iran er snart færdig med at spille 1. Violin og Iransk kollaps er nært forestående — havde troet at Iran var færdig til overgivelse for flere dage siden.

Man kan sige meget om Trump — men er overbevist om at det bliver en anden verdens orden med Irans fald med faldende oliepris incl.
Huinitter, Hamas og Hisbholla vil være fortid — forhåbentlig
Danske tanker :grimacing:

Dansken

TACO har ikke poppet opp fra intet. Skal ikke kapre tråden med å starte en diskusjon rundt alle de andre påstandene som er langt langt ut på viddene (imo).

2 Likes

Jeg vibber også at dette kommer at ta slut i nærtid (1-2 uker) fra USA sin del. Isreael kanskje fortsætter, USA kanskje svinger inom med noen B2er noen gang då og da før at si “hello” med en bomb eller noe.
Dette er dyrt. Riktigt dyrt. Oljepriset har gåt opp også i USA, til tross før at de er selvførsørjande på olje og gas. Men hvie alternativer er å selge dyrt på verldsmarkedet eller selge billigt lokalt så selger De Store Bolagen externt til høyre pris.
Jeg vibber også at Kina trykker på. De liker nok dårligt dette med +100$/fatet. Og det er Kina som har USA under skon, ikke motsatt.

USA er netto eksportør av olje. Kina er netto importør. Vil påstå at du tar feil når det kommer til hvem som egentlig blir rammet her.

Det USA brenner er politisk kapital og ammolagre.

1 Like

Du kan ju se hvordan handelsbalansen mellan Kina og USA ser ut. USA kan ikke ens lage en sykkel internt i landet. De er helt beroende av Kina og kinesiske produkter.

Var ikke ment å bli en politisk vinklet diskusjon, men jeg tenker du har fel.

Jeg tror USAs stormakt tid er forbi, og jeg tror Kinas stormakt tid er på gang.

Iran kommer til å forbli, med støtte av Russland og Kina.

Petrodollar tiden er snart over, BRICS kommer vokse seg større, USA mer isolert, og Yuan kommer dominere.

Tiden får vise utfallet. Men personligen er jeg ikke noe fan av USAs retorik eller politikk.

Jeg er ikke fan av vesterlendsk propaganda.

Kun et av de aktuelle landene har vært i non stop krig de siste 100 årene, og det er ikke Iran.

Personligen vil jeg helst at alle skal sitte i ring, røyke en joint og synge kumbaya.

Heldigvis trenger jeg ikke være politiker eller geopolitisk ekspert, jeg er bare opptatt av charts. Men gut feeling sier noe er på gang.

4 Likes

Du har min støtte.

2 Likes

USA er ikke “ferdig” som stormakt fordi de roter det til i Midtøsten igjen. De sitter fortsatt på verdens reservevaluta, verdens desidert sterkeste militær og det dypeste kapitalmarkedet. Det forsvinner ikke over natta. At Kina vokser er det ingen tvil om, men det er ikke det samme som at yuan plutselig tar over globalt. Det krever tillit, åpne kapitalmarkeder og fri flyt av penger. Der er de ikke i nærheten ennå. Når det gjelder BRICS så er det mer en løs klubb enn en reell blokk. India, Brazil og Kina trekker i ganske forskjellige retninger. Det er ikke akkurat EU 2.0. og den “USA i nonstop krig” greia er litt selektiv for min del. Iran har ikke vært i direkte krig på samme måte, men de har vært involvert i konflikter via proxyer i hele regionen i årevis. Det er ikke kumbaya det heller så ja verden er i endring og maktbalansen flytter seg gradvis, men det er ikke et sånt clean skifte hvor USA faller og Kina tar over. Det er mye mer rotete, tregt og fullt av motkrefter enn som så. Charts er fint, men geopolitikk er ikke en linje som bare peker én vei.
Ellers kudos for for dine delinger når det gjelder aksjer.

Som de sier hotshots 2 - they dicked with the wrong dictator. :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Enig i mye av det du sier, men det er også et mønster som er vanskelig å ignorere: Når land begynner å true vestlig kontroll over olje og ressurser, så øker plutselig konfliktnivået.

Afghanistan er et godt eksempel, 20 år med krig, og så er Taliban tilbake ved makten igjen.

Og Iran har vært “45 min unna atomvåpen” i 20 - 30 år nå. Den trusselen har blitt brukt igjen og igjen, uten at det faktisk materialiserer seg. Når de også er i dialog med diplomati, blir de anfallet to ganger fordi det ikke passer med enten USAs eller Israels agenda.

Poenget er ikke at USA er “ferdig”, men at det de gjør ofte skaper mer kaos enn kontroll, og gjerne mer død og folk på flukt. Geopolitikk er ikke bare makt, det er også feilvurderinger på repeat.

Står allting rett til i de aktuelle lendene? Nei sannsynligvis ikke. Er det grunnlag for at milioner av uskyldige skal dø og like mange på flukt? Jeg synes ikke det.

Som du sier, det er langt fra det til at yuan eller noen annen løsning faktisk erstatter dagens system. Tillit og transparens er ikke noe du bygger over natta, og jeg tror USAs tillit er betydelig svekket - og vil fortsette svekkes.

Men helt klart, det er nok mange år igjen før det snur. Du har mange goe poeng.

3 Likes

I det korte bildet. Men Kina, og mer generelt de andre asiatiske høy-industrialiserte landene, får ikke barn. Dette er økonomier uten en fremtid med andre ord. Med mindre den trenden snur lynkjapt så er den demografiske avviklingen selvforsterkende.

Kort sagt, enig i at USAs storhetstid er forbi. Alternativen er ikke helt trevlige men de er som de er.

BRICS bli i praksis Kina og i viss mån India.
Ryssland kommer at få alt mer problem internt. Korruptionen, førtrycket, nyckfullheten, bristen på lag og orden (ditt selskap kan nær som helst li konfiskert) gjør at en positiv ekonomisk utvikling blir høgst begrenset. Kina er også en førtrykkar-diktatur, men mye mer pragmatiske. Smartare og skikklige, helt enkelt.
Syd Afrika er på vei at kolapse internt. Zimbawe 2.0.
Brazli tuffar nok på og det svingger lit hit og dit beroende på hvem som styr før tilfællet. Det har sine sider, men jfr Ryssland och Syd afrika verkar det fungerar ganske bra. De har fungerende, bra industri innen f.eks kjøretøy og fly. Klart bedre fremtidsutsiketer en ryzzland.

Det blir intressant om dollarn førlorar sin dominans. Det har talats længe om det men hitils har utvklingen varit motsatt. Jag skulle tro at hvis Kina hade varit mer åpent så hade yuanen varit mye mer populær som betalningsmiddel.