Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

I all den tid Norges Bank selger 1,4mrd kroner per dag og oljeprisen/gassprisen er ned i forhold til det de baserte det på så må vi dessverre ikke bli for hyped på den effekten det vil ha :confused: Retter de opp den forskjellen i andre halvdel av 2023 ved å kjøpe kroner/redusere salget betydelig, som de har gjort før, så kan vi se en styrkelse med dobbel effekt utover høsten.

2 Likes

20k er minimum :wink: Vi er i perioden hvor -30% fra forrige topp skjer, men den overordnete trenden blir positiv. Bare kjipt at kronen er svak :frowning:

Tror ikke man skal se seg blind på kronesalg osv det er med på å dempe svingningene ikke gjøre de større. Når oljepris er høy og det går bra for Norge (typiske drivere for sterkere krone) blir det flyt av penger inn i Oljefondet og kronesalg og motsatt når det går dårlig og man må tære på reservene blir det kjøp av nok og støtte av kronekursen (når vi trenger det).

Trodde det var off topic å snakke om Bitcoin her. Jentene her i tråden rapporterer og moderatorer følger ikke forumreglene og bare fjerner det de vil

1 Like

Det som er off topic er å hyle hver gang noen påpeker at bitcoin har en bevegelse motsatt av det man selv tror.

3 Likes

Ingenting som går motsatt av hva jeg tror i alle fall. Som du sr fra 9 dager siden så skrev jeg mellom 26 000 og 30 000. Vi stoppet på 26 150 på Kraken. Ikke tilfeldig. Vi er i rangen.

Hvis du forventet denne utviklingen som havana påpekte er det vel ikke noe poeng å skrive mange sider opp og ned om bitcoin. Jeg synes det var en interessant betraktning fra havana om at vanlige korrelasjoner som vi har sett mellom btc og tech aksjer knekte her og det kan tyde på at børsene begynner å vakle , så får vi se om det inntreffer…

Om jeg skal legge til min egen betraktning så tror jeg at Bitcoin viser vei.

2 Likes

Det er jo antagelsen min, at de vil selge færre kroner. Akkurat når effekten kommer er mer usikkert.

Nå var det innlegget som dere flagget et direkte svar på Buffets spørsmål om MACD hadde krysset. Noe jeg la ved link til. Svaret ble flagget, men ikke spørsmålet. De andre innleggene strider heller ikke mot reglene. Fakta er at du maser om å gå i andre tråder hver gang noen snakker mot deg. For snakker de din vei så kommer det aldri klager uansett om man snakker om ukaraina, kina, bitcoin, eller hva som helst.

Du er så masete og sjefete her, men har ingen skrupler med å være negativ i Bitcoin tråden. Ingen klager på deg, men du klager på alle. Patetisk for å være ærlig. Er dette et diskusjonforum eller?

5 Likes

Du synes innleggene dine bidrar til en god diskusjon om investeringer i bear produkter?

Ja om alle er enige blir det ikke diskusjon. Men ekkokammer. Derfor har jeg aldri klaget på deg i Bitcoin tråden.

Dere tror jo et krakk i Bitcoin drar børsen ned

2 Likes

For min del er bitcoin mest en proxy for hvor mye gamblere kjeder seg for tiden.

Market cap er det vel ca som Tesla, rundt 8. plass på vekting på nasdaq? Jeg vektlegger ikke det. Men andre ser andre sammenhenger enn det jeg gjør.

For min del er jeg egentlig kun opptatt av microsoft/apple som enkeltselskaper da jeg mener de har så utrolig solide forretningsmodeller og er så store at hvis de skulle falle så forteller det oss noe om markedet generelt. Andre selskaper vektlegger jeg ikke spesielt mye personlig.

Jeg er heller ikke spesielt opptatt av banksektoren eller enkeltbanker. Det er fordi jeg mener det er stor sannsynlighetsovervekt for at staten i USA vil sørge for at problemene ikke sprer seg til eiendomsmarkedet og river det ned.

Eiendomsmarkedet i USA er jeg derimot veldig bekymret over. Da jeg mener det er helt hinsides usunt priset når renta har gått opp, og det er potensialet for å krasje det meste hvis det skulle bli massive problemer og tvangssalg der. Men også derfor tror jeg staten i USA heller printer noen trillioner ekstra for å unngå det scenarioet, så … meh :slight_smile:

Jeg går tilbake til å tenke at man må ha problemer i realøkonomien (arbeidsledighet), og eiendomsmarkedet egentlig?

7 Likes

Jeg har veldig vanskelig for å se for meg et scenario der vi ikke får resesjon og masseoppsigelser de neste 12 mndene

1 Like

Ett scenario er at kongressen i USA blir enige om enda en massiv ny stimuluspakke og $trillion underskudd på statsbudsjettet som dytter problemer lenger fram i tid (og fort gir oss mer inflasjonsproblemer). Hvorfor ikke, det har jo fungert perfekt så langt?

Jeg mener, man kan jo motarbeide en restriktiv pengepolitikk hos FED med en ekspansiv finanspolitikk fra regjeringen? Litt som vi gjør i Norge? :slight_smile:

1 Like

Hvis man ser på CPI, så er det 13 “bunnkategorier”.
4 av disse er negative totalt siste 12 måneder
7 av disse var negative sist måned.
9 av disse har hatt en negative måned siste 3 måneder.

Det verste scenarioet er jo hvis CPI ikke faller og renten fortsatt er høy. (Stagflasjon) Hvis CPI har falt, så er det mulig å senke rentene igjen for å unngå at det blir deflasjon.

2 Likes

Vi har ansatt fire nye bare siste måneden. Har tre-fire stillingsannonser ute, merker det er litt lettere å få tak i folk enn i fjor, men fremdeles ikke noen ekstrem pågang.

Hvorfor sier jeg dette? Vi har sett massive bølge med lay-offs i US, spesielt innenfor tech. Likevel har ikke dette slått nevneverdig ut på jobbmarkedstallene. Merker lite til økt arbeidsledighet også her hjemme. Noen økonomer mener tallene er fake news, og at arbeidsledigheten i US i realiteten er mye større, men det har jeg lite forutsetning for å si om stemmer eller ikke.

Til tross for at renten har gått fra 0 til over 5% i US har børsene holdt seg godt. Skal det først begynne å rakne nå, når vi mest sannsynligvis nærmer oss rentetoppen, eller ser markedet allerede forbi resesjonen som alle forespeiler vil inntreffe i H2?

Hvis vi ser på prising er det mange selskap som fremdeles er overpriset, men de verste delene av spekulasjonsboblen forsvant i dragsuget i fjor. Det er mye billig også, om man har litt horisont.

Jeg tror ikke vi får noe krakk uten en black swan event. Resesjon tror jeg ikke vil føre til krakk?

11 Likes

Godt hjulpet av en presse som kombinerer a) støtte til alle som sliter med b) tilnærmet null forståelse av makroøkonomi med c) generell støtte til venstresiden, og du får en dekning av problemet som tilsier at “det er noen sin skyld, men Norges bank er for harde og det er i hvert fall ikke regjeringen sitt ansvar.”

3 Likes

Det er vel den “beste” muligheten for et krakk.

2 Likes

Ang. tallene i USA så er ikke jobb det samme som i Norge. Mange fler der har små drittjobber som ikke betaler noe særlig, mens vi i Norge har mye større andel faste og/eller relativt godt betalte jobber. Det å være “i arbeid” i USA er noe helt annet enn i Norge. :slight_smile: På en måte kan man si at det er mørketall i USA pga. nettopp dette. At kvaliteten er mye lavere for store deler av statistikken der, (og mye høyere for topp 5%). I tillegg har cost of living skutt i været i alle populære områder i USA, så tallene blir noe missvisende.

Norge:

3 Likes

Tror mange undervurderer lag effekt, du har en stor kasserolle med kaldt vann og en frosk hopper inn. Du setter opp temperaturen, 1, 2, 3, 4, 5… det begynner å bli varmt for frosken. Kanskje vi skal ta en pause her på 5? Men for frosken er det nå allerede for sent, det hjelper ikke å pause på 5 eller skru ned til 4.

3 Likes