Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bitcoin

Jeg er veldig opptatt av å gjøre ting korrekt bare - så ikke det blir noe trøbbel med skatt :slight_smile:
Basically er det jeg holder på med arbitrasje - hvis man ser bort i fra risikoen jeg løper i de korte periodene jeg har verdiene i BTC - som selvsagt potensielt kan gjøre store utslag.

Men helt supert dette med fradraget, da det vil øke marginene ganske betydelig (som naturlig nok er presset fra før)

Takk for svar :slight_smile:

2 Likes

Høres litt ut som arbeidet med skatt her blir såpass omfattende at det koster mer enn det smaker om marginene er trange og omsetningen kun er på 300-500k årlig? Snakker vi 3-5% profitt? Så 15-25k?
Eller høyere marginer?

Har også sett at sånne metoder lukker seg relativt raskt om man øker volum litt/andre får samme ide. Men lykke til altså, alltid gøy med sånne arbitrasje-muligheter. Bare husk å ha oversikt over alle transaksjoner med inngangskurs og utgangskurs i kroner, så du slipper å regne på det i etterkant.

2 Likes

For meg kan det høres ut som det “noe” du kjøper med btc og selger for NOK på vipps kanskje også bør beskattes på et vis, dersom det dreier seg om såpass store volumer. Er det noe som har en enkel verdi å anslå? Eks finansielle papirer, gavekort, forhåndsbetalt kredittkort eller liknende?

1 Like

For meg høres ikke dette ut som noe som går under trading og at du dermed ikke kan trekke fra disse gebyrene på skatten din direkte.

Det høres derimot ut som det du driver med kan kvalifiseres som næring, men jeg er ikke helt oppdatert på kravene til dette. Fordelen om det kvalifiseres som næring er at du kan ta med alle utgifter inkludert disse gebyrene som fratrekk på skatten. Ulempen er at du må skatte det hele som næring også…

Edit: Les mer her:

Du er inne på noe​:sweat_smile::clap:
Det er flere tredjeparts apper som kjører opp transaksjonene automatisk og lager skattedokumenter (tilsvarende kryptosekken)
Vil ikke dette gjøre arbeidet med regnskap mer eller mindre for meg? (Med unntak av at jeg selvsagt må ta noen kontroller for å se at ting ser korrekt ut.)

Jeg har på blokka å ta kontakt med skatte-etaten for å sjekke opp hvordan dette evt skal beskattes ja, men disse dager er ikke skatteetaten den mest tilgjengelige instansen😅
Marginen er nok rundt 7-8%, og arbeidet i seg selv er jo ikke veeeldig krevende.
Så kan jeg gjøre en 5k netto pr 100 løk jeg omsetter er det verd bryet. Om ikke jeg trenger et helt regnskapskontor for å bistå meg😅

Men om jeg får dette skattefradraget på gebyrene snakker vi fort om en økning av marginer på flere prosent.

1 Like

Hadde vært bra om vi kunne stengt et mnd candle over motstand. Bare det som mangler nå. Fikk det ikke i april. Men slik jeg ser det så går vi i en liten range nå mellom 26k og 30k. Noe må snart gi etter. Så enten går den til 20k eller til 36k. Det er +/- 8000. Jeg tror opp.

Om den går videre derfra er jeg mer usikker på. Den kan gå helt til 48k, men jeg tenker at vi uansett da skal ned og bestå støtte på 30k. Så det blir nok den eneste traden jeg tenker å ta før bullrun fase 2 begynner. Får jeg 20% på den traden er jeg veldig fornøyd. 10 % også. Men vil nå prøve å få mest mulig. Men jeg er nokså sikker på at vi må ned til 30k igjen et tidspunkt.

Så skal jeg bare sitte helt til toppen selvfølgelig :grin:

1 Like

Hei. Når starter bullrun 2 og hvor høyt tror du bitcoin kan gå? 100000?:grin:

Jeg tror fase 2 starter rundt oktober-desember og at den går til konservativt 79 000 / optimistisk 150 000.

Enig der :slight_smile: Fortsatt 3-5 mnder med potensiale for en liten nedtur, men etter det peker alle piler opp for meg også, men den største dollarmessige oppturen skjer etter april 2024, men prosentvis tar vi ut en god del av profittmuligheten før den tid.

Hvis jeg skal tippe:

20k laveste kurs før halvering fra nå
50k ved halvering mars/april 2024
70-200k etter halvering som topp, med lavere sannsynlighet jo høyere i rangen man sikter.
Raskt fall etter at toppen er etablert, og flere 20-30% nedturer på veien dit. Forventet fall 80% fra neste toppnotering ila 2025-2026.

Forøvrig hvis man vil bli finfluencer guru og tjene penger på det er dette den perfekte tiden å starte. :stuck_out_tongue: Så kan man ri Bitcoin opp med sine spådommer og bli forgudet for å også spå nedturen i etterkant.

1 Like

Har ingen slike ambisjoner. Får jo ingen til å kjøpe på bunn på dette forumet en gang. Selv med min track record. :sunglasses: Bare masse pes for å ikke shorte der nede :rofl:

Skal du bli finfluencer så bør du si det alle andre tenker. Ikke gå motsatt av horden. Da vil ingen høre på deg

2 Likes

Istedet for å spå bunnen, kjøper jeg meg daglig inn i et globalt finansielt nettverk som bare blir sikrere og sikrere.

5 Likes

Var det ikke dette det fantastiske lightning-nettverket skulle løse?

2 Likes

https://twitter.com/JasonPLowery/status/1654870113105870854

Denne bør dere lese gjennom, litt andre betraktninger rundt hva Bitcoin kan være/bli

2 Likes

Dette skjer på base layer pga midlertidig ordinals euforia (DDOS). Lightning på L2 fungerer fortsatt helt utmerket.

Forsåvidt enig, men hvorfor skulle dette kun være midlertidig?

Fordi manian vil avta når folk etter hvert velger å beholde sine verdifulle bitcoins fremfor å betale minere i dyre dommer for å minte tilfeldige ordinals. Som du ser av grafen er det ikke første eller siste gang vi vil se slike ekstreme hopp i blockspace fees, men det gir en viktig påminnelse om å fortsette utviklingen av ytterligere layers som Lightning og Fedimint med god UX.

1 Like

Relevant

1 Like

Bitcoin Average Transaction Fee: 31 USD nå.
Ikke så værst det da :sweat_smile:

3 Likes

Hva skjer med fees for tiden egentlig?

Gwei på ETH er også hinsides.

Er da ikke så mye volum ( Enda) eller?

1 Like

“My favorite part of BTC segwit/taproot is how it gives onchain data storage (ordinal NFTs) a 75% fee discount, and barely increases monetary transaction capacity with the result that for every 1MB of tx data, there’s 3mb of garbage.”

Kilde: https://twitter.com/GAndrewStone/status/1655362475213352961

1 Like