Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Nja. Markedsforventinger til vekst (makro), prisinger(markedsprisinger mot Kina og selskapene), er ekstremt lave. Det er kognitiv dissonans i markedene at AI skal øke produktivitet og øke vekst samtidig som verdens nest største stormakt ikke skal delta i det. Det gir ikke mening over tid.

Equinor er forøvrig laveste på 2 år straks.

4 Likes

Akkurat det poenget er jeg veldig enig i.
At verdens største produsent av varer og tjenester, som samtidig er et av verdens mest autoritære land ikke skal være det landet som kjappest vil benytte seg av AI-teknologien, på godt og vondt, er selvsagt bare sprøyt. Trenger ingen etiske diskusjoner der i gården tenker jeg, AI vil bli brukt til Kinas beste, uten noe om og men, punktum.

2 Likes

Det kommer an på hvor mye produksjon som blir flyttet ut av Kina. USA jobber hardt med å flytte produksjon hjem av strategiske årsaker.

4 Likes

Det kommer an på Kina sin egen strategi. Kina har store handelspartnere og er sett på som good guys fra andre enn vesten. Ref at Kina har størst interesse rundt Rødehavet, men det er ikke de som bomber strategiske mål for fri vareflyt.

3 Likes

Det er ikke kinesiske skip som bombes av Iran-allierte? :stuck_out_tongue:

Naboene til Kina ser ikke på dem som “good guys”, bare så det er sagt.

2 Likes

Gøy å se at noen av sjefsøkonomene ser at det kanskje ikke går mot så mange rente-kutt likevel Harald Magnus er nå på linje med “tvileren” Olav Chen (og Dane Cekov), som heller ikke tror det blir mange rentekuttene. Maks 2.

Men hva med maks 0 rentekutt da!

Tar vi en titt hva medlemmer i FED sier, og visdom fra Norges bank, så er det faktisk ganske så sannsynlig.

Feks uttalte Michelle Bowmann, medlem i FOMC den 28. november 2023 at:

Så hva mener hun med det ? Den forklaringen kan vi ta på norsk, for det er enklere.

En definisjon først, fra memoet over; man må forstå hva nøytral real-rente er:

image

Det Michelle Bowman indikerer mellom linjene er at den nøytrale real-renten ikke er på vei ned, følgelig kan man heller ikke sette ned styringsrenta, fordi da blir differansen mellom styringsrenta og nøytral real-rente for liten, og pengepolitikken ikke restriktiv nok.

Så til sakens litt ubehagelige kjerne, dvs oppsummeringa i Norges banks notat.

Den aldrende befolkning i Vesten skulle tilsi lave renter, men kriger og det grønne skiftet holder rentene høye, og de vil forbli høye.

4 Likes

Så har man uttalelsene fra en av verdens mest profilerte forretningsbanker som ser totalt annerledes på det.

3 Likes

Det jeg sliter litt med er å skjønne hvorfor renta skal ned i det hele tatt, med mindre det skjer noe skikkelig drit ala finanskrise eller pandemi, som vi jo ser holder ikke kriger, siden det trekker renta opp. Nå har jo endelig sentralbankene fått tilbake sitt våpen, så hvorfor gi det bort fordi Wall Street skulle sutre litt, eller ledigheten gå litt opp?

Og det er tross alt sentralbankene som bestemmer hvor renta skal settes, og det er 12 kompetente medlemmer i FOMC jeg like gjerne vil anbefale å lytte til som en eller annen strateg i en stor bank.

2 Likes

Skulle ikke markedet megakrakkelere da? Ved et megakrakk så er det jo bare å hoppe inn i puts og amerikanske statsobligasjoner, rentekuttene vil komme på løpende bånd :slight_smile:

1 Like

@anon69684326 , jeg skrev innlegget under i desember etter å ha lest Michelle Bowmanns notat. Kort fortalt kan FED kjøpe tilbake gjeld billig i sitt tilbakekjøpsprogram, siden prisen på rentepapirer synker når renta stiger. Der og da var det litt snodig, siden rentene allerede var ganske høye, men virker riktigere nå som rentene har falt mye, og tilbakekjøpsprogrammet virker best når rentene stiger /blir høyere enn forventningene. Tilbakekjøpsprogrammet skulle uansett ikke skje før i 2024, og FED lurer hele markedet, ved å gjøre akkurat som de sier ! TGAen er i alle full og ready to rumble. Ler meg ihjel om dette blir fasiten.

2 Likes

Følg med på Glencore. Kan være viktig lead.

1 Like

Ting tar tid i 3M chart. Men begynner å se moden ut for fall i bonds på forrige 3m Close, passer fint med SPX på ATH. Følger aksjemarkedet følger med som tidligere store fall tro :thinking:

1 Like

Nei denne gangen er HELT annerledes :sweat_smile:

2 Likes

Krypto ned✅
Ledende sykliske ned✅
Kina opp +3% i natt. :white_check_mark:

2 Likes

Friendly reminder: Sahms rule.

" Sahm Recession Indicator signals the start of a recession when the three-month moving average of the national unemployment rate (U3) rises by 0.50 percentage points or more relative to the minimum of the three-month averages from the previous 12 months."

Historisk sammenheng med resesjoner:

Minimum of the three-month averages from the previous 12 months: (3,4%+3,5%+3,4%)/3= 3,43%

Siste 3 mnd (okt-des): 3,8%+3,7%+3,7%

Neste tallslipp 02FEB24:

Det er en svak trend oppover, så ser vi 3,9% så er det høyeste avlesning siden februar 2022, og da blir markedet litt nervøst, og mange tenker å “liste seg ut døra”, ser vi 3,7% eller 3,8% så er det vel et stort gjesp, intet forandret, og bissniss as usual.

Ser vi 4,0% så kan det bli begge fordi da er vi jo millimetere unnå resesjon, men da må jo rentene ned, så kanskje fest?
Mens 3,6% er jo bra tall det også, men da kan man jo ikke sette ned rentene…

Tror at både høyere, og lavere arbeidsledighet enn forventet vil gi litt svingninger.

4 Likes

SAP, frontfigur og utrolig viktig som vekstselskap+ tech i Tyskland, verdsatt til 2000 mrd gapper opp +6% på restrukturering av 8000(!) ansatte.

Disse 8000 skal frivillig velge mellom sluttpakke eller få intern trening til å jobbe spesifikt kun mot AI.

Aksjen med største gap-up jeg har sett i Tyskland for growth+size til ATH. Enorm AI satsning, en av de aller største jeg har sett.

4 Likes

Hva tenker tråden om de amerikanske børsene. Ser enda bearish ut?

Full bull market nå. Bearish news men bullish action tyder på at markedet ligger 6-9 mnd foran oppgang i økonomien.

Markedet ser alltid bullish ut på topp, og ser bearish ut på bunn. Sånn vil det alltid være.

Men bevegelsene er streched kraftig, lite risk/overraskelser er priset inn, vix er laveste på 4 år og vvix(opsjoner på opsjoner) er laveste på 5 år. Puts er helt insane billig.

For å si vinkle det motsatt: indeksene har aldri vært dyrere.

5 Likes

Cup with handle, target ca 5700.

2 Likes