Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Det er en kombinasjon. Bare se på alle luksusyachter som er beslaglagt fra oligarkene. Vestlige selskap som måtte trekke seg ut av Russland og selge eiendelene der fikk heller ikke betalt for stort mer en tomgodset.

3 Likes

Jeg tror ikke de dømte Tyskland til noe som helst etter å ha sett hvordan effekten av det etter ww1 endte.

1 Like

Tyskland måtte betale etter 2. verdenskrig også, men ikke i samme omfang som etter 1.

" The Allies finally agreed for German reparations to be paid in the following forms:

  • Dismantling of the German industry
  • Transferring all manufacturing equipment, machinery and machine tools to the Allies
  • Transferring all railroad cars, locomotives and ships to the Allies
  • Confiscation of all German investments abroad
  • All gold, silver and platinum in bullion or coin form held by any person/institution in Germany
  • All foreign currency
  • All patents and research data relevant to military application and processes
  • Requisition of current German industrial production and resource extraction
  • Forced labour provided by the German population

Som jeg påpekte er konfiskering av en stats sentralbank-penger den mest inngripende økonomiske krigføring en suveren stat kan utøve mot en annen suveren stat

Mao, å konfiskere oligark-penger er ikke det samme, at all.

Når det gjelder å kjøpe saker til slikk og ingenting så er det vanlig praksis i bissniss, av forskjellige årsaker og uheldige omstendigheter, mange har fått bittert erfare det, hver dag, og overalt, også der du og jeg bor.

3 Likes

Den Norske Stat gjennom oljefondet tapte penger, bare som et eksempel, men ja, det er utenfor sedvane, og kan medføre en lang rekke konsekvenser som man ikke p.t. har oversikt over. Synes denne artikkelen var informativ i så måte.

3 Likes

Ja, det var faktisk en veldig god og opplysende artikkel som veldig godt belyser problemstillingen jeg tok opp:

To viktige poenger fra artikkelen:

“Dette kan, paradoksalt nok, gagne Russlands økonomiske interesser mer enn tapet av de beslaglagte midlene. Grunnen er at det vil kunne bli langt vanskeligere å øve økonomist press på problematiske stater dersom de handler gjennom ikke-vestlige strukturer og valutaer.”

Det står ikke i E24-artikkelen, men de fleste av midlene er i Europeiske banker, så forslaget er stor grad at Europa skal ta en stor sjanse, med uklare konsekvenser, og i mindre grad USA.

Det andre poenget:

“Det er lett å forstå fristelsen å bruke Russlands penger til å betale for Ukrainas forvar. Det er like fullt en distraksjon fra et valg Vesten ikke kan unndra seg ved å tøye jusen. Hvis vestlige land vil, kan de mobilisere industrielle og økonomiske ressurser som overgår Russlands.

Det siste poenget innholder et problem, som jeg har tatt opp før:

Krig bidrar til høyere renter, dvs den nøytrale real renten går opp slik at den nominelle renten også må opp for å balansere tilbud og etterspørsel i økonomien, så det må fases inn slik at folk klarer å fordøye det.

4 Likes

Bør vel skille mellom hvordan Russland håndterte Øst-Tyskland kontra vesten opp mot Vest-Tyskland?.

Russerne demonterte jo bokstavelig talt Tyske fabrikker og flyttet de til Russland. Det samme var ikke gjeldende i Vest, og produksjonsmidlene i Vest gikk tilbake til Vest-Tysk kontroll etter noen år.

Jeg mener beskrivelsen "At the beginning of the occupation, the Allies dismantled the remnants of German industries. Plants and machinery were dismantled, the railroad system deconstructed and everything was transported to the Allies. " fra wikipedia er feil når det kommer til ordet “dismantled” og "deconstructed " som beskrivelse av hva som skjedde med industrien og jernbanen. (min utheving).

Ja, de allierte i vest tok kontroll, men ikke på den måten det refereres til slik jeg har forstått historiens gang.

2 Likes

Generelt enig i din kommentar. Beskrivelsen i Wikipedia er trolig for generell, men kan være dekkende noen steder.

For eksempel ble VW fabrikken i britisk sone ble startet opp igjen, mens Opelfabrikkene i Sovjetisk sone ble demontert og satt opp igjen i Sovjetunionen. De ulike sonene hadde imidlertid foskjellig industrialiseringsgrad og forskjellige prioritieringer. For eksempel prioriterte britene å bygge stabilitet, mens man i den franske sonen var opptatt av å redusere fremtidig tysk kapasitet til opprusting.

2 Likes

Dette handlet jo også om konfiskering av verdier, Tyskland endte ikke opp med noe gjeld.

Britene endte opp med gjeld til USA etter WW2 og gjorde siste innbetaling i 2006.

1 Like

Tyskland endte opp med gjeld som de ble tvunget til å nedbetale gjennom konfiskering av overskudd fra produksjonsmidler de vestlige allierte tok kontroll over. En form for EU-light hvor en gruppe av andre land styrer statsfinansene :wink:

Lend for lease avtalen mellom USA og Storbritannia under krigen kjenner jeg for lite til, men de lånte masse penger i 1946. Så hadde man Marshall-hjelpen fra 1948 ifa. lån og gaver.

Tar med alt vi kan av positive nyheter!

:ukraine:Ukrainian Front on X: “:zap::fr:France is ready to supply :ukraine:Ukraine with the latest generation of weapons, such as SCALP missiles and new generation bombs, and this commitment will obviously increase, but not only in terms of the allocated finances, but also in terms of the nature of the weapons, which… https://t.co/vuHeqZbJDV” / X (twitter.com)

12 Likes

Tucker Carlson er der for å informere. Rekk opp en hånd de som forventer å la seg bli “informert”.
"I’m sure he’ll ask Putin all about Bucha, murders of Russian journalists, assassination of Litvinenko, poisoning of Skripalis, destruction of Grozny, abduction of Ukrainian children, erasure of Ukrainian language and culture in temporarily occupied regions, Putin’s affair with Alina Kabaeva, bombing of civilian targets in Ukraine, Prigozgin’s death, SVR/GRU/FSB operations in the West, censorship of Internet in Russia, murder of Nemtsov, imprisonment of Kara-Murza and Evan Gershkovich…

What else?"

image

3 Likes

Finnene har virkelig forstått dette ,nå vil de 5 doble produksjonen i Nammo i løpet av 24 .

16 Likes

12 Likes

Ikke positivt for pumpeprisene her hjemme, men noen ganger suger det balle, og man holder seg for nesen.

2 Likes

Her er det vel regelverket vårt og ikke Iuliia som er en belastning for nasjonen.

“Ifølge arbeidsgiverforeningen Spekter trengs det rundt tusen nye bussjåfører hvert år i Norge.”

4 Likes

Hvis pengene jeg betaler ekstra bidrar til at det går dårligt før ryzzland, betaler jeg med glede :smiley:

7 Likes

Når nyheten var fersk var jeg ganske overbevist om at det var Russland som sprengte disse gassrørledningene. Men etterhvert som tiden har gått virker det mer og mer som en false-flag operasjon utført av Ukraina. Svenskene avslutter sin etterforskning med ingen mistenkte.

1 Like

Trumph på vei til Alcatraz …hehe

8 Likes

Så du har altså mere tro på at det var ukrainere i en liten seilbåt som kanskje hadde noen hobbydykkere ombord og som kanskje kan ha vært i området, enn at det var russiske marinefartøy med dykkefasiliteter som beviselig var på stedet?

12 Likes