Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Finnene har virkelig forstått dette ,nå vil de 5 doble produksjonen i Nammo i løpet av 24 .

16 Likes

12 Likes

Ikke positivt for pumpeprisene her hjemme, men noen ganger suger det balle, og man holder seg for nesen.

2 Likes

Her er det vel regelverket vårt og ikke Iuliia som er en belastning for nasjonen.

“Ifølge arbeidsgiverforeningen Spekter trengs det rundt tusen nye bussjåfører hvert år i Norge.”

4 Likes

Hvis pengene jeg betaler ekstra bidrar til at det går dårligt før ryzzland, betaler jeg med glede :smiley:

7 Likes

Når nyheten var fersk var jeg ganske overbevist om at det var Russland som sprengte disse gassrørledningene. Men etterhvert som tiden har gått virker det mer og mer som en false-flag operasjon utført av Ukraina. Svenskene avslutter sin etterforskning med ingen mistenkte.

1 Like

Trumph på vei til Alcatraz …hehe

8 Likes

Så du har altså mere tro på at det var ukrainere i en liten seilbåt som kanskje hadde noen hobbydykkere ombord og som kanskje kan ha vært i området, enn at det var russiske marinefartøy med dykkefasiliteter som beviselig var på stedet?

12 Likes

Det er helt ufattelig at det snart ikke blir en borgerkrig i russland når en ser dette. Er på overtid at de vender seg mot putin og co.

10 Likes

Russerne sliter med å få betalt via kinesiske banker som vil unngå sanksjoner.

More news regarding the Russian troubles with imports from China. Some Chinese banks have started canceling transactions with Russian entities and it doesn’t matter if the transactions used the Russian or Chinese equivalent of SWIFT.

Såvidt jeg kan lese, så er dette skrevet av en russisk avis som operer fra Russland.

4 Likes

Den Ukrainsk humoren i disse tunge tidene er imponerende :sweat_smile:
image
:ukraine:

18 Likes

Nei jeg tror fortsatt det kan ha vært russerne. Men svenskene finner altså ingen klare mistenkte.
Det at de ikke finner noen klare misstenkte kan jo også tilskrives klassisk svensk feighet, det skal man ikke utelukke. Nå får vi bare vente å høre hva tyskerne sier etter de er ferdige med sin etterforskning. Jeg tipper de konkluderer likt som svenskene.

Svenskene veit hvem som ligger bakom sprengningen . Men det kan de ikke si ettersom de då avslører sin egen overvakningskapasitet. Og det vill de ikke. Så de låter som at de ikke finner det ut.

8 Likes

Det er stor forskjell på å ikke vite, og å ikke ha lyst til å dele. I dette tilfellet tror jeg det er mest rimelig å anta at svenskene er ganske sikre på hva som har skjedd, men ikke har lyst til å avsløre i offentlighet.

Grunnen kan være hemmelighold rundt kapabilitet, men også diplomatisk, eller kanskje bevisteknisk.

10 Likes

Svenskene har SVÆRT avansert og utbygd lyttekapasitet i de områdene hvor ting ble sabotert.

Jeg vil si det er liten til ingen sansynlighet for at de ikke har god kontroll på hvem, hva, hvor.

7 Likes

Det er ikke det de skriver. Dette er hva de sier:

Min utheving.

en pressemelding skriver svenske påtalemyndigheter at etterforskningen har nådd et punkt der myndighetene har en god forståelse av hendelsen, og at det ikke har kommet frem noe som tyder på at Sverige eller svenske borgere har vært involvert i angrepet.

– Forundersøkelsen har vært systematisk og grundig. Blant annet har et stort antall skipsbevegelser blitt analysert for å forstå hva som har skjedd. I tillegg har det blitt gjennomført en omfattende åsteds ­ndersøkelse, og flere avhør har blitt holdt i saken. På bakgrunn av den situasjons­forståelsen vi nå har, kan vi konstatere at svensk jurisdiksjon mangler, sier aktor Mats Ljungqvist.

Basically, de kan ikke påtale noen svensker og gjør da ingenting med saken.

Er bruddene utenfor Sverige sin 12-nautiske-mils grense? På grensen mellom svensk og dansk økonomisk sone og (19:03 angrepet) og i dansk sone (02:03 angrepet)?

1 Like

De brukte 16mnd på å finne ut at svensker ikke er har noe med denne sabotasjen å gjøre?

1 Like

Nettopp. Mitt poeng er at svenskene vet godt hvem som har gjort sabotasjen, men ønsker ikke å gå ut med det :slight_smile:

3 Likes

https://www.reuters.com/world/europe/sweden-ends-investigation-into-nord-stream-pipeline-blasts-2024-02-07/

Sweden on Wednesday dropped its investigation into the explosions in 2022 on Nord Stream pipelines carrying Russian gas to Germany, saying it lacked jurisdiction in the case but had handed evidence it had uncovered over to German investigators.

Hot potato! Nå blir det tyskernes oppgave å name-droppe.

1 Like

Nei, de brukte 16 mnd på å finne ut hvem som hadde gjort det. Det var ikke svensker eller involverte Sverige, så da holder de kjeft.

etterforskningen har nådd et punkt der myndighetene har en god forståelse av hendelsen

1 Like