Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Russland/Ukraina debatt 6

Hva tror du er grunnen til at de holder kjeft? :slight_smile:

For Ä spÞrre deg et annet spÞrsmÄl: NÄr nyheten for 16mnd siden kom om at Sverige hadde startet etterforskning, hadde du da inntrykket av at resultatet av etterforskningen skulle hemmeligholdes dersom det ikke var svensker som var skyldige?

At de ikke finner noen klare mistenkte er en pÄstand som stod i VG-artikkelen jeg linket. Hvis dette ikke stemmer sÄ beklager jeg.

IfĂžlge de tyske avisene SĂŒddeutsche Zeitung og Die Zeit, samt kringkasterne WDR og NDR, meldte allerede tirsdag at den svenske etterforskningen blir avsluttet.

De skrev at det skyldes at man ikke klarer Ä finne en klar mistenkt i saken. Dette pÄvirker imidlertid ikke andre lands etterforskninger.

VG stÞtter seg pÄ hva andre har skrevet, men det artikkelen de stÞtter seg pÄ sier er (via google translate, ser bare overskriften):

Den svenske statsadvokaten var tilsynelatende ikke i stand til Ă„ identifisere noen konkrete mistenkte

Greit Ă„ bite seg merke i “tilsynelatende”. VG ser ut til Ă„ ha feiltolket hva SĂŒddeutsche Zeitung faktisk skriver.

Har ikke lest de siste 500 innleggene, men har noen delt dette?

5 Likes

Ellers gleder jeg meg til intervjuet Tucker Carson har gjort med Putin.

“I’m grateful for the stupidity of Rupert Murdoch, the wisdom of Elon Musk and the courage of Tucker Carlson that resulted in the most important interview of our time. I’m looking forward to watching it”

KimDotcom - X

Sikkert et scoop av et intervju. Men er mer interessert Ă„ se om massene som er pro Putin/Trump sluker propagandaen om stakkars Russland ikke hadde noe valg, med sĂžkk og snĂžre.

9 Likes

Ingen fare. Du er ikke alene om Ă„ ha en kritisk sans bare fordi du er venstreorientert.

Er ikke venstreorientert, men takk for at du prĂžver Ă„ plassere meg politisk.

Men enkelte er sÄ anti-Biden at dem klarer ikke skille mellom sakene. Alt som er anti-biden er kjempegreier, revnende likegyldig om det er negativt i det store bildet. SÄ lenge man klarer Ä vise finger til demokratene/Biden sÄ spiller det ingen trille hvordan det spiller ut i resten av verden. At man ikke klarer Ä se at dette kommer til Ä bli brukt sÄ det synger etter av Russland og Trump leiren til Ä stoppe stÞtten er meg en gÄte.

Minner meg om fotballsupportere som er kjempehappy sÄ lenge erkerivalen gjÞr det dÄrlig. Favorittlaget tapte? Pytt pytt, erkerivalen tapte mer, sÄ da er det greit.

20 Likes

Det kommer til Ä bli brukt av alle parter. Ikke bare Trump. Jeg vil nÄ se intervjuet fÞrst. Og si hva jeg mener etterpÄ.

Det interessante med at Tucker Carlson er den som fÄr intervjue Putin er noe annet enn det mediene vil folk skal tro. Sannheten er nok nÊrmere det at CNN har ca 800 000 seere, New York times har et opplag pÄ 1 500 000 (i et land med over 300 millioner innbyggere), mens Tucker trolig fÄr 20 millioner visninger pÄ intervjuet sitt bare gjennom X. Og ikke et ubetydelig antall pÄ sin egen nettside tuckercarlson.com. At Tucker blir sett pÄ som mer forstÄelsesfull sÄkalt objektiv for russiske interesser er selvsagt ogsÄ med i bildet. Men sannheten er uansett at Tucker har bedre reach enn noen andre nÄ for tiden.

Ukraina sier de vil fÄ langtrekkende missiler til sine F-16

Missilene vil ha en rekkevidde pÄ 300 til 500 kilometer, ifÞlge en ukrainsk offiser.

La oss hÄpe det blir tilfellet
 pÄ tide med trakkassering av russerne i dybden

14 Likes

NBC News (med 9, 64 mill. abonnenter) gjorde et intervju med Putin for over 2 Är siden, og det har blitt sett av 16. mill. pÄ YouTube. Poenget mitt er at det meste havner pÄ Äpne kanaler og kan bli sett av den som vil.

4 Likes

PĂ„ 2 Ă„r er noe helt annet enn 2 dager da.

1 Like

Ja, det er vel ingen andre grunner, sĂ„ helt enig der, selv om det hele bare er trist og tragisk. At Tucker har “bedre” reach enn mange andre er nok ogsĂ„ dessverre sant, men finner liten grunn til Ă„ glede meg over det.

2 Likes

HÄper disse 12 mnd gÄr styggfort.

(((Tendar))) on X: “Baykar Technology (@BaykarTech) announced that they have started building a drone factory in Ukraine. According to Baykar CEO Haluk Bayraktar it will take 12 months for the construction of the plant to be completed. Turkey makes clear that they believe and literally build on
 https://t.co/p9uNG4rp0u” / X (twitter.com)

3 Likes

Noe stort som sprenger, uvisst hva forelĂžpig

https://x.com/EuromaidanPR/status/1755297877428179145?s=20

15 Likes

Jeg er meget spent pÄ hvordan dette intervjuet vil vÊre. Spesielt siden det er godkjent av apparatet rundt Putin.

Har ikke hÞye forhÄpninger. Forventer egentlig et ekkokammer av anti Biden, anti vesten, Russland er offeret etc


Null kritiske spÞrsmÄl nÄr det kommer til undertrykking av pressen i Russland, bortfÞring av barn i Ukraina, bombing av sivil infrastruktur, nedslakting av sivile i Bucha, Mauriopol, minelegging av atomkraftverk, minelegging av demninger og pÄfÞlgende Þdeleggelser av alle omrÄder nedenfor, bruk av sperretropper for Ä skyte sine egne som trekker seg tilbake, aktiv forfÞlgelse av alt som kan minne om politisk konkurranse mot Putin selv osv


Med andre ord, meget lave forventinger.

Er redd det kommer til Ä bli et intervju lignende det som ble gjort av Erna. Alt av spÞrsmÄl godkjent i forkant, og velformulerte svar. Ellers hadde det aldri blitt sluppet igjennom sensuren til Russerene.

21 Likes

Russlands forsvarsdepartement nevner noe om “teknisk arbeid” pĂ„ anlegget.
Etter stÞrrelsen pÄ ildkulen, er det Äpenbart ikke noe Ä utsette pÄ arbeidslysten der.

Edit: Skal ha produsert Iskander fra 2006. Dette er en ballistisk rakett som har blitt brukt mot viktige mÄ i Ukraina.

16 Likes

SÄ store mengder drivstoff/eksplosiver som gikk i vÊret der? Russland produserte rundt 100 raketter i mÄneden som veier flere tonn hver, sÄ det passer bra med stÞrrelsen pÄ ildkulen (som ser fuckings massiv ut)

1350 km fra Ukraina :sunglasses:
image

17 Likes

Ikke bare artilleriammo som er levert til Russland fra Nord-Korea. :confused:

15:34 TvÄ av de fem ballistiska robotarna som sköts mot Charkiv visar sig vara tillverkade av Nordkorea, Hawason 11GA (KN-23). Detta Àr kortdistans/medeldistans markrobotar istÀllet för S-300 luftvÀrnsrobotar i ballistiskt markmÄlslÀge.

ref: UPPDATERAS: Ny rysk stor terrorbombning mot Charkiv, Mykolajiv, Kyjiv och Lviv – Cornucopia?

https://x.com/DefenceU/status/1755294101782589778?s=20

«I believe this is how wars will be fought in the future»

  • Ukrainsk bĂ„tdrone operatĂžr.

Her hÄper jeg virkelig at det norske forsvaret fÞlger med.

Mobilt, relativt billig ift de vÄpensystemene og anleggene som Norge typisk har investert i tidligere, lett Ä trene nye operatÞrer, samme operatÞr kan hoppe til en ny drone om den fÞrste skulle bli Þdelagt osv osv

5 Likes

Ruzkisene pÄstÄr at det var en raketmotor-test som orsakade en brann.
NÄ er det dokk sÄnn at det finns gott om videos pÄ Nettet med exploderende raketter, inkl motor-tester som exploderer.
PÄ videon fra Izhevsk, sÄ er det en seriÞs sak. Det er langt avstand og en skikelig brasa. PÄminner mer om soviets N1 rakett da den exploderte pÄ start. Det var vel 2500 ton brensle og flytende oksygen som brann av. Dette er mer en vanlig rakett, det mÄ vare brenselager eller noe.
Grunnen til “uhellet” kan ju ha varit test av en rakettmotor, men da mĂ„ de ha lykkets sette fyr pĂ„ et stort brenslelager i samband med det. Klart klĂžnete, i sĂ„ fall.
Jeg tror mer pÄ at det var noen for av sabotage.

9 Likes