Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Har ikke peiling. Men ja vi er jo i bjørnetråden så det er vel heller antall avbestillinger som blir verdsatt her :sweat_smile: Kan bare se bort ifrå innlegget :sweat_smile:

1 Like

Har kun erfaring med å hente ut en model y. Trodde resercasjonsgebyret var borte om jeg så hadde ombestemt meg. Men ser at det er slik du sier at det koster null kroner å avbestille Tesla-biler.
Audi og wolksvagen f.eks kan ta opp mot 8% i avbestillingsgebyr.

Denne artikkelen handler vel om at EV-biler er mer tungsolgte enn andre? Ikke godt å si hva du mener med dette på denne tråden siden du bare legger inn en link uten noen som helst kommentar. EV er en liten del av bilmarkedet (6,5% i usa). Passasjen om Toyota illustrerer artikkelens poeng. Normalt lager for ICE, svært lavt (utenfor tesla-land) for plug in hybrid, og svært høy for full elektrisk. Toyota konkluderer med at folk flest kvier seg for å gå fullt elektrisk, en annen tolkning er at tesla er svært vanskelig å hamle opp med i EV-markedet.

1 Like

Dow Jones er så simpel og lite dekkende at man kan spørre seg hvorfor den eksisterer

Av historiske grunner, den har eksistert lenge og med en metodikk som gjør at du har data uten brudd langt tilbake i tid. Som verktøy for å beskrive makro er den heller ubrukelig. Siden den ikke er market-cap-vektet gir den vannvittig stor vekt til enkeltselskaper som reelt sett ikke har særlig stor innflytelse. Men den er gøy for historiske kuriosa, hvilket var grunnen til at jeg gadd slå opp tallene når Hoven kommenterte utfra husken.

Dersom 1987-rekorden for “winning-streak” skulle stå for fall kan den kanskje ha litt innflytelse. Fordi en slik hendelse ville fått mye spalteplass og dermed skape mer irrasjonell handel.

Ikke at vi skal gjøre dette om til en biltråd. Men jeg finner ikke én grunn til å gå tilbake til fossil når jeg har en Model Y med 4x4 som har hengerfeste og alt ustyr enn trenger.

De eneste grunnene jeg kan komme på for andre er om man ikke har mulighet for hjemmelading eller et stort behov for å trekke svært tunge tilhengere ofte. Har man solceller på taket så er det ekstra morro med elbil.

3 Likes

Lagrene fylles opp fortere enn de selges → bear indikator for økonomien

Hang seng ned nærmere -3%.
Nikkei opp +1,5%.

Store bevegelser

Er vel en indikasjon om at investormarkedet, som i disse dager preges av mye geopolitisk uro, foretrekker å investere i modne markeder, ikke fremvoksende?

Japan har gått som en kule i år, Kina har mistet all fart og flere og flere analytikere reviderer ned BNP-prognosene for Kina. En svekket USD skal normalt være good news for fremvoksende markeder, men i 2023 har Kina måtte betale prisen for all den utrygghet det markedet representerer.

Muligens en relevant observasjon på at det er semi risk on i modne markeder, risk off i fremvoksende? De dyre markedene blir enda dyrere, de billige blir billigere. Har planer om å reallokere mer av fondsmidlene til EM fra US Tech, ikke for å treffe i det korte bildet men mer de lange. Mange som mener at EM det neste 10-året vil outperforme US, men det tar tid å snu den skuta der. Litt ref med henvisning til det som ble nevnt over; når global indeks sparing flytter 62 % til US, 89 % totalt til modne markeder og 11 % til EM, da må all annen kapital være “smartere” skal veksten komme i EM.

1 Like

Dalende aktivitetsnivå i Europa: – Industrien fortsetter å være akilleshælen i eurosonen

Duggfriske PMI-tall viser at den økonomiske aktiviteten fortsatte å falle i eurosonen i juli. PMI-tallene viser forventningene til innkjøpssjefer. Et tall over 50 indikerer tiltakende aktivitet, mens tall under 50 indikerer fallende aktivitet.

I juli falt indeksen til 48,9, ned fra 49,9 måneden før. Det er den laveste målingen siden november i fjor og verre enn noen av økonomene så for seg på forhånd, ifølge en Bloomberg-undersøkelse.

For industrisektoren falt indeksen til 42,7, mot ventet 43,5.

For tjenestesektoren falt indeksen til 51,1, mot ventet 51,5.

– Industrien fortsetter å være akilleshælen i eurosonen. Produsentene har kuttet produksjonen igjen med akselerert fart i juli, mens aktiviteten i tjenestesektoren fortsatt øker, men i en mye lavere fart enn tidligere i år, sier sjeføkonom Cyrus de la Rubia i Hamburg Commercial Bank, skriver Bloomberg News.

1 Like

For meg høres dette litt narrativ-søkende ut.

  • Markedet har svært lite geopolitisk uro, og priser ikke inn noe handelskrig eller liknende som er utfordrende for markedet. Heller ikke noe ytterligere reguleringsrisiko.

  • En må også huske på at vesten er ekstremt kina-fiendtlig, slik at eksempelvis Charlie Munger er bull kina, og har vært det i mange år. Det sier litt om hva slags value enkelte finner i verdens 2. største økonomi.

  • Råvarepriser er dog litt annerledes, der prises det inn både uro og risikotillegg i enkelte aktiva.

  • Kina har alltid hatt geopolitisk uro, og det er ikke mer uro i 2018/19 hvor det var full handelskrig. For de som ikke husker gikk us ut med $350 mrd tarriff under Trump, hvor Kina svarte med 100 mrd $ tilbake.

  • Hang seng som jeg bruker for risk-on/off i kina er 30% lavere enn 2018/19 handelskrigen, og priser inn tøffe markedsutsikter på lang sikt

  • Kina gjør faktisk stikk motsatt, og prøver å stimulere økonomien gjennom fiscal policies, noe som er uvanlig for kina å gjøre. Pga demografi, global slowdown, gjeld og eiendomsmarkedet har kina sett seg nødt til dette.

  • Kina gjør også dette via større transparens, og jobber hardere enn noen gang for å åpne for funding fra globale investorer.

Anbefaler å følge denne:

5 Likes

Brent er snart opp +10% på en måned. 81,2$ nå.

Bcom 107.2 → 10% høyere. Dette er et bredt mini-rally. Transitory deflation. I tillegg har DXY gått 2% siste uka, og burde i utgangspunktet dempe rallyet, men har ikke klart det.

Inflasjon EU:

“inflation sticky, pmi plunge”

Hva gjør vi da?

De-globalisering. Dette er hvorfor kina faller nå også. Produksjonen flyttes vekk. Dette vil skape høyere strukturell inflasjon. Og det bør også treasury markedet prise inn.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-07-24/germany-readies-20-billion-in-aid-to-bolster-chip-production

8 Likes

30-åringen er nå 3,88%, høyeste på 10 år. Hvor høyt mener du den skal for at dette vil være priset inn?

“høyeste på 10 år” er ikke noe argument da markedet har hatt 0-renter og QE. Ikke sammenliknbart med 5% FFR og QT.

Men jeg aner ikke. Markedet må ut av inverted yield kurve via enten bull steepener eller bear steepener for å få betalt for duration risk. Om det kommer via korte eller lange enden gjenstår å se as we go.

4 Likes

Det er et argument da det forteller deg hva markedet krever å få betalt for 30års(!!!) obligasjoner.

Du vet at det ikke er priset inn, men samtidig har du ingen idé om hvor høyt yields skal gå for at det skal være priset inn?

Huh? Virker som du ikke forstår statsobligasjoner godt nok.

Tuller du, eller? Du får i det minste lese det som blir skrevet.

Kan hende, hva mener du jeg har missforstått? Eller er det kanskje du som har missforstått?

Tuller ikke nei. Har lest det du skriver, svar gjerne på spørsmålet mitt.

Weekly aapl puts, 192.5 og 190 på gap-up nå. Mye som skjer denne uka.

manu PMI > sterkt over forventning
serv PMI > langt under forvetning.

First sign of rotation?

1 Like

Det ser ut som Bitcoin bryter ned, det kanskje er en pekepinn på veien videre for tech og risk on papirer mer generelt.

3 Likes

Det er fantastisk at pris har endret markedets persepsjon av den veggen som kommer rett rundt hjørnet.

2 Likes