Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Toyota kom med lignende utsagn for ti år siden. Kanskje fakta nå? Eller? :sweat_smile:

1 Like

Jeg har avskrevet Toyota med verdens dummeste reklame: selvladende hybrid.
Jeg vil se hvor langt en Prius kommer med tom tank.
Prius som jeg forøvrig hadde som leiebil i 2005, rundt 0,7 liter på mila, mens Octaviaen med 110 TDI var mulig å kjøre fra Stavanger til Flekkefjord på 0,39 liter på mila.

Men for bilverdenen sin del håper jeg alle elbilprodusenter lykkes.

Jeg kjørte forøvrig min Model Y en tur på 25 km hjemmefra og tilbake, hastighet knapt oppe i 70 som er maks på den strekningen, forbruk 1,25 kWt per mil, det syns jeg er rått på en to tonns bil.
En moped bruker 0,2 liter per mil som tilsvarer 2 kWt per mil….

5 Likes

Heh, har en Toyota ikke-hybrid som også bruke 0,7 på mila. Stort sett småkjøring eller 100 host-host på motorvei. Får den ned mot 0,6 på langkjøring hvor det er 60-80 grense. Rart du har klart å presse en hybrid opp i mer forbruk. :crazy_face:

1 Like

Min RAV4 hybrid fra 2016 med permanent montert takboks har 0,7 i gjennomsnitt forbruk for hele perioden jeg har eid den, og det inkluderer en god del kjøring på autobahn og spanske motorveier.

1 Like

Jeg bodde ved Lillestrøm og jobba rundt Lillestrøm-Oslo et par uker, så det var mye på motorveien, men fartsgrensa den gangen var vel stort sett 90 på det meste (18 år siden).

1 Like

I USA, så koster en elbil relativt mye mer enn i Norge er vel hovedgrunnen til mindre markedsandel. Der er også bensin billigere og strømmen dyrere.

Det er jo hovedsakelig avgiftsregimet som har gjort at elbil selger så bra i Norge.

5 Likes

Utviklingen har nok også en del å si.
Skal ikke så mange år tilbake før elbil for meg var en liten Leaf man måtte lade flere ganger om man skulle kjøre en tur på 10 mil hver vei.

Nå er det plutselig normalt med flere hundre hk, rekkevidde på over 50 mil, alt utstyr enn kan tenke seg og personlig har jeg aldri kjørt en bil som er bedre å kjøre enn Tesla.

4 Likes

Den har vel solceller så kommer veldig langt ( det tar bare “litt” tid :wink: )

Dette er forhåpentlig vis ikke en bil for fremtiden,men jeg lo godt av testen.

Støvsuger og tannlege-bor

Så bærer det ut på landeveien, og det er da de røde kryssene i margen begynner å akkumuleres for alvor. Det høyfrekvente hvinet fra elmotoren skjærer gjennom kabinen, og gir følelsen av å ligge i tannlegestolen mens det bores.

Og når farten øker sørger støyen fra dekkene sammen med vind-suset for at det høres ut som assistenten benytter støvsuger for å holde munnen tørr. Det virker nærmest ufattelig at en produsent som Honda, med så rikholdig historie for teknologisk utvikling og presisjon virkelig har signert ut e:Ny1 som ferdig og klar for salg. På E6 økes hastigheten til 110 km/t, og etter kort rådslagning med hevet stemme, konkluderes det med at opplevelsen best kan sammenlignes med å ta av fra Gardermoen i en SAS-maskin.

image

Et 75kwt batteri koster nå ca 7300$. Ikke akkurat kjempedyrt.

Ref Electric cars approach ‘tipping point’ as lithium battery prices plummet | The Independent

3 Likes

… og prisene på litium har falt voldsomt.

Bilprisene, nye og særlig brukte, har falt betraktelig i USA siste året, og er en bidragsyter til at inflasjonen går ned. Differansen mellom EV og ICE-biler faller også, fra 20 til 14 %

3 Likes

Kanskje fremtidens bil er en gammel bruktbil, fra samme nettstedet som over kan man merke seg at det er ett segment der prisene går opp: de eldste bruktbilene. Tydelig tegn på at mange må selge bilen for å skalere ned.

" A new phenomenon we have begun tracking is that older used cars are appreciating more rapidly than younger used cars.

This is primarily a function of consumer demand. Retail customers that want to purchase a car at a sub $20,000 price-point are being forced to look at older used vehicles because the new ones have increased in value beyond their budget."

Artikkelen er fra January 4, 2022 og er noe utdatert. Den ble skrevet der jeg har markert i gult. Prisene har falt en god del tilbake siden da.

ref: Consumer Price Index for All Urban Consumers: Used Cars and Trucks in U.S. City Average (CUSR0000SETA02) | FRED | St. Louis Fed

1 Like

Den blir oppdatert ukentlig, siste oppdatering er i september 2023

Den delen av artikkelen du referer til fortsetter med avsnittet:

How much did used car prices increase in 2021?

Så jeg lurer litt på om avsnittet du siterer også er gammelt.

Artikkelen er kanskje litt rotete, men alt over refererer til situasjonen t.o.m. uke 36 i 2023. Deretter begynner følger antakelig noe gamle greier som ikke er oppdatert. Om akkurat dette partiet ikke er helt oppdatert skulle det ikke forundre meg om trenden består.

Poenget mitt er at fra slutten av 2021 til nå, så har bruktbilprisene i USA falt fra 215 til 195, eller ca 10%. Det er ikke noe som kommer klart fram i det du postet.

Ja det var det opprinnelige poenget mitt også

mulig forhåndsvisningen av artikkelen blir litt rar, og så var tilleggspoenget at de eldste bilene ikke har falt tilsvarende i verdi, disse blir mer ettertraktet når mange vil redusere bilbudsjettet, litt som gamle Toyota hiace som er verdt mer i Afrika enn i norge

da får vi beholde kjøretøy/redskapene våre litt til… (saken er tatt vekk etter oppdatering):roll_eyes:

Finnes det en bil som dekker denne specen eller er på vei?

Elbil
7-seter+ med bagasjeplass ikke seter i bagasjerommet
Takboks
Henger
Litt premiumfølelse
Ladehastighet >=120 kw