Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio Fundamentale Forhold (BGBIO)

Forsåvidt enig, med mindre man ser på dataene som verdiene som skapes og at forståelse for dette som value-investing? Evt bare kalle det langsiktige investorer hehe :wink:

Litt voksenopplæring; hvorfor vil fastsettelse av formueskatten påvirke kursen opp mot 31.12? (Gitt at man har ASK?). Burde kanskje se dette intuitivt selv…

Det er flere som rokerer posisjonene sine på slutten av året. Noen har interesse av å synliggjøre verdier, mens andre ønsker minst mulig verdi grunnet eksempelvis formueskatt.
For en liten ivestor med ASK er det ikke så mye å si. Da må du realisere tidlig Desember mener jeg…

Begrepet “value-investor” har jo en mer eller mindre fast definisjon, så det blir feil og modifisere det her. Se f.eks. https://en.wikipedia.org/wiki/Value_investing

Jeg har ikke mine investeringer i ASK, men i et privateid AS av historiske grunner. Så for meg øker formuesskatten med verdien av de underliggende aksjene i porteføljen til AS’et.

Takker for informative svar!

Mange realiserer tap i slutten av året for å skrive av på skatten og venter kanskje helt til januar med å kjøpe tilbake for å ikke bli mistenkt for å selge kun for å få en skattefordel. Dette kan skape et nyttårs-rally.

Man skal ha ganske mye penger samt ha en veldig langsiktig horisont før man håper at verdien av aksjene sine går ned slik at man betaler mindre formueskatt.
Det er som regel noe man sier dersom kursen ikke gikk helt slik man hadde tenkt.

Litt off-topic dette, men hvorfor må du vente til Januar med å kjøpe på nytt? Så lenge du har solgt med tap i 2019 er du vel fradagsberettighet?

Skatteetaten kan kreve gjennomskjæring. På grunn av skattemotivert kjøp/salg. Så du må utsette deg for en reel risiko for kursendring. Holder sikkert med en eller to dager

Sier ikke man må vente til januar, men det må da være en grunn til nyttårsrallyer kommer i aksjer som har falt lenge.

Ikke noe de fleste trenger å bekymre seg over, men dersom enn selger aksjer og så kjøper tilbake samme antall så kan de bli vanskelige å ha med å gjøre. Men jeg har sjeldent hørt at de straffer folk for dette selv om de kan det. Når det gjelder biotek så er jo risikoen så høy at man kan jo bare si an var utrygg den ene måneden og så fikk man troen igjen senere.
Men ja man kan få straffeeskatt av slike tilfeller. Samme med valuta-lån. Veksler man om bare får å skrive av tapet på skatten for så å veksle tilbake så kan de komme etter deg :slight_smile:

Stenging over 22kr og bra volum!

:rocket::rocket::clap:

1 Like

Ny artikkel ute hvor lungekrefts-metastaser kobles opp mot AXL signalering. BGB324 blir brukt som inhibitor. Publisert i Cell Reports som er et meget godt tidsskrift for pre-klinisk arbeid.

https://www.cell.com/action/showPdf?pii=S2211-1247(19)31489-5

7 Likes

Fin artikkel. Vet du hvor viktig metastasene er for dødeligheten av lungekreft? Vil man kunne få bekreftet dette klinisk på noen av surrogatendepunktene eller må vi være tålmodige og vente på Overall Survival for å se den fulle nytten av Bemcentinib?

Her har jeg ikke noe tall. Vet ikke om det vil dukke opp i BGBIO sine resulater, men de kunne evt målt forekomsten av metastaser i hjernen i sin serie vs. andre. Mange kliniske studier inkluderer ikke pasienter med metastaser i hjernene, men de kan jo se om det oppstår noen i løpet av studien. Tror ikke de har plan om det per nå, men kanskje noe de vil kikke på om de tror de kan se noe spennende der.

Metastaser (sprening av kreften til andre organer, steder i kroppen), er å tolke som et dårlig tegn. Jeg kan ikke tallfeste akkurat hva det betyr i overlevelse, men den synker med spredning. Det gjør at tiltak som kirurgi mot svulsten blir vanskeligere/umulig. Kreft prognoser tallfestes ofte etter TNM klassifisering, og for NSCLC, er den: 73 % in stage IA disease to 13 % in stage IV disease.

Se denne: https://www.cancer.org/cancer/lung-cancer/detection-diagnosis-staging/staging-nsclc.html

Activation of AXL can occur through both ligand-dependent and ligand-independent mechanisms that contribute to pro-invasive, metastatic, and therapy-resistance phenotypes across multiple tumor types

Interessant konklusjon, det kan bety at de av konkurrentene som har en fremgangsmåte som går ut på å avlede liganden fremfor å hemme det intracellulære domenet kan vise seg å ha mindre effekt.

Det er riktig. Flere viktige reseptorer på cellemembraner, som til vanlig tar i mot vekst signaler sendt fra andre celler for normal vekst og celledeling, kan i kreftsykdom mutere slik at de sender signaler om at cellen må dele seg uten at det foreligger en ligand/signalmolekyl på dette. Dernest sannsynligvis viktig å hemme selve tyrosin-kinasen/reseptoren kontra liganden/signalmolekylet.

Et eksempel på en slik mekaniske er HER2 reseptoren som kan være mutert/endret i brystkreft. Når denne mutasjoner har skjedd er det et tegn på dårlig prognose og aggressiv sykdom.

En egenskap som aggressive kreftceller har er ekkelt nok at de evner å lage sine egne ligander/vekstsignaler som de så selv responderer på. Igjen, viktig å hemme selve reseptoren…

1 Like

DNB Markets har i en fersk analyse valgt ut ti aksjer som de mener vil gi god avkastning inn i det nye året :metal:

Jeg tror vi trygt kan si at det er spredningen som dreper. En kreft lokalisert til ikke-essensielle organer dreper ikke pasienten. Tallene med overlevelse i de forskjellige stadiene viser til overlevelse basert på hvilket stadium kreften var på ved fastsettelse av diagnose.

Beklager at jeg går litt offtopic her, men jeg fikk meg en god latter. Fra HO sin BGBIO tråd

Asta78 fortjener innsidemedlemskap for sine fritttalende og språklige evner.

Begynner det å skje noe her?

Ser ut som BGBIO er medlem hos Oslo Cancer Cluster.

I likhet med ca. 90 andre selskaper og institusjoner er BgBio medlem av OCC. Ikke noe nytt i det!
Men Radforsk er ikke investert i BgBio, noe Einarsson syntes å være litt lei seg for i en podkast for ca. 1 år siden.

2 Likes