Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio Fundamentale Forhold (BGBIO)

Hvorfor var du da inne etter covid nyhetene?

1 Like

Litt for å ri hypen (Ja, jeg spekulerer :wink: ) og mest fordi jeg likte argumentasjonen rundt effekten av bemcentinib og hvordan den modulerer immunforsvaret mot virus. Og hvordan immunforsvaret angriper tumor-celler og virus-infiserte celler er temmelig likt.

Men så er jeg faglig belastet og leste litt rundt dette… og ble skeptisk, slik skrevet i innlegget over…

2 Likes
2 Likes

https://www.nature.com/articles/s41577-020-0335-0

2 Likes

Alltid fint å belyse flere sider av et case når det er begrunnede bekymringer. Jeg er ikke virolog, eller immunolog. Har fått med meg at det har vært snakk om CRS i COVID-19, men har fått et blandet inntrykk. F.eks at CRS man ser ved COVID-19 er langt fra så kraftig som man ser i f.eks CAR-T behandling. Inntrykket mitt er også at behandling IL-6 nå brukes (er det IL-6 som kanskje driver CRS her og ikke IFN1) for å dempe dette. Vil tro dette er noe klinikerene som satt opp studie basert på mekanismen til bgb324 er klar over. Time Will tell.

5 Likes

Simenaeg;

Den artikkelen er egentlig litt innom det jeg sier. Men the take-away message er at type I IFN kan ha effekt i svært tidlig i infeksjonssyklusen,noe som er logisk siden infeksjonen da er “lokal” og man kan aktivere immunforsvaret før antall infiserte celler blir for høyt.

Husk at lungene er et stort organ i størrelse,men består av få celler med stor overflate mot blodsystemet. Immuncellene har lett tilgang til dette. Hvis i tillegg et stort antall celler dør samtid og da pumper ut faresignaler (cytokiner,inflammasjonsmarkører og virusmateriale) så er vegen til en svært kraftig immunresponse kort.

Men igjen,dette er dog litt faglige spekulasjoner på siden fra meg…

4 Likes

Ville vært rart Bob hvis det er så enkelt fortalt som du sier. Tviler på at denne medisinen hadde blitt satt i “fast track” hvis det ikke var noe bak som ga en god effekt.

2 Likes

Kjell;

Man går fort frem når man har dagens situasjon. Men man hadde primært in vitro indikasjoner på antiviral effekt.

Og antiviral medisiner er det få av i utgangspunktet. ART mot HIV er en av få suksess-historier.

2 Likes

Klart ting går fort svingene når folk roper etter håp. Igjen så tror jeg ikke det blir kastet bort tid på unødvendig prøving hvis ikke det var tidligere forskning som kunne vise til effekt.

2 Likes

Setter pris på faglige perspektiver, Bob. Viktig det med at det foreløpig stort sett er in vitro indikasjoner. Blir spennende å se resultatene🤓

5 Likes

Vil dog bemerke at de som utvikler ARDS-liknende bilde utvikler dette relativt sent i forløpet (etter 8-9 dager etter synptomstart) og man kan tenke seg at man dermed kommer relativt tidlig til til risikoutsatte.

2 Likes

Ble de tidligere testene/forsøkene med zika og ebola utført kun in vitro?

2 Likes

Det er korrekt. På den andre siden er de som dør av Covid-19 primært eldre og/eller har andre underliggende sykdommer som gjør at motstandsdyktigheten mot infeksjonen er lavere. Særlig andre sykdommer som gir langvarig inflammasjon er viktig.

Som en allegori:
Et solid bygget moderne hus kan tåle orkan.

Den gamle vedsjåen kan blåse til havs av en liten kuling.

1 Like

Det hadde selvfølgelig vært fantastisk hvis bemcentinib viser seg å ha effekt mot CoVid-19, men etter min mening er det høyst usikkert om den vil ha det. Såvidt jeg vet er dataen fra Maury et al hovedsaklig in vitro. I tillegg er de ikke publisert om man kan derfor ikke vurdere de selv en gang.
De andre resultatene de baserer seg på er også i hovedsak in vitro data samt noen eksperimenter i dyr. Det er blant annet vist en svært moderat effekt på ebola-infeksjon i dyr. Det er svært mye som har fungert in vitro men som har ikke har noen effekt in vivo.

Flere av virusene det er visst effekt på er også vidt forskjellige fra Sars-cov2. Zika, Ebola og Sars har alle ulike livssykluser og noe som har effekt på Zika og Ebola behøver ikke å ha effekt på Sars-cov2.

Anti-virale legemidler er notorisk vanskelig å få til og det viser seg gjennom de få legemidlene som er på markedet. Videre går har hovedparten av disse legemidlene selve viruset som target, ikke verten. HIV- og HepC-medisinene går på unike proteiner i viruset mens bemcetinib virker på et cellulært protein som i går i virusets livssyklus. I hovedsak kan man si at det er bedre å gå etter viruset enn verten mtp effekt og bivirkninger og dette svekker sjansene til bemcetinib.

Et annet poeng som er et usikkerhetsmoment er at man fortsatt vet lite om patofysiologien bak CoVid-19. Hva driver sykdommen? Er det overdreven virusreplikasjon? Immunsystemet som angriper verten? Mye av dette er fortsatt usikkert. For bemcetininb sier de at den kan ha effekt både via interferon-respons samt hemme virusets entry inn i vertscellene. I accord-studien skal de behandle pasienter på sykehus. Denne pasientpopulasjonen har allerede blitt smittet for en stund siden og det er usikkert om det er virusreplikasjonen som driver sykdommen. Mange av pasientene med Covid-19 har lav virustiter ved innleggelse og det er usikkert om hemming av virusentry/replikasjon vil ha noen effekt på dette tidspunktet. Kanskje må man behandle mye tidligere enn Accord-studien eller profylaktisk for at man skal se en effekt.

Etter min mening er det svært usikkert om bemcetininb blir å ha noe effekt på Covid-19. I tillegg har ingen av oss har sett in-vitro dataene og det gjør det enda vanskeligere å skulle vurdere sannsynligheten for at det skal fungere. Vi vet heller ikke hva Godgrey baserer sitt 80% estimat på, kanskje er det bare ren hype. Dette kan gå begge veier og det er store sjanser for at legemidlet ikke vil ha noen effekt. Personlig er jeg inne i BergenBio for kreftsaken og anser Covid-19-caset som ren bonus hvis det skulle gå inn. Når det er sagt så håper jeg selvfølgelig at det funker da vi alle selvfølgelig vil at aksjen skal gå 4 gangen opp til 200 spenn.

11 Likes

Effekt på replikasjon, virusentry og fibrosedannelser ? Skal ikke gå inn i mekanikken og dypdykke i signalmolekyler som kan påvirke sykdomsutvikling.
Det kan se ut som medisinen kan påvirke flere pathways på en positiv måte som en bremsemedisin.Dette burde gi immuneforsvaret bedre tid til å bygge en immunitet som ikke er farlig for kroppen.
Tror og håper at dette er hva ledelsen i BergeBio vet og har sett.Det danner indirekte et større grunnlag for positive resultater og effekt, i alle fall for de som er dårligst og har en progressiv sykdomsutvikling.
Lykke til alle sammen.Hadde vært fantastisk hvis dette fungerer.God 17 mai

7 Likes

Men det ligger en artikkel ute på hvordan bemcentinib har forebygge og bekjempe pneumonococcal infeksjon forårsaket av RSV ved å aktivere macrophager. Det er museforsøk, men i alle fall in vivo. Antar at det skal være overførbart til COVID-19 i de tilfeller hvor lungebetennelse har/kan oppstå(tt).

8 Likes

Så må vi ikke glemme at en lungekreftpasient på immunterapi også har fått bemcentinib. Man skal være forsiktig med N = 1, men i det tilfelle (som er der eneste vi har data på) så gikk det veldig greit når hun fikk COVID-19. Den pasienten hadde en rekke komorbiditeter så var absolutt i risikogruppe.

5 Likes

litt rart at den gruppen som har innstilt BGBIO som førstekandidat ikke har tatt hensyn til overstående argumenter?

3 Likes

Helt enig.IL 6 er det som fokuseres på.Forskere er enig at det har med DIC, økt koagulering å gjøre og dannelser av fibroser/glassforandringer i lungene.
Pneumonibiten av covid-19=)

1 Like

Jeg vil ikke lagt noe i lungekreftpasienten. Det vil være ren lotto om bemcetininb hadde noen effekt der eller ikke. Studien du trekker fram er interessant, men sånn som jeg tolker den forebygger den sekundær pneumokokk-infeksjon. Covid-19 utvikler seg til ARDS, og behandles per nå også som dette. Så jeg vet ikke om det er helt sammenlignbart. Men det er klart at bemcetinib kan ha en effekt på immunitet og fibrosedannelse som kan være gunstig. Mitt poeng er bare at dette er basert på utelukkende prekliniske data, osm i hovedsak er in vitro. Sammen med at anti-virale legemidler er vanskelig i utgangspunktet gjør at jeg tror sannsynligheten for å lykkes er liten. Når det er sagt så skriker verden etter tiltak og nye legemidler og selv et hvilket som helst effektsignal med neste ubetydelig effekt vil fortsatt kunne bli kjempesuksess.

Håper de har tenkt på dette og at dataen de sitter på er så bra som de sier! Jeg ser gjerne at dette fungerer, men enn så lenge er jeg ikke overbevist om det vil det. Roactemra (IL-6 hemmer) prøves også ut og der er vel heller ikke tallene klare. Uansett, tiden vil vise om det fungerer, så vi har mye spenning i vente :slight_smile:

10 Likes