Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio Fundamentale Forhold (BGBIO)

Flere sier rett ut ulike stedet at de ikke skjønner et bær av hva BerGenBio driver med. Skjønner egentlig ikke hvorfor det skulle være så helt gresk.

Men en workshop på dette kan bli meget interessant.

Det er nydelig hvis Larsmkn tar føringen på et slikt prosjekt. Men jeg synes også det kan være veldig bra hvis flere småaksjonærer i BerGenBio kommer med sin intuitive, folkelige, forhåpentlig begripelige beskrivelse av forskningen til selskapet. BerGenBio kan på sett og vis synes å trenge hjelp til å kommunisere konseptene sine på en måte som kan være begripelig for de fleste av oss. Og da er flere beskrivelser fra ulike personer et utmerket utgangspunkt.

1 Like

Selv om jeg er medisiner tenker jeg at alle disse forkortelsene av og til kunne trengt en oversettelse. Ikke bare når det gjelder AXL , pdl etc . Tenker på ORR, PR, mDOR ,SoC, FDA, etc. Ikke lett for meningmann å google dette.

1 Like

Jeg tror det er så enkelt som at veldig mange ikke har sett mange presentasjoner fra selskapet. Når de sier “jeg forstår ikke caset” så tolker jeg det noen ganger som “jeg har ikke sett eller lest om dem, men når jeg ser dere snakke om spesifikke ting og resultater så skjønner jeg ingen ting”. Og for noen så virker det som de nesten ikke vil forstå. Men jeg tror også det er mange som kunne tenkt seg et skriv hvor de kan lese seg opp på det i sitt egen tempo og når det passer. Det er nok flere som møter begreper og uttrykk som er ukjente. Da kan det være greit å kunne stoppe opp for å gå tilbake å lese igjen hva det begrepet betyr.

Selskapet er jo forskjellig fra de andre biotech-selskapene, men teknologien i alle selskapene er komplisert når man går dypt nok, og bergenbio har ikke noe mer komplisert teknologi sånn sett. Men de andre selskapene har nok vært litt flinkere til å selge en idè som gjør folk interesserte nok til å sette seg mer inn i selskapet.

Kanskje folk trenger et forstålig pitch?
“Kreftceller uttrykker et protein som heter AXL, og det proteinet lar kreftcellene spre seg i kroppen og gjemme seg fra immunforsvaret. BerGenBio utvikler biomarkører og en hemmer mot AXL som gjør at de kan finne ut hvilke pasienter som har AXL i svulsten, og så behandle dem med hemmeren i form av en pille”??

4 Likes

Enig med deg! En stor bremsepost før OB åpning tolkes ikke annen enn å presse kurset ned og utløse stopløse poster og plukke billige poster :confounded:

2 Likes

Det var jo en reell selger. Fikk solgt gjorde den også.

2 Likes

Innrømmer at den måten å legge 58k post ikke er beste måte å selge akskjer! :skull_and_crossbones:

Hvis man vil ut raskt så er det det. Alternativet er å tømme kjøpersiden og det er mye verre.

Som nevnt over så kan da potensielle kjøpere se at de kan få en større post uten å drive opp kursen.

Hadde det vært en falsk sperrepost hadde vedkommende fjernet den straks den ble spist av.

2 Likes

Når folk først drøfter post-messig taktikeri vil jeg faktisk også komme trekkende med en liten ting som jeg har sett noen ganger. Sist i sluttauksjonen for BGBIO idag.

Isfjell kjøpsordre (volum uten merkbar begrensning jf, salgssiden) lå underveis i sluttaksjonen og vaket på 24,95 kr. osv. Men dette var jo på et tidspunkt mellom kl. 16.20 og 16.25 hvor intet blir effektuert. Dernest trukket ned til kr. 22 som limit igjen etter sondering. Man gjør da dette for å teste responsen i salgsordrene antagelig? Man sonderer reaksjonsmønstre i salgsordrehierarkiet med tanke på å eventuelt skulle kjøpe større volum snart eller senere? Hva skulle ellers være poenget?

Boms mener at det er tvangssalg når store poster i ilikvide aksjer ligger ute.
Da må han nok tro om igjen. Det foregår over alt. Har sett det i redwood pharma, synact pharma, follicum osv i Sverige.

Etter kursen har falt en stund og volumet har gått ned, så kommer det store salgsposter ut som presser kursen enda lengre ned. Så ser man plutselig at kursen skyter noe hinsides i været. Så går man inn i loggen for å se når den transaksjonen gikk i gjennom, noe den aldri gjorde.

Det er jo fryktelig morro når man kjenner gamet og kjøper på slike tidspunkt, men det er nok mange som blir skremt bort også.

I mange tilfeller er det i surt sentiment ganske riktig tvangssalg slik som Boms sier. Folker belåner aksjer og må selge ved markedsnedgang.

Godt mulig det. Men dersom det er en bobestyrer som bestemmer dette, hvorfor er f.eks. den salgsordren borte nå i trvx, men dukker opp på ettermiddagen hver dag for å sørge for at kursen stenger i minus? Burden den ikke ligget ute konstant da om det var denne bobetyreren som boms snakker om?

Men nok om den saken. Folk må være så godtroende de bare ønsker for min del.

Selv ved tvangssalg tror jeg faktisk de fjerner salgsordren innimellom for ikke å gjøre kursødeleggelsen for overtydelig. Men nå må vi tilbake til BGBIO!

Tenker en fin start er å fylle inn i Excelarket til @pdx, så er i alle fall “ordlisten” på plass. Jfr. de understrekne ordene på NANO og PCIB-trådene. Sist jeg så tror jeg ikke det var lagt inn noe på BGBIO. Eller er dette kun for innsidere?
Anyways et godt tiltak om du tar deg tid til det @larsmkn :+1:

2 Likes

Kjenner en kreftforsker som nå har konvertert til LMI (viktig å bruke forkortelser). H deltar på ASCO og har forhåpninger til Ultimovacs. H glemmer at RadForsk sponser IPO der på verst tenkelige tidspunkt. RF må realisere tap i noen av sine hjertebarn for å bli med på den nye reisen. Ser at Snøffelen har helt eventyrlige prisoverslag når det gjelder PCIB og gallegangscancer, men mener selv at NSCLC ift BGBIO har atskillig større potensial

1 Like

Det er jo åpenbart at det kortsikige potensialet i NSCLC og AML for BGBIO går de andre selskapene en høy gang. Selvsagt kan PCIB “revolusjonere” kreftbehandling, men det er jo på ganske lang sikt. Eller skal alle de fremtidige behandlingene der amphinex brukes som adjuvant komme på markedet uten kliniske forsøk?

3 Likes

Dette er 100% korrekt, mange har ikke lest en selskapspresentasjon eller sett en kvartalspresentasjon på HO, samtidig som de etterlyser informasjon som er “innlysende” for de som følger selskapet tett. Dette er det ikke noe å gjøre noe med, blant småinvestorene så er det mange som ikke gjør en innsats, men isteden investerer etter pilkastmetoden(noe som i og for seg ikke er en dum ide så lenge du kaster 20-30 piler).

Men det er sikkert også et publikum som faktisk er interessert men som føler at terskelen er for høy, jamfør Biotops innlegg. Hvis man aldri har hørt begrepene ORR, PR, blabla, så er det jo lett å forstå at selv en nysjerrig småinvestor kan tenke at “dette passer ikke for meg”. Det er disse folkene vi må få ombord! Hvis man kan illustrere at effektada kan kvantifiseres på en måte som alle kan forså, så blir det kanskje lettere.

4 Likes

Min utfordring som investor uten medisinsk utdanning eller oversikt over konkurransebildet er stort sett det samme i alle biotekselskaper:

1: Hva er studiens forventede “tidsgang” - dvs, hvilken fase er studiene i, når forventes resultater, hvor lenge skal de vare, og hva skal måles, og hva er logiske neste steg etter at studien er ferdig forutsatt gode resultater? (og hvor dyrt kan slike studier være. men litt kan man jo tenke seg selv). Mye av denne informasjonen finner man jo selv ved å se på hjemmesider, kvartalsrapporter, lese børsmeldinger, og se presentasjoner av selskapet så man vet hva de guider, og hva de har guidet tidligere.

2: Hva måles studien opp mot, og hva er det man søker å bevise? Hva vil være dårlige, middels, gode resultater og hva vil eventuelt være ekstremt bra?

3: Hvordan har selskapet tidligere truffet med guiding / ressursbruk / oppnåelse av forventede resultater? (Men litt kan man jo tenke selv også).

Spesielt punkt 2 er problematisk.

Hvis ett selskap forsker på noe, og jeg som investor ikke klarer å formulere for meg selv hva som vil være dårlige, middelmådige. gode. eller eksepsjonelle resultater før melding om resultater foreligger, så føler jeg at jeg ikke bør være investert. Da er jeg fullstendig avhengig av å tolke ordlyden i børsmelding (pleased to announce må da være positivt? De sier det er strong results, dette må da være bra?), eller at andre tolket det for meg. La meg si at … det kan erfaringsmessig være farlig å sette seg selv i den situasjonen :slight_smile:

Jeg kan leve med å ikke ha oversikt over konkurransebildet, og at resultater fra andre selskaper kan drepe kursen ut av det blå. Det er noe man bare må leve med hvis man ikke forsker innen temaet og har oversikt over alle konkurrenter føler jeg. Men det å ikke klare å formulere hvilke resultater som gjør at jeg bør selge, avvente, eller gå all in gir en dårlig følelse :slight_smile:

5 Likes

Her er mitt forsøk på enkel beskrivelse av BerGenBio. Er den ok, hva synes dere? Hva kan presiseres, korrigeres, forbedres?

Jeg ser for meg en forekomst av kreftceller. Og at det på utsiden av kreftcellene sitter små antenner. En molekylærbiolog vil i stedet kalle dem reseptorer. Men de reseptorene det dreier seg om her, fungerer på mange måter som antenner. Når de registrerer fare i form av kjemoterapi eller immunoterapi i kreftcellenes omgivelser, sender de signaler til kreftcellenes indre. Dette gjør at kreftcellene går i selvforsvarsmodus, og ikke minst at de endrer karakter fra å være noenlunde stasjonære til å bli bevegelige i kroppen. De blir da svært vanskelige å få has på og kan dessuten spre seg mye.

Det er veldokumentert at dette er et enormt problem innen kreftbehandling. Problemet gjelder den ene kreftformen etter den andre - ettersom det er av generell karakter! En løsning er tilsvarende viktig og kan redde veldig mange menneskeliv. En rekke selskaper har prøvd å finne en løsning, men de grep saken galt an. Det finnes mange ulike reseptorer på kreftceller, og tidligere medisinkandidater rettet seg alt for generelt inn mot disse. Forskningen var likevel ikke bortkastet, slik lærte man jo at det trengs en ny tilnærming der man retter seg inn mot en ganske liten og utvalgt gruppe reseptorer.

Det som trengs, er med andre ord en medisin som retter seg inn mot nettopp de riktige reseptorene (AXL), og slik stenger ned kreftcellenes varslingssystem for fare i omgivelsene. Det er her BerGenBio er First In Class og verdensledende.

Det fremste produktet til BerGenBio per idag heter Bemcentinib. Det har som funksjon å stenge ned kreftcellenes varslingssystem. De små antennene som ellers ville varslet kreftcellene om at de er iferd med å bli utradert av kreftbehandling, slutter å virke eller blir undertrykt og sender utilstrekkelige signaler, slik at selvforsvarsresponsen til kreftcellen uteblir. Kreftbehandling som har sluttet å virke for pasienten, kan da begynne å virke igjen. Eller kreftbehandling som allerede fungerer, kan fungere bedre.

Gitt at Bemcentinib slik bidrar til å løse et stort problem innen kreftbehandling generelt, bør dette tidlig typisk viser seg klarest i kombinasjon med svært velprøvde, innarbeidede og mye anvendte behandlingsformer. Dette er også hva man ser.

Keytruda, som eies av Merck, er et flaggskip innen immunoterapi. Keytruda alene gir inntekt på over 2 milliarder US dollar i kvartalet, tilsvarende 8 milliarder US dollar (70 milliarder NOK) i året. Bemcentinib gir gode resultater sammen med Keytruda i behandling av ikke småcellet lungekreft, NSCLC.

Cytarabine ble godkjent så langt tilbake som 1969, men står på WHO sin liste over essensielle medisiner. Cytarabine er en virkelig tung kanon innen kjemoterapi. Bemcentinib gir gode resultater sammen med LDAC, altså Low Dose Cytarabine, for beinmargsrelatert blodkreft.

BerGenBio sin fremste medisinkandidat ser ut til å kunne gi et krafig løft innen både immunoterapi (Keytruda) og kjemoterapi (Cytarabine).

I tillegg har BGBIO den mest effektive organisasjonen blant de norske biotekselskapene. Man hamrer i vei uten forsinkelser.

14 Likes

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @larsmkn (225 likes)
  1. @Flottesen (68 likes)
  1. @drdr (32 likes)

Resten av topp 10:

  1. @anon80503862 (21 likes)

  2. @anon48632287 (12 likes)

  3. @vcp (11 likes)

  4. @Savepig (10 likes)

  5. @Bra_Britt (8 likes)

  6. @Biotop20 (8 likes)

  7. @Morgo26 (8 likes)

Gratulerer!