Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio Fundamentale Forhold (BGBIO)

Primær insiderne laster godt opp ja :ok_hand:

3 Likes

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @larsmkn (316 likes)
  1. @Flottesen (82 likes)
  1. @drdr (59 likes)

Resten av topp 10:

  1. @anon48632287 (46 likes)

  2. @vcp (31 likes)

  3. @JAXI (28 likes)

  4. @Savepig (18 likes)

  5. @anon80503862 (18 likes)

  6. @Morgo26 (16 likes)

  7. @Boms (15 likes)

Gratulerer!

Redigert: Beklager jeg blingset noe her, se rettelse fra Inkognito under!

(Listen over 20 største aksjonærer uforandret såvidt jeg kan se. ->>>Nei det har vært noen nedsalg.

https://www.bergenbio.com/investors/our-shareholders/

MP Pensjon solgte 500.000 og Middelborg Invest AS solgte nesten 400.000 aksjer forrige uke. Ikke utenkelig om Middelborg Invest AS forsøker kvitte seg med resterende aksjer heller (på aksjelisten pr 2.9 så har de bare 216 635 aksjer igjen).

Hei takk for rettelse, litt pinlig fra meg! Gikk for fort her på formiddagen.

Middelborg skal vel ut ja.

Disse har også redusert litt til:
EUROCLEAR BANK S.A./N.V.

ja det forklarer jo nedgangen forrige uke - merkelig at disse selger på så lave nivåer

2 Likes

BerGenBio ASA: Primary insider notification

oppdatert data kommer vel.

2 Likes

Da er salgspresset ifm. opsjonsinnløsningen over, har vi sett bunnen for denne gang?

Hva tenker folk om mandagens presentasjon i keytruda-refraktære pasienter, er det mulig at vi kan få pasientdata fra denne studien? Børsmelding om første pasient dosert kom 2. april.

1 Like

BerGenBio ASA: Share capital increase

Vanskelig å si siden det ikke er så lenge siden første pasient var dosert. Jeg mener du burde vente til de har litt flere pasienter og at det har gått litt lenger tid.

Det blir litt missvisende om de viser resulater fra 6 pasienter hvor 4 har mottatt behandling i mindre enn 4 mnd. Det kan noen ganger ta en liten stund før immunterapien virker.

2 Likes

Ref. dagens børsmelding. Denne følger opp melding den 28.08. om at de tre lederne ville utøve sine opsjoner som forfalt nå i 2019. Dagen før, 27.08., var sluttkurs på aksjen 16,60, etter at den i dagene forut hadde gått kraftig opp med en intradag-kurs på 19,90 som høyeste den 23.08.
For å dekke kostnadene med å utøve opsjonene har de tre i løpet av de siste dagene solgt nær 80% av opsjons-aksjene sine i markedet (310.573 av 390.000), kursen har da fått en kraftig tilbakegang, til en sluttkurs i går på 13,58. Med Bgbio’s ganske beskjedne volumtall utgjør dette salget av ledernes opsjons-aksjer en ikke så uvesentlig del av omsetningen i de siste dagene - ja, trolig er det hovedforklaringen på det kraftige kursfallet etter den pene oppgangen vi så rett i forkant. Nå er dette salget gjennomført, det hadde ikke noe med ledernes tro på selskapet å gjøre, og det bør igjen være duket for en gjenopptaking av den oppgangen som vi så i forkant av meldingen 28.08.

Hjertesukket er at det i lille norske biotech ustanselig er sånne innløsninger og nedsalg som virker solid humørdrepende. Ikke begrenset til bgbio i det hele

2 Likes

Tja, hadde de virkelig trodde hardt nok på aksjen/selskapet kunne de vel kanskje hostet opp litt egenkapital for å beholde litt flere aksjer. Jeg har i hvert fall selv gjort det i selskap jeg har jobbet, så jeg synes dette var litt skuffende.

Disse folka har jo mange aksjer, så troen på selskapet er det ikke tvil om, men det får da være grenser til antall opsjoner de har gjort seg fortjent til. Ett slikt opsjonsprogram er galskap spør du meg.

1 Like

Det er jo snakk om ganske mye penger. Man kan ikke forvente at disse personene har et par millioner på bok som de de bare kan hoste opp. Dersom aksjekursen hadde stått i 1000 så hadde det jo vært en no-brainer å låne penger for å innløse alle opsjonene. Ikke overrasket over at de gjør det på denne måten. De har flere opsjoner igjen som skal innløses en gang i fremtiden, dersom kursen da står vesentlig høyere så ser vi nok en annen fremgangsmåte.

Det er ingen hemmelighet at det er opsjonsfest i disse høyrisikoaksjene og dersom man ikke tåler dette så bør man ikke delta. Hvis selskapet kommer i mål og får en solid verdistigning så vil nok styret stramme inn og påse at ikke hele selskapet blir overført til de ansatte.

1 Like

For adm dir som har en årslønn på over 2 mill så synes jeg ikke det hadde vært urimelig at han hadde brukt noe egenkapital til å kjøpe aksjer nå som kursen er på dette lavmålet. Opsjonene hadde en total innløsningskostnad på 1,8 mill, og jeg forstår at det kanskje var drøyt å finansiere hele posten. Men litt kunne de vel kjøpt utover det de fikk gratis?

Du oppgir lønnen han har nå, men opsjonene skal jo fungere som incentiver for arbeidet, og lavere lønn way back i 2010. Opsjonen settes i forhold til kursen på gitt tidspunkt. Alle gjenværende opsjoner har ikke samme exercise pris som betyr at kursen MÅ gå høyere om ledelsen skal nyte godt av det. Det er jo der incentive ligger. For dem, og for oss.

Edit: Et eksempel er Rune Skeie som ikke får kjøpt noen aksjer under nåværende pris basert på opsjonene har med mindre kursen stiger over 100%.
image

2 Likes

Hadde du gjort det? Jeg tror ikke jeg hadde gjort det hvis det var meg. Unntaket er naturligvis dersom man har veldig mye midler tilgjengelig. Opsjonsinnløsningen til Richard var på 3.1M ikke 1.8, det er godt mulig at han rett og slett ikke ville greid å finansiere dette.
Edit: 1.8 er det riktige tallet, jeg regnet feil her.

Jobben hans er å lose dette prosjektet i mål, ikke å sende signaler til investorer i en illikvid og volatil aksje. Det blir nok av anledninger til å pleie kursen senere, når suksessen er et faktum :grinning:

Gratis aksjer, jeg har ikke noe problem med å forstå at de går for den løsningen. Kunne godt tenkt meg gratis aksjer jeg og!

Edit: Jeg regner med det kommer et vannskille der disse gutta som var tidlig inne lommer hele opsjonsfesten og fremtidige opsjonstildelinger blir begrenset og på høyere innløsningkurser.