Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio Småprat (BGBIO) 🧬

Rimelig sikker på at minst 30% av amerikanerne ville nekte vaksinasjon fordi

1. Vaksiner vil så godt som garantert gi deg og resten av nabolaget autisme.
  2. Det er deres konstitusjonelle rett å nekte vaksinering (uansett om du utvikler autisme eller ikke).
  3. Se punkt 1 & 2, det er overhode ingen bedre argumenter enn dette som taler for vaksinering.

:man_facepalming:

3 Likes

Forsåvidt riktig. Men nå er det ikke sikkert at det er mulig å oppnå immunitet i den grad at en vaksine kan tas en gang og så er man sikker mot covid-19. Det eer visstnok ting som tyder på at den immuniteten man oppnår under sykdommen, avtar gradis i etterkant og at man 6-8 måneder etter man er frisk har mistet mye av immuniteten.
Dersom dette stemmer må man de facto vaksinere seg hvert år, slik vi gjør mot influensa. Men dette er en langt verre sykdom enn influensa og følgfelig vil behovet for vaksine bli langt større enn ved influensa.

I så tilfelle kan det være like greit med en medisin som hindrer deg i å bli alvorlig syk dersom du blir smittet av covid-19.

Så vaksine vil nødvendigvis ikke fjerne behovet for en effektiv medisin. Og uansett så ligger vaksine et år frem i tid.

Hva med bivirkninger for de tre medisinene? Bemcentinib er testet ut og sies å være trygg.

1 Like

Bivirkninger er en av hakene med Remdesivir sammen med pris og tilgjengelighet.

Ser heller ikke rosenrødt ut hva angår Dexamethasone; https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-dexamethasone-krka-krka-647399

Jævlig synd vi ikke får avklart Bemcentinib mono. Nå må det eventuelt komme etter kombo om jeg ikke har tolket noe galt her.

Det er det spennende. Ingen av dem metaboliseres feks av kjente problemenzymer som cyp450. Dexamethason brukes ofte sammen med masse andre medisiner uten problemer. Dog er steroider over tid roten til en nesten uendelig rekke plager. Kjenner ikke Remdesivir. Bemcentinib kan gi økte leverprøver men det er angitt å være forbigående. Tror denne tre-komboen skal gå fint totalt sett, men blir bra å få studie på det selvsagt.

1 Like

Tja man har nok data på noen pasienter som mono + SoC og jeg kan ikke tenke meg at de tar med Bemcentinib videre nå dersom den ikke har hatt effekt! Tror terskelen er lav for å kaste ut medisiner raskt ved ingen virking på feks de 15 første pasientene den er prøvd ut på.

Ja, trolig. Men i den grad Bemcentinib faktisk er bedre enn de andre mono får vi trolig ikke avklart før en eventuell runde 2.

Mulig jeg surrer

Bra innspill.Sett på det, men har ikke nok kunnskap ift vurdering.

Denne e fin, men offisielt ikke publisert/godkjent.

Remdesivir og Dexamenthasone er vel utvalgt pga effekten de har vist mot Covid-19. Men dersom disse to medisinene er beheftet med flere og alvorlige bivirkninger, så vil jeg tro at Bemcentinib kan bli mer en kombo-partner, selv om selve effekten mot covid-19 ikke skulle vise seg like effektiv som de to førstnevnte. For det er en magert trøst å bli raskere frisk av covid-19 dersom man får alvorlige bivirkninger av medisinen. Må si at jeg selv ville valgt et par tre ekstra dager i sengen med covid-19 dersom jeg slapp alvorlige bivirkninger i etterkant.

Vi går spennende tider i møte! Men glem nå ikke at hovedfokuset til BgBio er kreftbehandling. Cpovid-19 er kun muligheten for en hyggelig bi-inntekt.

2 Likes

Enig, et liv uten ME etc er verd noen dager med feber og pustebesvær.
Saken er at ved effekt her vil det trolig gå bananas på kreft fronten med mer også.

Ja takk, begge deler

3 Likes

Men dersom man går inn på sidene til dem som tester medisinen i UK, så vil du se at hittil så har pasientene enten fått randomisert Bemcentinib + SoC eller SoC alene.
Dette har de nok gjort for at pasientene som sier ja til å være forsøkskaniner skal vite at de uansett får SoC medisinen. Men i tillegg vil noen pasienter få Bemcentinib i tillegg.

Med dagens endring så vil pasientene Bemcentinib + en SoC eller Bemcentinib + begge SoC.

Slik jeg leser dette, så har de tydeligvis funnet at Bemcentanib gir positiv effekt. Derfor kan de nå endre opplegget til at de gir alle pasienter Bemcentinib, men enten ved at de gir en SoC i tillegg, eller begge to SoC i tillegg til Bemcentinib.

Vanskalig å se at dette ikke skal være positivt for BgBio.

6 Likes

Ser du der om denne endringen gjelder for de andre ACCORD kandidatene. Link?
Jeg har lest side opp og side ned, finner ikke informasjon om denne endringen Bgbio annonserte i dag. Hverken hos de andre kandidatene i ACCORD eller de offisielle studie sidene.

Det jeg finner er at det i dag er inngått et samarbeid om rekruttering mellom de forskjellige tidlig-studiene i UK. (TACTIC, CATALYST, DEFINE and ACCORD) https://www.accord-trial.org/copy-of-treatments

Jeg er bull på det som skjer her nå, selv om det pt. kutter litt i øverste forhåpning, Bemcentinib mono SOC UK;US;EU mf.
Super bull om Bemcentinib er valgt ut som eneste i ACCORD. Finner ikke holdepunkter for hverken eller. Trolig ikke.

1 Like

Slik jeg forstår det er virkningsmetoden veldig forskjellige for remdesivir og bemcentinib.

Min forståelse er at remdesivir virker ved å blande seg inn i virusreplikasjon inne i cellen, etter at cellen har blitt virusinfisisert. Rasjonalet er vel at dersom man kan senke hastigheten på virusreplikasjon så tipper man balansen i retning immunforsvaret, i det som i praksis er et kappløp.

Bemcentinib har to publiserte virkningsmetoder i forhold til Cocid-19 infeksjoner. Den første er at AXL blokkering bremser, men ikke blokkerer, virusets evne til å trenge inn i cellene. Det er viktig i kappløpet mellom immunsystemet og viruset.

Den andre mekanismen er at AXL blokkering hindrer viruset evne til å dempe kroppens egen anti-virus respons(interferon type1 signallering), slik at immunsystemet kan gjøre jobben sin.

Alle vet at remdesivir og de andre spesifikt anti-virale terapienene ikke virker fantastisk, blir spennende å se hvordan bemcentinib virker. Rasjonalet er jo ihvertfall en unik virkningsmetode.

5 Likes

Degt er ikke det BerGenBio selv skriver;

Bemcentinib hemmer selektivt AXL-kinaseaktivitet, blokkerer viral opptak og forbedrer den antivirale type I interferonresponsen, som er en viktig cellulær forsvarsmekanisme mot virusinfeksjon. https://www.bergenbio.com/ceo-uttalelse-covid-19/

For det første kommer det til å ta lang tid å få vaksinert nok folk av flere grunner (jeg er ikke supermotivert for å være prøvekanin), og for det andre er det til og med sånn for f.eks influensavaksine at den ikke gir full beskyttelse.

1 Like

Det var min tolkning, ettersom bemcentinib ikke blokkerer ACE2-reseptoren.
Kan selvsagt være langt ute på viddene.

1 Like

Medfører ikke riktighet at begge gruppene skal få bemcetenib vel.

Bemcetinib testes mot SoC. Da får 1 gruppe SoC og den andre SoC + bemcetenib. Det er altså ikke sånn at begge gruppene nå skal få bemcetinib. SoC har endret seg, og studiet opodateres for å reflektere dette. Det er i mitt syn mildt positivt, da det blir lettere å inkludere pasienter hvis de får tilbud om det som er standard behandling i tillegg til eksperimentell medisin.

1 Like

Skulle ikke presentasjonen ligge ute nå?

Presentasjonen ble sist gang lagt ut litt sent på dagen hvis jeg husker rett.

En liten tanke på morgenkvisten: er protokollendringen gjort for å forberede fase 3 i ACCORD?

If positive results are seen, bemcentinib will advance rapidly into the large-scale Phase III trials currently in progress across the UK.