Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio Småprat (BGBIO) 🧬

1 Like

Jøss.

Jeg synes det er rett og slett merkelig at denne har havnet på shortens liste. Det må være kun tekniske signaler etter rekylen opp fra 25 etter ACCORD ble suspendert. Ellers så er jo BergenBio fullfinansiert, de har en del spennende resultater som kommer i vinter, de har TO studier med bemcentinib som behandling for Covid-19, osv osv.

Merkelig.

Hadde jeg hatt aksjer hadde jeg vurdert det som at shorten har trådd feil her og at de vil bli nødt til å dekke inn med tap i vinter.

Men - jeg har dessverre ikke aksjer, så. SEEEEELG !!!

1 Like

Hvorfor er det like mange/flere smittede nå per dag i UK som den tidligere toppen, men nesten bare 1/10 så mange som legges inn på sykehus (og kan få pillen “vår”) Antar det er lavere alder på de smittede, og litt flere tester som utføres, og det burde utgjøre noe forskjell, men skal det være så mye? Synes det er noe som skurrer, er samme greia i Norge også…

1 Like

Kan godt være at de er yngre, det er vel også en viss forsinket effekt der de som havner på sykehus gjerne har vært syk en ukes tid før de blir innlagt. Pluss inkubasjonstid så ser man ikke effekten før etter et par uker.

Jeg gjetter:

• færre tester i vår ift nå
  • i praksis ble de i risikogruppen og de som hadde symptomer prioritert i vår
  • flere unge rammes nå

Og i tillegg :
Det tar tid fra folk har blitt syk til de blir så dårlig at de blir lagt inn.

2 Likes

Øverste bilde:

Shortøkning 28 sept. BGBIO-kurs i svart (venstre akse). Dagsvolum i svart (tynn linje med triangler; ytre venstre akse). Short i farger (indre høyre akse), t.o.m. siste kjente (i går). Daglig endring i total short i grått (ytre høyre akse).

Nederste bilde:

Kl 07 fikk vi meldingen: “ACCORD KLINISK STUDIE AV BEMCENTINIB FOR COVID-19-PASIENTER GJENOPPTAS I STORBRITANNIA”, som ga en god økning fra start.

Vi har vel nå forklaringen på hvem som stod bak den raskt innsettende såkalte “sell on news” denne dagen.

Hypotese: Kan det være at short, under synlig terskel, også har stått bak noen av de tidligere “sell on news”?

1 Like

Et annet poeng er at shorts, før de passerte synlig terskel 9 sept, kan ha stått bak deler av fallet fra midten av august.
Økningen vi har sett i det siste, kan være vanskelig å forstå, gitt at det er ventet flere gode nyheter fra BGBIO fremover. Kan den være et desperat forsøk på å forsvare posisjonen fra august?
Fallet de har bidratt til gjør at de så langt ligger i pluss. Men det er en urealisert gevinst som forutsetter at de klarer å kjøpe tilbake nederst på 30-tallet.

1 Like

Mer omfattende testing, så større andel av smittetilfellene blir oppdaget.

I tillegg annen aldersfordeling, så langt.

Videre er det tegn til at viruset kanskje muterer til lettere smiitbar variant (dette er dessuten sannsynlig sett fra et evolusjonsperspektiv). Sammen med å bli mer smittbare, vil noen virus også bli mindre dødelige (det gir også mening i et evolusjonsperspektiv).

2 Likes

Faktisk mener jeg at dette var helt uforventet for Shorten og ødela en del av deres planer/regnstykke! Ellers skulle vi gått langt lavere enn dagens kurs!

3 Likes

Ja, gjenopptakelse i UK hadde de nok ikke ventet. Jeg hadde heller ikke regnet med dette.
Men de nye studiene i S-A og India var jo varslet. Trodde ikke shorten at BGBIO skulle få til det heller?
De kan ha startet shorten etter at ACCORD i UK ble suspendert, og bidratt til kursfallet i august. Så har de gamblet på at pandemien skulle brenne ut. Men så fikk vi heller ny smittebølge. Det er grenser for hvor mye de kan fortsette å pøse på uten risiko for å tape stort. Nå sitter de med nesten 800 000 aksjer som skal kjøpes tilbake. Et bra utgangspunkt for kursutviklingen fremover. Tør de sitte helt til resultatene kommer? Det avhenger av hvor godt de har satt seg inn i detaljene. Med det vi vet så langt er det god mulighet for en effekt. Sitter de helt til resultatene kan vi få en desto større rekyl.
Det blir spennende uker fremover.

6 Likes

Yes, of course LONGS here are biased, we believe in the company’s profitable future! And of course, just because you are biased doesn’t mean you’re wrong! As I am not a trader, I do not care what happens with the share price in the short term, other than if the shorts help to drive this even lower, I will start accumulating a few on their coattails. Then they will have to pay me a lot more to buy them back from me that I will have paid them to buy the shorted shares. Oh happy day…

4 Likes

Er de noenlunde oppegående, så må de skjønne at de her løper en gedigen risiko.
For det første så er det alt annet enn en utbrenning av viruset vi nå er vitne til, på global basis. Det er faktisk en voldsom oppblomstring og flere nasjoner frykter at de skal miste kontrollen. Dette skyldes blant annet en befolkning som er trett av å leve et liv på sparebluss og som ønsker å komme tilbake til normalen så raskt som mulig.

For det andre så er det ikke tilfeldig at CEO i BGBIPO har stor tro på at de vil få suksess med å vise positiv virkning mot covid-19. Han tro er basert på hans kjennskap til hvordan Bemcentinib virker og hvordan Covid-19 angriper mennesket. I tillegg har de allerede sett noe i en kreftpasient som ble smittet av Covid-19. som de mener skyldes effekten fra Bemcentinib.

For det tredjeg har nå UK gjenåpnet ACCORD studien der Bemcentinib er en lead candidate.

Får vi en melding om at Bemcentinib har positiv effekt mot covid-19, altså at Bemcentinib går til fase 3, da vil kursen eksplodere. Etterspørselen etter BGBIO aksjer vil gå til himmelse og selgerne vil være forduftet. I en slik situasjon skal shorterne handle inn 800k aksjer! Be my guest!!

12 Likes

Er i en merkelig situasjon nå hvor jeg har aksjer, men koser meg over at prisen går ned :stuck_out_tongue:

Vet hvor mye det koster dem å presse ned hver krone, og det skal så sykt lite til før prisen eksploderer. Om vi faktisk dupper ned mot 26-27 kroner her må det jo bare lånes penger et sted for å øke posisjonen…

2 Likes

Hvor lang tid kan vi forvente at det tar før det foreligger resultater? Nå klarte shorterne å drepe oppgangen etter melding om oppstart av Accord med 100k ish aksjer. Så jeg tror ikke de er videre bekymret. Hvis de klarer å presse den ned 0,50-1 krone hver dag frem til en eventuell fase 3 så spiller det ikke noen rolle om kursen går 50%. De tjener penger uansett.

Når det er sagt så håper jeg at kommer noe nytt her nå som setter fart på kursen igjen.

Tja, første pasient medisinert kan teoretisk skje når som helst.
De har noen resultater fra UK, men trenger nok noen uker for å få nok data til å bekrefte neste fase.

Vill gjetning:

• Første pasient medisinert før fredag
  • Bekreftet effekt før 15. november
2 Likes

ser ut som BGBIO snudde på rundt 29.00 som sist :slight_smile:

Selv skriver shorten:
At Voleon, we approach investment management through the prism of machine learning, in which flexible statistical models are applied to the problem of financial prediction. Rather than having humans look at individual events within the marketplace, machine learning employs statistical algorithms capable of detecting persistent effects across large swaths of data.

Og selvfølgelig:
There can be no assurance that The Voleon Group’s objectives will be achieved or investment strategies will be successful. Past performance is not indicative of future results. An investment into a fund managed by The Voleon Group involves a high degree of risk.

Denne panikken for denne shortposisjonen er en kognitiv dissonans der ellers smarte folk ikke forstår at dere krangler med en algoritme. Kanskje stammer det fra den menneskelige hjernes søken etter å konstruere en virkelighet og å indentifisere mønstre og mening, hvem vet. Realiteten er at det finnes ingen mening, det er ingen slemme personer der ute som har lagt selskapet for hat. Dette er en algoritme som trigger på noe og i den sammenheng så er det isolerte utfallet i en enkelt aksje heller ikke er viktig, disse fondene har mange posisjoner og det er den akkumulerte avkastningen som er viktig.

Ta en kikk på dette intervjuet, en fascinerende historie.

11 Likes

Det er vel kanskje ikke vanskeligere enn at shorts føler seg trygge så lenge aksjen er i en kontinuerlig negativ trend og intet teknisk indikerer at den negative trenden har snudd eller vil snu med det første.

Det er ellers noe påfallende at de aller fleste innlegg her på forumet har vært positive og til dels overbegesistret over BgBio hele veien gjennom den 5 måneders lang nedturen for aksje.
Før eller siden får man nok rett men når er det store spørsmålet.

Uten at jeg her skal komme inn på argumentasjonen så har jeg liten eller ingen tro på at satsniningen innen behandlingen av Covid-19 vil ende med noe positivt for BgBio.
Når det derimot gjelder deres studier innen kreftsektoren er det grunn til å tro at de med tiden vil vise gode resultater.

Men inntil videre er aksjekurstrenden klart negativ, og trenden snur først når den snur.

2 Likes