Akkurat!
Det lyder som om, de gør klar til en succes!?
Enda en medisin uten virkning som man tidligere trodde hadde effekt. Verden trenger bemcentinib.
https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-05-08/trump-touted-malaria-drug-fails-in-covid-19-study
Det som er ekstra spennende er at covid-19 studien kan være en døråpner for bemcentinib for behandling mot flere forskjellige virus i tillegg til kreftbehandling.
Bemcentinib vil da få en langt enklere og kortere reise fra forsøk til et ferdig produkt.
BGBIO kan fort vise seg å være den nye gullkalven alle ventet på siden Algeta.
Er det en ulempe eller fordel, hvis det viser sig at bemcentinib skal gives proaktivt for effekt mod CoVid19?
Det vil i tilfelle være en svært stor fordel. Her er antallet «pasienter» hinsides stort i forhold til akuttbehandling. Slik vil det også være så lenge det er behov for akuttbehandling. Det ligger ann til begge deler om Bemcentinib har sterke proaktive egenskaper. Se mitt innlegg lenger oppe.
ACCORD-studien utføres vel på folk som allerede er syke og er innlagt/får behandling. Må det ikke eventuelt gjennomføres egen studie for godkjenning til profylaktisk bruk da dette ikke er i scope?
Må nok være egen studie for profylakse ja, men stor oppside om de hadde fått det.
Det kjøres også parallelt løp i et studie som heter RECOVERY. Her er det et mye større utvalg hvor pasientene er pre kritisk syke, men innlagt.
Dersom Bemc virker i ACCORD vil det kanskje være naturlig å utvide til Recovery.
Ok, men det vil vel potensielt kunne ta litt lengre tid å få avlesning av data på det siden effekt må kunne vises over noe tid… De vil vei ikke bevisst utsette syke folk for sars-cov-02 med vilje heller, så det kan kanskje isåfall kjøres på friske frivillige som ikke er i risikosonen?
Ser jeg ikke leste spørsmålet ditt skikkelig, så svaret mitt ble litt til siden
Njaeida, tror du svarte på det jeg spurte om. Men de har vel ikke tenkt å utsette populasjonen i RECOVERY for viruset og håpe testkandidaten har effekt, det ville jo være uetisk. Så det kan jo ta litt tid å komme med noe definitivt der kanskje.
Her må sterkere lut til ser jeg.
Dagens brannfakkel:
Selv med god effekt på akuttbehandling vil inntjeningspotensialet være Relativt lavt, for akuttbehandling av Covid-19 aleine
Uten multi nasjons stockpiling og uten Profylaktisk / proaktiv behandling.
I UK er det 200 000 registrert smittede og 30 000+ omkommet pt. Det store spørsmålet er hvem som eventuelt får Bemcentinib og når.
Kjør debat
Ref artikkelen du linket til. Jeg har en stund forsøkt å grave dypere i virkningen av hydroksyklorokin. Du har kanskje sett det i en av de andre trådene. Jeg har sett litt nærmere på denne studien, og takket være alt jeg har lært av å følge biotekdiskusjonene her på forumet, så tror jeg at jeg skjønner det jeg snakker om.
For det første står det allerede i artikkelen at medisinen ble gitt til pasienter som gjennomsnittlig var sykere. Går man inn på studien, som man finner her: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2012410?query=featured_home kan man også se at pasientene ikke bare var de sykeste, men også de eldste, det var overvekt av menn (som er mer rammet totalt sett), og de hadde flest av de alvorligste komorbiditetene. Forfatterne har brukt “intubasjon eller død” som et endepunkt i studien. Hvilket betyr at det i det publiserte resultatet ikke er gjort forskjell på om pasientene har kommet seg etter intubasjons-behandlingen eller om de døde. Jeg ville personlig foretrukket å komme meg igjen etter å ha vært i respirator, heller enn å dø, men forfatterne har altså ikke gjort forskjell.
Så konkluderer studien med at risikoen for “intubasjon eller død” ikke skilte seg signifikant fra de som ikke fikk hydroksyklorokin, og det er korrekt. Men så er det en djevel, eller engel om du vil, i detaljene, i vedleggene, i tabell nummer en. Blant de 262 pasientene som fikk hydroksyklorokin døde 157, mens blant de som ikke fikk det døde 75 av 84. Med andre ord, Covid-19-pasienter som behøvde respirator hadde omtrent fire ganger så høy sannsynlighet for å overleve dersom de hadde blitt behandlet med hydroksyklorokin. Fra tabellen kan man også regne seg fram til at med hydroksyklorokin døde 41 % uten respirator mot 69 % uten hydroksyklorokin. For meg virker det dermed som man har klamret seg til et halmstrå av et endepunkt for å kunne vinkle resultatet av studien til at hydroksyklorokin ikke har noen effekt.
Jeg har selv BergenBio-aksjer, og vurderer fra dag til dag å kjøpe flere, så hadde satt pris på om noen med mer kunnskap enn meg dobbeltsjekket det jeg fant i denne studien.
Hvis Bemcentinib hjelper mot Covid-19, så hjelper den kanskje også mot vanlig influensa. Vet ikke hva Bemcentinib koster, men hvis en medisin for eksempel kan halvere sykdomsforløpet til forskjellige vanlige virussykdommer, så er markedet enormt stort. Kanskje hjelper den mot Epstein Barr viruset også, som forårsaker kyssesyken. Det finnes jo generelt sett nesten ingen medisiner som hjelper mot virussykdommer.
Noen som har analysen, og kan utdype?
Synes jo det var moderat økning dersom covid19 er bakt inn…
Jeg tenker at det er FRYKTEN for å bli smittet som vil være driveren. Det er ikke en kjeft i verden som VIL ha viruset i kroppen, ergo man vil ete tabletter som et preventivt verktøy hvis de eksisterer og hvis man får tilgang på dem. Blir pillene reseptbelagte vil alle leger i hele verden skrive ut resepter til krampen tar dem, og blir det salg over disk skal jeg kjøpe meg en sydhavsøy for gevinsten …