Kan nok være resultatet av en journalist uten peiling på pharma som bare roter litt.
Eg er ikkje overbevist, avis ass… men eg legger godviljen til takk for observant oppdatering, suverent!
Denne artikkelen er en måned gammel og disse unøyaktighetene ble påpekt den gang. Det er journalisten som roter og sauser sammen flere ting.
Dette er remdesivir.
Når man leser det raskt, er det lett å tenke at det er Bemcentinib. Se på det igjen, og man skjønner at det er for remdesivir.
Godfrey sier i praksis at han ser for seg helt andre resultater for Bemcentinib enn remdesivir.
BGBIO: ULIKE INKL.KRITERIER MEDFØRER AT IKKE ALLE STUDIENE I ACCORD KONKURRERER OM DE SAMME PASIENTENE -FALCK
Oslo (TDN Direkt): BerGenBio meldte tirsdag morgen at deres første pasient i Accord-studiet har blitt dosert med bemcentinib.
Reduserte antall koronasmittede kan gjøre det utfordrende for kliniske studier som forsker på potensiell behandling og vaksiner mot covid-19 å rekruttere nok antall pasienter. For BerGenBio sin del så er målgruppen moderat syke covid-19-pasienter. Totalt skal 60 pasienter rekrutteres.
Analytiker Pål Falck i Arctic Securities mener også at reduserte antall koronasmittede fører til tøffere konkurranse om pasientene, men i Accord-programmet er det ikke alle studiene som har samme målgruppe som BerGenBio.
-Det er mange studier som pågår og konkurrerer om pasientene, og det vil absolutt påvirke konkurransen om pasientene. Studier har ulike inklusjonskriterier som betyr at de ikke nødvendigvis alltid konkurrerer om de samme pasientene. Bemcentinib-studien inkluderer moderat syke covid-19-pasienter som ikke trenger intensiv behandling, mens flere av de som virker mot lungeinflammasjonen inkluderer kun pasienter som er på intensivbehandling, sier Falck til TDN Direkt.
BerGenBio’s bemcentinib er ett av fem medikamenter som testes ut for behandling av covid-19 på sykehusinnlagte pasienter i Accord-programmet som pågår i Storbritannia. I en artikkel i The Guardian publisert mandag 1. juni navngis de øvrige medikamentene som deltar i Accord-programmet.
Medikamentene som skal testes ut i de øvrige studiene i Accord-programmet er Medi3506, Calquence, Zilucoplan og Heparin. Bemcentinib er den eneste antivirale behandlingen, Heparin er en blodfortynnende medisin, mens de tre andre legemidlene demper lungeinflammasjon som er en viktig årsak til at pasientene dør som følge av lungeinfeksjonen.
Selv om enkelte av studiene vil konkurrere om de samme pasientene så er de ikke nødvendigvis konkurrenter ved en mulig godkjennelse presiserer Falck.
-Slik det ser ut i dag, har ingen legemiddel vist overbevisende effekt i monoterapi, og det er mulig at covid-19 pasienter ender opp med en kombinasjon av behandlinger med ulik virkemekanisme, sier Falck til TDN Direkt.
Professor Tom Wilkinson som leder Accord-programmet sier ifølge The Guardian at det hittil bare er en håndfull pasienter som er rekruttert til de kliniske studiene i Accord-programmet, og med fallende antall koronaviruspasienter så er forskerne nå opptatt av å få rekruttert så mange pasienter som mulig. Videre sier Wilkinson at dersom det er behov for det vil forskere søke å samarbeide med andre land og vurdere å teste medikamentene på koronaviruspasienter som ikke blir sent til sykehus, men som har sterke symptomer.
Analytiker Pål Falck tror BerGenBio vil klare å rekruttere pasientene sine i Storbritannia.
-Det som er usikkert er nok heller hvor lang tid de trenger for å fullfør studien. Det er fortsatt såpass mye smitte i Storbritannia at de vil finne pasientene, eventuelt så må de øke populasjonen med flere studiesteder eller andre land. Utviklingen av smittetall vil også påvirke hvor raskt en fase 3 kan gjennomføres og til slutt hvor mange som blir smittet når legemiddelet eventuelt blir godkjent og kan forskrives til covid-19 pasienter, sier Arctic-analytikeren til TDN Direkt.
BerGenBio gjentar i dagens børsmelding at de forventer å avlese topplinjedata senere i sommer.
susanne.solberg.nilssen@tdn.no
Blir litt feil å si det slik i og med at de trenger å rekruttere 120 like syke pasienter, men hvor halvparten får bemcentinib og halvparten SoC. Det er jo det totale antallet som det må stilles litt tvil om det kan ta tid å få rekruttert.
Jeg tenker sånn at tusenvis allerede har fått SoC.
Dvs at de 60 som får bemcentinib allerede har sammenligningsgrunnlag. Så ja, 60 pasienter skal ha bemcentinib uansett hvordan en ser på det.
Tror ikke de isåfall ville skrevet det slik i dagens børsmelding :
“The Phase II study will recruit 120 subjects in total, assessing
the safety and efficacy of bemcentinib as an add-on therapy to standard of care
(SoC) in 60 hospitalised COVID-19 patients with a further 60 control group
patients receiving SoC.”
Vi kan uansett trøste oss med at om noen få uker vil vi vite om bemcentinib har noe effekt på Covid19 smitta. Det ha seg 10-20-30-40 pasienter.
Men fortsatt skal 60 pasienter skal ha bemcentinib i ACCORD studien og om dette viser seg å være banebrytende kan du være trygg på at tusenvis vil få medisinen innen få uker.
Gode nyheder og aktien falder 2%!?
Jupp. Gir det OK effekt blir neste steg Recovery, og tidligere fase i sykdomsforløpet.
Smått bekymrende dette:
Jepp Borup19. Ikke helt uventet. Det kommer nok et rykk utover uken.
Ikke helt uventet? På hvilken måte var denne kursutviklingen forventet? Jeg tror de fleste regnet med en positiv utvikling gitt FPD-milestone passert. Jeg gjorde i all fall det.
For de som er usikre, det skal inkluderes 120 pasienter i studien, ikke 60 og det er forventer at det tar et omkring 3 måneder å få avlest data (som er raskt).
Vanskelig å si hva de fleste tenkte, men personlig så håpet jeg at denne meldingen skulle gi en oppgang. Nå har folk ventet og mast på FPD en stund. Skulle tro meldingen om faktisk FPD ville føre til et lettelsesrally som var sterkere enn de 6 % opp vi så på det meste i dag.
Men, jeg slutter aldri å bli overrasket over hva som får disse aksjene til å bevege seg.
LBA på en prestisjefylt konferanse basert på bra data? Nei.
FPD i en viktig studie? Nei.
Completion of primary endpoint meet in immunotherapy refractory NSCLC patients? Nei.
ARCTIC SER 120 % OPPGANG I BIOTECH AKSJE!!! KJØP!!! ALLE KJØP!!!
Blir oppgitt ass.
Sell on news er vel ikke uvanlig.
Må si meg helt enig, det et blitt ganske vanskelig å forutse hva som skal gi en varig oppgang i biotek for tiden.
Hva angår BergenBio sin covid19 hype så tror jeg mange tenker at de kan vente til september/august med inngang for å være med på en eventuell oppgang.
Forøvrig så har ikke FPD vært en trigger så lenge jeg har fulgt biotek. Mer en anledning til sell on news.
Sier meg helt enig. Jeg venter på neste uventa nyhet som tar rykket over 50. For eksempel enrollment complete. Ligger en forventning nå om at dette vil ta tid. Som vi ser fra Guardian er det kun er Bergenbio som konkurerer om pasientene i denne tidlige fasen på sykehuset. Virker som flere sykehus er aktivert ref Manchester, og plutselig får de fart på rekruteringen, og BOOM. Enrollment complete.
Det er sant, men igjen, håpet på et lettelsesrally nå. Personlig så syns jeg alle events som tilsier fremgang burde kunne være triggere. Vet det ikke er sånn, men burde vært slik. Folk tar oppstart og gjennomføring av studier for gitt. Folk har tydligivs glemt hvor lang tid det noen gang kan ta som ved PCIB sin oppstart eller NANO sin gjennomføring nå.
@Mykle er enig i at enrollment complete derfor teknisk sett kan være en trigger, men med mindre det blir skrevet om i avisene eller pushet av meglere så vet jeg ikke. Det ser ut som at det er det som må til for at det skal bli nytt trykk av kjøpere.
Hvorfor burde dette være triggere? Aksjekurs er selskapets verdi + hva folk tror selskapet vil være verdt i fremtiden. Enig? Ok, så man har EK i selskapet etter emisjoner og en synsing om selskapets verdi i fremtid basert på hva selskapet holder på med, og resultater av dette. Per nå er situasjonen fra før helgen og i dag akkurat den samme. De er fortsatt med i en forskningsstudie der man venter på resultater av det de forsker på. Det blir nesten litt som å si at vi skal forske på kaninkreft og i dag gikk jeg på butikken og kjøpte meg en kanin og startet medisineringen. Ville du tatt av hvis jeg lanserte en slik melding?
Det har jeg jo svart på…
Nei. De har nå dosert første pasient. Det hadde de ikke før helgen.
La meg ta et eksempel. Du sier du skal løpe 4 mil. Det er verdt noe at du løper de 4 milene, men ikke alle vil betale deg kun på ordet. De vil gjerne se fremgangen din. At du faktisk tar på deg skoene, gjennomfører 1 mil, så 2 mil så 3 mil og så kommer i mål ved 4 mil.
Hvis du mener det er verdt at noen sier de skal løpe 4 mil så er det en ting, men jeg mener at verdien ligger i at man gjør det. FPD viser derfor fremgang og at studie følger en “time-line”. Hvis du tviler på viktigheten av dette så kan du se hva som skjedde når PCIB brukte mye lenger tid enn forventet på oppstart av sitt RELEASE studie eller hva som har skjedd med NANO sin PARADIGME studie. Folk betaler premium på ord, og null på faktisk gjennomføring. Gjennomføring er veldig viktig for det har med når du kommer til markedet og hvor mye du kan tjene, og hvor mange konkurrenter som har kommet i mål før, noe som vil gjøre det mer vanskelig å komme etter. Enig?