Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Virker altså som de har gått bort fra å rapportere “top line” og at de heller venter til den fulle analysen foreligger. Så har jeg altså gjort meg noen tanker rundt hvorfor.

1 Like

Jeg tolker i utgangspunktet tallene for antall dødsfall i BGBC020 på samme måte som du gjør. Men pga den relativt store forskjellen i dødelighet i de to studiene så synes jeg de burde formulert det eksplisitt likt for tallene fra de to studiene, og gjerne også kommentert denne (for meg) uventede forskjellen.
Så har jeg i kommentarer ovenfor spekulert litt rundt hva forskjellen kan komme av. Regner med det blir belyst og forhåpentligvis oppklart når de får analysert flere detaljer.

“Ikke bare et tilfeldig punkt under de sekundære (survival rate).”.
Dødelighet er vel et av de mest interessante punktene, spør du meg. Mer interessant enn tiden det tar å oppnå en bedring i to trinn på WHO-skalaen.

1 Like

Tror det er definisjonen av top line som er noe forvirrende her. I mitt hode betyr top line det samme som de første initielle dataer de kan gi, som jo er det de har kommunisert til markedet nå, og så vil de bli komplementert med mer utfyllende etterhvert… (som virustyngde, dager fra behandling til utskriving fra sykehus, fysiske virkninger på pasienter (Qol etc).
Vet ikke helt hva andre forventet.

1 Like

Ja, det blir et definisjonsspørsmål. Men jeg vil skille mellom rådata og top-line. Top-line bør være kvalitetssikret, og det krever noe arbeid. Videre kan man skille mellom et fullstendig datasett (alle datatyper som er innhentet) eller bare et utvalg. Normalt vil man bare publisere et utvalg og sitte på en del som ikke publiseres offentlig (i private selskaper), gjerne knyttet til kontroller. Selv i vitenskapelige publikasjoner mangler det mye, selv om kravene til lagring og tilgang på rådata for vitenskapelig publikasjon er skjerpet de siste årene.

Merket meg at bare 50% av pasientene har fått remdesivir. Det ville vært gull om noen av de mindre syke ikke har fått remdesivir som del av sin SOC, slik at bem er testet alene på noen pasienter. Da vil man kunne sammenlikne bem mot remdesivir. Fungerer bem minst like godt alene som remdesivir alene, da er vi “in business”, spesielt om bem har mindre bivirkninger.

Ellers har vi ganske sikkert tall for å kunne sammenlikne bem + remdesivir mot remdesivir. En tilleggseffekt her er selvsagt også bra (lavere virusmengde, lavere risiko for sekundærinfeksjon, forverring eller død, eller raskere bedring). Min gjetning er at effekten er best som forebyggende for disse minst syke som får bem alene eller bem+remdesivir, men som har risiko knyttet til at de er godt over minstealder (som går helt ned til 18 år).

5 Likes

Det er spennende, selv om en vi ha enda lavere antall der.

Boris Johnson sier på en pressekonferanse tirsdag at ei ny antivirus-gruppe tar sikte på å produsere en ny medisin som skal være klar til høsten. Ifølge statsministeren kan medisinen komme i form av en pille som man kan ta hjemme hvis man har testet positivt for corona.

Medisinen skal forhindre at man blir alvorlig syk av viruset. Johnson spesifiserte ikke om det er satt i gang tester av medisinen allerede.

3 Likes

Haha what if

Det er nok snakk om Molnupiravir.

Eller kanskje ikke:

No drugs have been decided on but the government is already in talks with pharmaceutical firms about ‘promising’ antiviral treatments being developed, and officials are keen to develop new drugs not already used.

There aren’t other antivirals routinely used to treat Covid, but clinical trials are ongoing.

One already deep into trials is molnupiravir, which was originally designed to tackle flu but worked against Covid in trials on hamsters and is now being studied in humans.

Molnupiravir, made by the pharmaceutical firm Merck, ‘continues to show promise as a potential treatment for non-hospitalised patients,’ the company said after their second phase study. They decided it was not effective for seriously ill people after testing it in hospitals.

Another, called Tollovir, is being trialled on people by the company Todos Medical in Israel.

Todos Medical said past research had shown the drug could work against coronaviruses in general and that it had potential to ‘significantly reduce’ the severity of Covid.

Favipiravir is another antiviral drug, made in Japan where it is used to treat flu, that is being trialled in the UK in the PRINCIPLE NHS trial. It is not a new drug but it could be added to the UK’s arsenal if trials show it works against Covid, too.

Ritonavir and lopinavir, drugs developed to treat HIV, are also being trialled on coronavirus patients in the UK. They have been in studies throughout the pandemic and results have been conflicting, but trials are still recruiting.

US company Romark is trying to get US approval for its antiviral drug NT-300, made using a chemical called nitazoxanide, which it said trials showed could cut the risk of severe disease by up to 85 per cent.

3 Likes

Ja, det er en rekke slike eksperimentelle og mer eller mindre gode “…avir”-medikamenter som (er syntetiske nukleosid-derivater/prodrugs som er ment å virke på viralt RNA (og som ikke er uten bivirkninger). Inkludert remdesivir.
Det gode er at bemcentinib skiller seg fra hele denne gjengen, og er derfor, hvis den virker anti-viralt som Maury og andre mener å ha eksperimentelt belegg for, egnet til å kombineres med hver og en av dem.
Men hvor god er bems anti-virale effekt hos covid-pasientene? Bare å smøre seg med tålmodighet og solkrem til neste melding (forhåpentligvis i mai).

3 Likes

Hvis Bem viser seg å ha god antiviral effekt, går det an å si noe om den vil funke like bra på alle? Eller er det forventet at den vil være “selektiv” sånn som på tumorer? Tenkte da ift. til dette med biomarkører og axl-positivitet. Nå brukte jeg noen ord jeg egentlig ikke forstår, men håper spørsmålet gir til dels mening for dere som kan det medisinske :crossed_fingers:

1 Like

Jeg tror neppe noen kan gi sikkert svar på dette, men noe av det viktigste er om det virker på den gruppen mennesker som er mest sårbare for viruset.
Dersom dette viser seg å ha sammenheng med mengde AXL - reseptorer så vil jo dette kunne være meget hensiktsmessig for Bem.
De fleste antivirale midler går på viruset på noe forskjellige måter , og ikke primært på porten den bruker inn i cellen.
Da variantene ( mutasjonene) av viruset vil bruke samme inngangsport ( AXL) så vil jo Bem kunne ha klare fordeler.
Krysser fingre for det ihvertfall .

9 Likes

BERGENBIO PRESENTERER PÅ ARCTIC SECURITIES BIOTECH WEBINAR

Bergen, Norge, 21. april 2021 - BerGenBio ASA (OSE: BGBIO), et klinisk stadium biofarmasøytisk selskap som utvikler nye, selektive AXL-kinasehemmere for alvorlig medisinsk behov, er glad for å kunngjøre at BerGenBio-sjef Richard Godfrey er presentasjon på følgende virtuelle konferanse: Arctic Securities Biotech Webinar, 22. april 2021 Live presentasjon kl. 14.05 CET Presentasjonen vil bli gjort tilgjengelig på selskapets nettside: www.bergenbio.com/investors/presentations/ - END - Om AXL AXL kinase er en cellemembranreseptor og en viktig mediator for de biologiske mekanismene som ligger til grunn for livstruende sykdommer. I COVID-19 har AXL to synergistiske virkningsmekanismer, den fungerer som en reseptor til ACE2, som piggproteinet til SARS-CoV-2-viruset fester og kommer inn i vertscellen, og AXL-ekspresjon blir oppregulert i infiserte organer med en aktivering av signalveien som fører til undertrykkelse av Type 1 Interferon immunrespons av infiserte celler og naboceller, i deres omgivelser. Prekliniske forskningsstudier viser at bemcentinib hemmer SARS-CoV-2 vertscelleinngang og fremmer antiviralt Type I interferonrespons. I kreft har økning i AXL-uttrykk vært knyttet til nøkkelmekanismer for medikamentresistens og immunflukt av tumorceller, noe som fører til aggressiv metastatisk kreft. AXL undertrykker kroppens immunrespons mot svulster og driver behandlingssvikt i mange kreftformer. Høyt AXL-uttrykk definerer en svært dårlig prognosegruppe i de fleste kreftformer. AXL-hemmere, slik som bemcentinib, har derfor potensiell høy verdi som monoterapi og som hjørnesteinen i kreftkombinasjonsbehandling, og adresserer betydelige uoppfylte medisinske behov og flere høyverdige markedsmuligheter. Forskning har også vist at AXL formidler andre aggressive sykdommer, inkludert fibrose. Om Bemcentinib Bemcentinib (tidligere kjent som BGB324), er en potensiell førsteklasses, potent og svært selektiv AXL-hemmer, for tiden i et bredt fase II klinisk utviklingsprogram. Den administreres som en oral kapsel og tas en gang per dag. Pågående kliniske studier undersøker bemcentinib i COVID-19, og flere solide og hematologiske svulster, i kombinasjon med nåværende og nye behandlinger (inkludert immunterapi, målrettet behandling og cellegift), og som et enkelt middel. Bemcentinib målretter mot og binder seg til det intracellulære katalytiske kinasedomenet til AXL-reseptortyrosinkinase og hemmer dens aktivitet. Om BerGenBio ASA BerGenBio er et klinisk stadium biofarmasøytisk selskap med fokus på å utvikle transformative legemidler rettet mot AXL som en potensiell hjørnestein i behandlingen for aggressive sykdommer, inkludert immun-unnvikende, terapiresistente kreftformer. Selskapets proprietære hovedkandidat, bemcentinib, er en potensielt førsteklasses selektiv AXL-hemmer i et bredt fase II klinisk utviklingsprogram med fokus på kombinasjons- og enkeltmiddelterapi i kreft, leukemi og COVID-19. Et førsteklasses funksjonelt blokkerende anti-AXL-antistoff, tilvestamab, gjennomgår klinisk fase I-testing. Parallelt med dette utvikler BerGenBio en ledsagende diagnostisk test for å identifisere pasientpopulasjoner som mest sannsynlig vil ha fordel av AXL-hemming: dette forventes å legge til rette for mer effektive registreringsforsøk som støtter en presisjonsmedisinbasert kommersialiseringsstrategi. BerGenBio er basert i Bergen, Norge med et datterselskap i Oxford, Storbritannia. Selskapet er notert på Oslo Børs (ticker: BGBIO). For mer informasjon, besøk? Www.bergenbio.com Kontakter Richard Godfrey CEO, BerGenBio ASA [email protected] Rune Skeie, CFO, BerGenBio ASA [email protected] International Media Relations Mary-Jane Elliott, Chris Welsh, Lucy Featherstone , Carina Jurs Consilium Strategic Communications [email protected] +44 20 3709 5700 Media Relations in Norway Jan Petter Stiff, Crux Advisers [email protected] +47 995 13 891 Fremadskuende uttalelser Denne kunngjøringen kan inneholde fremtidsrettede uttalelser, som som sådan ikke er historiske fakta, men er basert på ulike forutsetninger, hvorav mange i sin tur er basert på ytterligere forutsetninger. Disse antakelsene er iboende underlagt betydelige kjente og ukjente risikoer, usikkerheter og andre viktige faktorer. Slike risikoer, usikkerheter, beredskaper og andre viktige faktorer kan føre til at faktiske hendelser avviker vesentlig fra forventningene som er uttrykt eller antydet i denne kunngjøringen av slike fremtidsrettede uttalelser. Denne informasjonen er underlagt opplysningskravene i henhold til verdipapirhandelloven § 5-12.

Oslo Børs

Godfrey is presenting at the following virtual conference:
Arctic Securities Biotech Webinar, April 22, 2021.

Godfrey legger ikke akkurat COVID-ballen død i dagens børsmelding.
Selv om vi vet fra ulike studier at AXL oppreguleres ved skade og betennelse så har de vel ikke knyttet dette så direkte til COVID som i dagens melding: “to which the spike protein of the SARS-CoV-2 virus attaches and enters the host cell, and AXL expression is upregulated in infected organs”.
Man skal være forsiktig med å overtolke, men det kan bli vanskelig helt å la være å tolke Godfreys formuleringer og ansiktsuttrykk under presentasjonen.

4 Likes

Gleder meg til vi kan slutte å tolke og heller diskutere mer håndfaste ting.

Er det ikke litt underlig at dem her ligger fokuset på prekliniske funn, og ikke følger opp siste melding til markedet?

Her er det viktig å sende inn QA spørsmål.

Jeg personlig tror at det har vart alt for mye fokuss på hvor mange falt bort.

Kan tenke meg at BEM har gitt et mye mildere symptomer og at derfor det kan bli en del av SOC.
Og kan gitt til de i en tidligere fase. Mange sliter i etter kant med fatique og andre begrensninger, hvis det viser seg nå at BEM bidrar til en mindre etter effekt av Covid har CEO noe å fortelle.

1 Like

Han kommer neppe til å gi noe endelig svar på presentasjonen. De er ikke ferdig med analysene.
Det kunne vært interessant å høre hva han hadde svart til et spørsmål om de ikke nå burde legge bort COVID-sporet og heller fokusere på kreftindikasjonene. Hvorfor bruke mer ressurser på det hvis resultatene er så lite oppmuntrende som markedet synes å mene?

2 Likes

Blir spennende å se hva han sier og hvordan utviklingen i dag blir. Det normale er jo at nyheter skaper nedgang, men nå er vi vel så lavt at det ikke kan bli stort lavere :thinking:

Helt klart! Send inn @Multiple