Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Haha, ja, jeg leste nok bare det som passet til kommentaren :sweat_smile:

Gammel eller ny artikkel, den er i allefall publisert den 28. November av ProjectTopict/University of Iowa

1 Like

Tror dessverre den er gammel.

Bemcentinib has been selected to undergo rapid testing in an urgent public health research study (ACCORD) for the treatment of hospitalized National Health Service (NHS) patients with COVID-19.

Ja, såg det, men lurte på om det avsnittet var en oppsummering av covid19 programmet til BergenBio.
Siden det var merkt med ###

Moderna chief predicts existing vaccines will struggle with Omicron.

Som vi har vært inne på tidligere: Det er behov for medikamenter som virker på ulike mutanter. Og som ved annen antiviral behandling bør man ha flere medikamenter med ulike virkningsmekanismer.

23:21Oda Ording
HELSEPANEL STILLER SEG BAK BRUK AV CORONAPILLE
Et panel av helseeksperter utnevnt av den amerikanske regjeringen har vedtatt å stille seg bak bruk av Mercks coronapille.

Støtteerklæringen gjelder for høyrisikopasienter som har fått sine første symptomer på coronasykdom mindre enn fem dager før eventuell medisinering, melder panelet.

13 av paneldeltakerne stemte for godkjenning, mens ti stemte mot. Den smale marginen reflekterer bekymringene rundt effekten av pillen, og frykt for potensielle skadevirkninger. (NTB)

2 Likes

Anbefaler koronapiller, må tas tidlig i sykdomsforløp, "ingen konkurent til Bemcentintinib "som har størst virkning senere i forløpet ref studie.

Medisin/Helse, Sykdom | FHI anbefaler kjøp av koronapiller"

Du bruker sitattegn, som skulle tilsi at utsagnet står i artikkelen. Hvem sier “ingen konkurent til Bemcentintinib”?

Hadde tenkt til å poste ett utdrag, men du kom meg i forkjøpet Long 41

Martin Olin, CEO: [00:26:45] Well, I think that the Pfizer and the Merck compounds are basically pre-hospital treatments, which is not the target population that we are addressing. So we believe that the bemcentinib impact is strongest in the hospitalized patients who are on oxygen or requiring oxygen. And we don’t see that any of those compounds will change that nature

3 Likes

Merkelig at de presenterer dette motsatt (at Bemcentinib er best tidlig i forløpet) på sin egen hjemmeside :

Det samme har jeg og tenkt på. Tidligere har det vært hevdet at det (pre-klinisk) var tidlig i forløpet at Bem kunne være best.

Mange her lurer på hvorfor BGBIO ikke kjører studie på bemcentinib i corona positive pasienter tidlig i sykdomforløpet, altså med mild sykdom.

Den mest sannsynlige forklaringen, og så nevnt i lengre innlegg før, er trolig pga smal terapeutisks indeks. Dvs at legemidlet har en bivirkningsprofil som passer mer til å gis til pasienter med alvorlig sykdom. Ikke pasienter med mild sykdom.

Av hva jeg kan se, mulig andre vet bedre, er bemcentinib ikke undersøkt i en fase 1 studie med friske frivillige. Kliniske data på sikkerhet og tolerabilitet på bemcentinib foreligger først og fremst fra pasienter med cancer.

Trodde alle måtte igjennom en studie med friske frivillige.

Men om svekkede kreftpasienter tåler medisinen så går det nok greit for friske folk også :+1:

Fase 1 i friske frivillige for cancerlegemidler er nå blitt unntaket enn reglen. Bare sjekk de nyeste legemidlene i fase 2 og hvor mange har kjørt «bucket trials» i pasienter vs friske frivillige i sin fase 1.

Er diagnosen alvorlig nok kan man tillate seg å kjøre fase 1 i pasienter.

Er nok ikke sånn legemiddelutvikling fungerer eller slik regulatoriske myndigheter tenker. Den terapeutiske indeksen for et cancerlegemiddel er forholdet mellom forventet effekt vs bivirkninger. Den er ikke lik for cancer pasienter som for milde syke pasienter. Nå trenger vi ikke å diskutere bivirkningsprofilen til BEM her, det føler jeg er blitt gjort grundig. Generelt sett så tror jeg BGBIO gikk inn for covid pasienter innlagt på sykehus av en grunn. Alle skjønner at markedet og potensialet er bedre jo tidligere man går, men ikke alle som kan kjøre studier i milde pasienter. Data fra fase 2 covid studiene viste jo at det var riktig, dette er ikke et legemiddel for milde syke som ikke er innlagt.

Nå ønsker man at kreftmedisiner skal være effektive og de aller fleste medisiner har en terapeutisk vindu og en bivirkningsprofil. Spesielt gjelder dette kinasehemmere. Små molekyler er som regler ikke 100% selektive.

Bare å Google og lese seg opp på
off target toxicity of small molecules and kinase inhibitors

eller

Therapeutic index of cancer drugs

3 Likes

Du skriver at det er nok ikke sånn legemidellutvikling fungerer, men du skriver også at de nå har gått bort fra nettopp dette :sweat_smile::see_no_evil:

Mener fortsatt at om svekkede kreftpasienter kan bruke bem uten at de får bivirkninger de gidder å bry seg om, så vil også friske frivillge tåle bem.

2 Likes

Fant ikke helt det jeg lette etter, men her er en tillatelse gitt i UK til å teste BGB324 (Bemcentinib) på friske frivillige fra 2013.
https://www.hra.nhs.uk/planning-and-improving-research/application-summaries/research-summaries/safety-pk-and-pd-of-oral-bgb324-in-healthy-male-volunteers-after-sad/

6 Likes
  1. Ikke slik legemiddelutvikling fungerer var referanse mot at selvom man gir et legemiddel til pasienter med alvorlig sykdom så er det ikke alltid like greit å gi samme legemiddel til pasienter med mild sykdom

  2. gått bort ifra var referert til at man har i økende grad kjørt fase 1 i pasienter i cancer der hvor det er mulig siste 10 årene

@Boms Merkelig at det ikke er noen poster på data fra friske frivillige på nettsiden eller noe resultater på ct.gov eller andre kilder. Eller er det bare vanskelig å finne/godt gjemt?

Hvis jeg hadde bekymret meg for bivirkningsprofilen og virkelig ønsket å finne svar på det hadde jeg heller brukt to minutter på å sende en mail til selskapet eller ta en telefon til CMO.

Jeg bekymrer meg ikke for det, men om du genuint tror dette er et problem og vil ha det dokumentert er vel det en lettvint måte å få det oppklart på.

3 Likes

Er ikke en investor i BGBIO og ikke bekymret over safety.

Har sett og kan trekke tolkninger av de data på safety som er tilgjengelig. Jeg forklarte mine tanker på hvorfor mild korona trolig ikke er så lett å gjennomføre.

Regner med at CMO har viktigere ting å holde på med enn å sparre med folk fra TI.