Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Enig, på et slikt høyrisiko lån så var renten veldig god. Nå er dette et selskap han eier nesten 1/3 av så dette er en livbøye og måtte nok gi noe som tilsvarte markedsrente. Alternativet hadde vært grusing av kursen fordi markedet for å hente penger er mildt sagt ikke lett nå. Tror ikke konverteringsbetingelsene er noe kjipe, tror han ønsker retten til å konvertering med en evt rabatt på aksekursen gjeldende når lånet termineres.

Ja, det forutsetter at han ønsker flere aksjer og mer eksponering i BGBIO. Ønsket han dette kunne han sikkert kjøpt aksjer for 100mill, men nå var det ikke det noe han gjorde. For all del, jeg mener også at det er bra i en ellers knipe at man har solide aksjonærer som kan komme en til unnsetning, men det er forholdsvis få her som stiller spørsmålstegn med strategien til selskapet på hvorfor man har kommet til dette punktet i det hele tatt?

Man kapitaliserer bioteks til milepæler og slik sikrer muligheter til å emitere på gode readouts. I dette tilfelle er dette ikke gjort; ingen gode nyheter meldt og selskapet har igjen å meddele resultater på AML studien. Videre henter selskapet nå penger ikke til fullførelse av STK11 studien, så da er selskapet i samme situasjon etter 2024.

For meg personlig så viser dette at bordet fanger for Mohn, han får biotekråd fra noen som ikke har peiling og selskapet fortsetter på “happy go lucky” modus. Sammen med en knippe evige optimistaksjonærer på dette forumet :wink:

2 Likes

Of course! I følge dine mange tidligere notater har ingen av forskere og investorer noe peiling om BGB, men en som skriver på forumer fra morgen til kveld om alt (memes, Ukraina , Kina, kryptovaluta osv.) og har full jobb (?!), har rett :nerd_face:

Personlig syns jeg hensikten med lånet på dette tidspunktet som kurset er så lavt er å berolige market/aksjonærer og forsikre fremdriften til det sannsynlig har kommet resultater fra minst ett av studiene , håpet er at resultater er så gode at de kan kjøre en emisjon på høyre kurs elle håpentligvis signere en partneravtale !

7 Likes

Nei, det er IKKE et konvertibelt lån. Les om igjen.

Vel, jeg tolker hvertfall denne setningen som at lånet KAN konverteres til aksjer:

• The facility will not be amortizing and any drawn amounts are to be repaid or converted to equity on or before December 31, 2024.
1 Like

Konvertibelt lån er betinget av GF-beslutning, som meg bekjent ikke er gjort. Din kommentar var i beste fall lite presis.

Eh, ja formelt sett er det sikkert riktig, men det er vel formalia i denne sammenheng.

Ordlyden er tatt fra dagens børsmelding fra selskapet, og teksten “or converted to equity” mener jeg er presis nok jeg da…Hva er det som er upresist her?

3 Likes

For meg personlig viser dette at du kan være den gamle Roc du ikke lenger ville være. :wink:

1 Like

Det er jo en logisk brist i det du skriver.
Han sender 100 mill til Bergenbio uansett om det er som lån eller kjøp av aksjer gjennom emisjon.
Forskjellen, litt enkelt fremstilt, er at han nå ikke har stemmerett for de 100 mill. Det ville han hatt om 100 mill var betaling for aksjer.

Renten er også lav for et høyrisiko lån som dette i praksis er.

1 Like

Deilig å se storaksjonærer som står opp for verdiene i selskapene sine.

Så langt jeg kan se, så er jo dette et lån som ikke utbetales nå, det er bare disponible midler som de kan velge å ta i bruk hvis det trengs, ie de kan enten velge å kjøre en emisjon hvis markedet tilsier at det er mulig, eller de kan begynne å trekke på disse midlene når kontoen begynner å gå tom.

Men det står vel i klartekst at dette er et konvertibelt lån?

“any drawn amounts are to be repaid orconverted to equity on or before December 31”

Så aller helst ønsker jo Mohn at det skal være mulig å gjøre en god emisjon på et tidspunkt de neste to årene, (eller hente penger på andre vis ja. :wink: )

Edit:
Som @Hayen skriver under her, veldig likt en kassakreditt i praksis.

Edit2:
Eller andre måter å hente penger på ja. :smiley: Er emi som er mest vanlig da.

6 Likes

Ja, det er nesten som en kassakreditt med spesielle betingelser å regne.

Evt at de selger indikasjon mot covid-19 og/eller stk11

1 Like

Er jo en veldig mangelfull børsmelding når de som følger selskapet tettest fortsatt ikke forstår om det er et konvertibelt lån eller ikke :sweat_smile:

Men var det en god børsmelding?
Alle skjønner vel poenget at hvis ikke BGBIO har kapital til å gjøre opp evt gjeld 31/12-2024 så kan gjelden konverteres i aksjer. Det er nok få som tror at filantropen Mohn har til hensikt å skvise øvrige aksjonærer, så en for meg lite trolig konvertering vil nok skje til tilnærmet børskurs.

4 Likes

Kall meg enkel, men dagens melding, slik jeg vurderer det, fjerner risikoen for emisjon som dreper kursen.

Jeg syntes dette var såpass positivt, at jeg kjøpte et hyggelig antall idag

3 Likes

Styret og ledelsen har garantert vurdert alternativene i dagens børsklimaet. Og jeg føler meg trygg på at den valgte løsningen var den beste. Enig i at det hadde vært interessant å vite en evt innløsningskurs. Ha en emisjonsfri kveld.

1 Like

Beklager innlegget var ment som ett svar eller ett ironisk spørsmål til Polygon. Dagens melding var for meg knallsterk, emisjons spøkelset er borte, største aksjonær gjør det klart at selskapet vil ha penger til å fullføre STK11 2a, og EU Solidact. Med treff på en eller begge av indikasjonene så er videre finansiering ikke lenger en problemstilling.

4 Likes

Mye av årsaken til kurskollapsen er behov for kapital og frykt for emisjon.
Nå er dette løst på en god måte.

En betydelig rekyl bør derfor absolutt være mulig.

Potensialet til bemcentinib er like gigantisk som tidligere.

1 Like

Det var egentlig ikke noe ironisk over det.

Jeg er helt enig i at det er positivt med en sterk eier som løser et prekært kapitalbehov på denne måten :+1:

For øvrige aksjonærer er det nå helt sikkert positivt uansett hva de detaljerte betingelsene er for lånefasiliteten. Men på litt lengre sikt, så vil jeg mene at det er ganske essensielt å få klarhet i. At Mohn er filantrop på børs har jeg ingen tro på.

1 Like

Jeg har aldri hevdet at forskere eller investorene ikke har noe peiling på BGBIO - så klart har de kunnskap om sin arbeidsplass og sin investering. Det jeg primært har etterlyst er dårlig finansiell strategi fra styret og svak klinisk utviklignsstrategi fra selskapet. At selskapet har dyredata og kan generere mer av dette er det ingen som tviler på. I motsetning til menigheten er jeg mest opptatt av kliniske data og ikke data fra dyr.

Jeg bidrar i det minste ved å diskutere biotek selskaper. Kanskje du også kunne bidra litt faglig? Eller du har kanskje ikke biomedisinsk kunnskap?

Ser du ellers også er oppdatert på min aktivitet, men krypto? Det har jeg da ikke kommentert mye på krypto?

Jeg mener seriøst at selskapet har vist svak strategisk planlegging, men har nå heldgivis blitt “reddet” av onkel Mohn som jo trolss alt er den som har mest å tape hvis selskapet ikke fikk videre funding.

Ser ikke hvilken logisk brist du påpeker. Hadde Mohn ønsket å investere i aksjer hadde han gjort dette via en rettet emisjon. At aksjene kan koverteres i aksjer er på gitte betingelser som enda ikke kommunisert. Så lånet er ikke det samme som en emisjon pt.

For meg så er dagens melding god ved at den sikrer runway ut 2024, men berkefter (til det motsatte er bevist) at selskapet ikke hadde noe data nå som kunne supportere en emisjon på en god kurs.

Jeg etterlsyser reslutater fra fase 1b/2 AML studien som lenge skulle ha vært tilgjengelige. Disse er viktige. Det hadde også vært fint å høre hvordan selskapets STK11 program påvirkes av AstraZeneca’s nye data på Tremelimumab kombo i STK11. Litt rart ingen har giddet å adressere dette.

Eller er dere bare happy at Mohn sikret videre drift så kan man skrive om at potensiale på BEM fortsatt er gigantisk? Noe som i såfall tilsier at BP er elendige som ikke plukker opp BGBIO op en kurs som er 74% biligere enn det aksjen ble børsnotert på i 2017. All klinisk utvikling siden 2017 har mao redusert kursen…

2 Likes

Hvis Mohn hadde kjøpt aksjer i en rettet emisjon så hadde det selvsagt utløst behov for en hel prosess med repemi i en dritkjip børssesong.

Nå har man svekket det spøkelset betraktelig, og man har faktisk bevist at hovedeieren står opp for verdiene i selskapet.

De har rett og slett preemptet emispøkelset fra å vokse seg ubehagelig stort i 2023 - utover i 2024 vil det jo begynne å gjøre seg gjeldende igjen. Men det er da og ikke nå.

4 Likes

Han eier jo bokstavelig 1/3 av verdiene så han redder sitt eget selskap. Alternativet, å tvinge selskapet til en emisjon hadde nok gruset aksjen enda mer er min hypotese. Bordet fanger.

2 Likes