Jeg er enig, disse er ikke noe man mener er nødvendigvis linket til BEM, men man har sett signaler eller har biologi for å mistenke og derfor må utelukke at de kan være linket til BEM og er derfor kategoriserert som AESI. Disse AE/SAEs er ikke kun ramset opp fordi de har høyere forekomst ved innlagte COVID pas, men ut ifra de mulige signaler (klinisk/preklinisk) og biologi man har fra BEM.
I studien fanger man opp alle hendelser, men de som man av tidligere grunn har mistanke kan være spesifikt forårsaket av det undersøkelsene legemidlet definerer man som Adverse Event of Special Interest (AESI). Det er for tidlig å si noe om kausaliteten, men det er derfor man undersøker særskilt i alle studier fremover. Feks bennekrose er trolig helt tilfeldig, mens QT-forlengelsen var også funnet i preklinisk og de tidligere studiene, og dermed trolig ikke helt tilfeldig. Og dette er spekteret av ytterpunktene.
Dette er nok i mer detalj beskrevet i BEM sin Investigator Brochure (IB), noe som ikke er public info, men som du kan se så adresserer man det også i det informerte samtykke i AXL-EUSolidACT:
Changes in the electrical timing of the heart rhythm seen on the electrocardiogram (ECG-QTc-prolongation) and effects on the liver (elevated liver enzymes in blood tests) have been reported in patients on bemcentinib therapy… There may also be an increased risk of infections and reduced kidney function in patients receiving bemcentinib, however this has so far not been reported in COVID-19 patients. The study medication will be stopped if you develop severe infections, significant QTc-prolongation, changes in blood tests related to liver enzymes and kidney function or other severe side effects.
Mulig jeg skriver veldig bastant i mine innlegg over, men dette er poenger jeg utførlig skrev om når ACCORD og BGBIOs egen covid fase ll studie ble presentert. Skrev nettopp at dette nå ville bli AE/SAE som blir av spesiell interesse. Jeg fikk den gang mye pushback, så jeg poengterte derfor dette nå nå siden denne EU finansierte studien har offentliggjort protokollen.