Jeg blir oppriktig nesten litt smigret av hvor mye flid du legger i å lese mine innlegg. Dog veldig uskkker på om dette blir beste bruk at tid og tråd.
Fint at du skiller mellom kommentarer begrunnet med faglige vurderinger vs subjektiv synsing.
-
Kommentaren på norske biotekanalytikere var fra min side faglig begunnet. La meg spesifisere: jeg mener en doktorgrad eller legetittel ei gir noen særs stort fortrinn i å kunne ta gode vurderinger på legemiddelutvikling. Det samme gjelder hvis man har jobbet i et lokalkontor for et BP (les: kontoret i Norge) siden det i praksis ikke er noe legemiddelutvikling som gjøres fra Norge. Legemiddelutvikling er et veldig praktisk mangefasettet yrke/fagverk, nesten mer kunst, ikke noe du lærer teoretisk på skolebenken men opparbeider deg erfaring og eksponering. Er du biolog, farmasøyt, lege etc så får du basiskunnskap til å forstå mekanismer, men ikke alt det tekniske rundt prosess, operasjon, regulering, risko og vurderinger. Jeg har vært lite imponert over de analyser jeg har lest i fra Norge. Eksempeltvis: jeg så forleden dag DNB som gjorde intervju av Nykode management. En veldig jovial og hyggelig DNB analytiker som kom med bare snille pusespørsmål og ikke noe kritikk eller utfordringer. Følte det neste var avtalt billig omtale.
-
De 3 Ulti pasientene som ikke signerte samtykke blir ren gjetting, hvis du leser videre i den tråden så kom jeg også med andre teorier slik som at mulig de bodde langt unna etc. = subjetiv synsing, men enig, positiv ladet.
-
Mine kommentarer om den ene pasienten med kreft som hadde et mildt covid forløp var i relativ stor grad begunnet med fag. Jeg fulgte opp med flere referanser og kilder. Det var ikke subjektiv synsing.
Men du, siden vi har en dialog gående og dette ikke skal bli bare om meg og ikke BGBIO: jeg har jo tidligere gnålet mye om potensielle adverse events av BEM, spesielt de som ble rapportert inn i COVID studiene. Og i forlengelse av dette så har jeg ment at en stor fase 3 covid studie med BEM vil potensielt gi et tydeligere bilde at adverse events/serious AEs som gjør videre utvikling vanskelig. Noen av de signalene jeg påpekte basert på de 2 små covid studiene var QTc forlengelse, hjerteinfarkt, økte leverenzymer (og en kasustikk med bennekrose).
Jeg kom tilfeldigvis over studieprotkollen til BEM i EU-SolidAct studien. I denne var det betryggende å lese på side 39:
Some adverse events of special interest (AESIs) are monitored for after administration of IMPs (=BEM) and require an immediate notification to sponsor. All participants enrolled in the study will be monitored for AESIs for the entire follow-up period. The occurrence of any of these adverse
events has to be sent by the investigator to the sponsor immediately and no later than 24h after
being aware of it using the SAE form.
The AESI in AXL-SolidAct include:
- Bacterial pneumonia, including ventilator-associated pneumonia
- Pulmonary embolism
- Deep venous thrombosis
- Arterial thrombosis
- Liver dysfunction/hepatotoxicity (grade 3 and 4)
- Reactivation of chronic infection including tuberculosis, herpes zoster and hepatitis B.
- Invasive fungal infection, including invasive pulmonary aspergillosis
- Serious cardiovascular events, including myocardial infarction and stroke.
- QTcF >500 ms or increase from baseline >60 ms, Torsade de Pointe, ventricular
arrhythmias
- Osteonecrosis of the jaw
- Acute kidney injury defined as any of the following (KDIGO definition – Kidney
Disease- Improving Global Outcomes):
o Increase in serum creatinine (SCr) by ≥0.3 mg/dl (≥26.5 μmol/l) within 48 hours; or
o Increase in SCr to ≥1.5 times baseline, which is known or presumed to have
occurred within the prior 7 days or
o Urine volume ≤0.5 ml/kg/h for 6 hours (where monitored in patients on critical
care).
- Immune mediated hepatitis/pneumonitis
- Generalized rash
Poenget er, slik jeg argumenterte sist, nå må de AE/SAE signalene fra forrige studie monitoreres spesielt i den nye covid studien som gjøres i 500 covid pasienter. Ergo er det en viss sannsynlighet for at man plukker opp noe som kanskje ikke ville være like ille i en kreftdiagnose.