Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Slik jeg skjønner det så har selskapet startet fase 1/2 STK11 studien nå og den går nok til 2H 2024 ihht CT.gov hvis jeg husker rett. Etter dette blir det snakk om fase 3 i STK11.

En fase 3 koster jo endel penger og selskapet må rigges opp til fase 3 så en slik studie er neppe noe selskapet ønsker seg. BP er profesjonelle på fase 3, mens for BGBIO blir dette deres første fase 3. Kjører man som biotek fase 3 må man også være innstilt til å markedsføre legemidlet og det krever en kommersiell kompetanse og strategi for hele verden.

Men mye av oppsiden ligger i partner avtale i forkant av en fase3 studie…

2 Likes

Ja, som Photocure har gjort f.eks.
Solgt medikamentet (Cevira) etter fase 2b, 2,5 mrd i milepæler og 10-20% i royalties. Partner tar kostnader og risiko med gjennomføring av fase 3.

Så er fordelen med Bemcentinib, at medikamentet kan brukes på en rekke områder…

1 Like
3 Likes

Transcript fra Q4 presentasjonen for de som ikke har sett sendingen.

3 Likes

Jeg vil tro at det vil være i merck og Rigel sin interesse at bgbio kommer lengst mulig med å undersøke/forske på bemcentinib. Hadde vært meget interessant og vist hva disse selskapene tenker om dagens situasjon og hvor tett dialog bgbio har med de.

1 Like

Bem vil jo bare forsterke effekten av deres medisin. Vil jo anta at en form for partnerskap vil være gunstig for alle parter. Men vil NSCLC L2 og etterhvert L1 kunne skilles ut fra andre grener i BGBIO sin pipeline, slik som AML og respiratory diseases?

Det er over 100 andre lovende legemidler under utvikling i NSCLC så det er masse å velge i mellom og som også gir mening for BP som er interesserte i denne indikasjonen.

https://www.globenewswire.com/en/news-release/2022/04/14/2422992/0/en/Global-Small-cell-Lung-Cancer-Pipeline-Insight-Clinical-Trials-Evaluation-Research-Report-2022-by-DelveInsight.html

Men hvor mange har fast track på STK11 og i tillegg har patentlignende rettigheter?

Jeg tror de aller fleste av de legemiddelkandidatene i den globale pipelinen for NSCLC har en eller annen form for patentbeskyttelse eller satser på eksklusivitet. Tipper flere også har fast track, sikkert ikke mot STK11, men NSCLC generelt.

Ser at composition of matter patentet på BEMCENTINIB løper ut i 2026. Hva tenker du om det?

Jeg tenker at det er kommunisert at den er forlenget til 2035, men det må jeg evt grave frem etter middag :grinning:

Slik jeg kjenner prosessen kan en PTE/SPC (forlengelse av patent hhv USA/EU) riktignok gis til max 5 år, men det er først etter legemidlet er blitt godkjent til bruk (altså etter fase 3). Så hvordan BEM sitt COM patent fått en forlengelse før godkjennelse hadde vært spennende å høre :blush:

Jeg er ingen patent ekspert, men vært med på noen patenter og prosesser. Så ta ikke alt for god fisk. Linken under gir en god oversikt på prosessen om å forlenge et legemiddel patent, så den er bedre enn det jeg skriver :blush:

Roc,

Vi har jo diskutert dette med patent før.
Så lenge Bemcentinib er patentert for ‘et eller annet’, så er det en ganske tung prosess for aktører å utfordre det.

Joa, jeg bare responderte bare på Matadorens opprinnelige innlegg om patent. Poenget mitt er at composition of matter patentet til BEM ikke har så langt tid igjen (2026+5 år slik jeg forstår). BGBIO har trolig indikasjonspatent (NSCLC) og kombinasjonspatent (BEM+CPI), men dette er svakere patenter enn et composition of matter patent som beskytter andre i å lage BEM.

Men det er ikke tut og kjør hvis andre vil kopiere underveis for bruk mot indikasjoner som ikke lenger er patentbeskyttet. Faktisk er det en kronglete vei med veldig usikkert utfall for de som prøver seg.

Ikke helt sikker på hva du mener @Hayen. Hele generika bransjen (i India, Kina mfl) er bygget på å ha generika klare etter at legemidler har mistet patent. En sterk patentsituasjon = bedre forhandlingssituasjon med BP ved et oppkjøp/partnerskap.

Dog, BEM blir første AXL hemmeren på markedet (hvis de kommer først), og da får man data og markedseksklivitet for å være første legemidlet i sin klasse så man har 10 års beskyttelse på generisk AXL, men ikke andre små molekyl AXL hemmere.

1 Like

I utgangspunktet henviste jeg mer til IP rettigheter og patenter de har og eller har søkt om mot STK11

1 Like

Vet noen hvor mange STK11 pasienter har de hatt gjennom tidligere NSCLC studier?
Husker på en av de tidligere presentasjoner hadde de kliniske data fra 8 pasienter (ikke bare prekliniske data)!

It’s with great confidence that I can say that it actually does matter to inhibit AXL, specifically, in non-small cell lung cancer," said BerGenBio CEO Martin Olin during

According to Olin, marketing bemcentinib as a frontline therapy for STK11-mutated NSCLC patients would be a “significant market opportunity,” since there are approximately 30,000 patients with this type of cancer in the US and across five large European countries. STK11 mutations are associated with a poor prognosis in NSCLC and there are currently no molecularly targeted therapies for this subset of patients.

10 Likes
4 Likes