Toppledelsen skiftet ut i Trond Mohn Stiftelse: – Fikk ingen begrunnelse
Stener Kvinnsland (74) synes det er leit, men konstaterer at samarbeidet med Trond Mohn (79) er avsluttet.
– Jeg merket tydeligere og tydeligere at Trond Mohn ikke ønsket å ha meg med videre som styreleder i stiftelsen, sier tidligere sykehusdirektør Stener Kvinnsland. FOTO: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN (ARKIV)
Arne Edvardsen
Publisert:
Publisert:
I går 05:47
Del
13 kommentarer
Den avgåtte sykehusdirektøren og Bergens rikeste mann har i mange år vært gode kompiser og fortrolige samarbeidspartnere.
I Trond Mohn Stiftelse har de stått sammen om å dele ut hundrevis av millioner til forskning ved Universitetet i Bergen og Helse Bergen.
Trakk seg 1. februar
– Mot slutten av 2022 merket jeg tydeligere og tydeligere at jeg ikke lenger var ønsket i rollen som styreleder. Trond Mohn ga uttrykk for at han ønsket et skifte, sier Stener Kvinnsland.
- februar bestemte styrelederen seg for å trekke seg etter seks års innsats. 20. februar meldte daglig leder i stiftelsen, Sveinung Hole, at også han forlot sin jobb.
– Før jeg forlot stiftelsen, sendte jeg et brev til styret der jeg redegjorde for hvorfor jeg trakk meg elleve måneder før min periode var ute, sier Kvinnsland.
– Ugreit ikke å få begrunnelse
– Hva oppgir du i brevet som årsak til at samarbeidet ikke kunne fortsette?
– Ikke noe annet enn det jeg opplevde som et veldig sterkt ønske fra Trond Mohn om at jeg skulle fratre. Det som er ugreit er at han ikke har gitt meg noen begrunnelse for hvorfor jeg ikke var ønsket med videre.
– Har dere snakket sammen etter at samarbeidet opphørte?
– Nei. Jeg synes det hele er trist. Vi har fått til mye sammen, men så ble det vanskelig. Jeg vet egentlig ikke hva som gikk feil. Det må du spørre Trond Mohn om.
Trond Mohn Stiftelse er med en egenkapital på 2,3 milliarder kroner, ifølge Lotteri- og stiftelsestilsynet, den tiende største stiftelsen i Norge.
Sveinung Hole er ikke lenger daglig leder i Trond Mohn Stiftelsen. FOTO: JAN M. LILLEBØ (ARKIV)
– Best å gå hver til sitt
Tidligere daglig leder Sveinung Hole ønsker ikke å kommentere hvorfor han trakk seg fra stillingen.
– Du kan skrive at dette ikke var planlagt. Jeg skulle gjerne fortsatt i stillingen, men under de rådende omstendigheter var det best å gå hver til sitt, sier han.
Trond Mohn har ikke ønsket å snakke med BT på telefon. Han er via tekstmeldinger invitert til å fortelle hva som er grunnen til at toppledelsen er skiftet ut, og hva som har skjedd mellom ham og Kvinnsland.
«Har ingen kommentar mvh. Trond Mohn», er det eneste han har svart.
BT har forsøkt å få Trond Mohn til å svare på hvorfor han har ønsket et skifte på toppen av stiftelsen, men en tekstmelding og «har ingen kommentar» er hans korte tilbakemelding. FOTO: MARIT HOMMEDAL / NTB (ARKIV)
Flyttet sammen
I 2015 fortalte BT om de tre kompisene Trond Mohn, Kåre Rommetveit og Stener Kvinnsland som flyttet sammen på Kokstad og dannet «et slags privat forskningsråd som skulle dele ut milliarder».
Samarbeidet mellom Mohn og den pensjonerte sykehusdirektøren har tilsynelatende fungert knirkefritt frem til nå.
Fra 1. februar har Asbjørn Strandbakken overtatt som styreleder i stiftelsen, mens Anne Marie Haga har tatt rollen som daglig leder og administrerende direktør.
Slik blir stiftelsens styre presentert i den siste årsmeldingen (2021). Nå er styreleder Stener Kvinnsland og daglig leder Sveinung Hole ute. FOTO: SKJERMDUMP: MELANIE BURFORD OG ADVOKATFIRMAET SCHJØDT
Har delt ut 1,3 milliarder kroner
Trond Mohn Stiftelse ble opprettet i 2004 etter en donasjon fra Trond Mohn. Inntil 2019 gikk stiftelsen under navnet Bergens forskningsstiftelse.
Etter oppstarten har kapitalen økt betydelig, blant annet gjennom nye donasjoner fra Trond Mohn, sønnen Frederik Mohn og søsteren Marit Mohn.
Ifølge den siste årsrapporten (2021) har stiftelsen siden starten delt ut 1,3 milliarder kroner til 191 prosjekter etter oppstart. Stiftelsen har også bidratt sterkt til kompetansebygging ved Universitetet i Bergen og Helse Bergen gjennom rekruttering av talentfulle forskere.
De nyeste satsingene er innen dyphavsforskning, hjerneforskning, antibiotikaresistens, regenerativ medisin, pandemiforskning (covid-19) og matematikk.
– Uvurderlig verdi
– Dette er en rik stiftelse som er vel ansett både i Norge og i utlandet. Pengeforvaltningen og stiftelsens formål har, slik jeg kan bedømme, gått veldig bra, sier Kvinnsland.
Margareth Hagen har som styremedlem i Trond Mohn Stiftelse ikke noen kommentar til at toppledelsen er skiftet ut.
– Som rektor ved UiB vil jeg imidlertid understreker viktigheten av arbeidet stiftelsen driver. De gavene universitetet mottar gjennom stiftelsen er av uvurderlig verdi, sier hun.
– Heldige som har en slik stiftelse
Administrerende direktør Eivind Hansen ved Haukeland sykehus sitter også i styret, men sier det er styreleder som må uttale seg om endringene i stiftelsen.
– Det jeg kan si er at tildelingene til Haukeland over mange år har hatt stor betydning for forskningen vår. Vi er heldige som har en slik stiftelse i Bergen. Oppfølgingen av donasjonene er også med på å skjerpe oss, sier Hansen.
De øvrige styremedlemmene i stiftelsen er Morten Foros Krohnstad, Trond Mohn og Ole Bjørn Tysnes.