Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Toppledelsen skiftet ut i Trond Mohn Stiftelse: – Fikk ingen begrunnelse
Stener Kvinnsland (74) synes det er leit, men konstaterer at samarbeidet med Trond Mohn (79) er avsluttet.

– Jeg merket tydeligere og tydeligere at Trond Mohn ikke ønsket å ha meg med videre som styreleder i stiftelsen, sier tidligere sykehusdirektør Stener Kvinnsland. FOTO: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN (ARKIV)
Arne Edvardsen
Publisert:
Publisert:
I går 05:47

Del

13 kommentarer
Den avgåtte sykehusdirektøren og Bergens rikeste mann har i mange år vært gode kompiser og fortrolige samarbeidspartnere.

I Trond Mohn Stiftelse har de stått sammen om å dele ut hundrevis av millioner til forskning ved Universitetet i Bergen og Helse Bergen.

Trakk seg 1. februar
– Mot slutten av 2022 merket jeg tydeligere og tydeligere at jeg ikke lenger var ønsket i rollen som styreleder. Trond Mohn ga uttrykk for at han ønsket et skifte, sier Stener Kvinnsland.

1. februar bestemte styrelederen seg for å trekke seg etter seks års innsats. 20. februar meldte daglig leder i stiftelsen, Sveinung Hole, at også han forlot sin jobb.

– Før jeg forlot stiftelsen, sendte jeg et brev til styret der jeg redegjorde for hvorfor jeg trakk meg elleve måneder før min periode var ute, sier Kvinnsland.

– Ugreit ikke å få begrunnelse
– Hva oppgir du i brevet som årsak til at samarbeidet ikke kunne fortsette?

– Ikke noe annet enn det jeg opplevde som et veldig sterkt ønske fra Trond Mohn om at jeg skulle fratre. Det som er ugreit er at han ikke har gitt meg noen begrunnelse for hvorfor jeg ikke var ønsket med videre.

– Har dere snakket sammen etter at samarbeidet opphørte?

– Nei. Jeg synes det hele er trist. Vi har fått til mye sammen, men så ble det vanskelig. Jeg vet egentlig ikke hva som gikk feil. Det må du spørre Trond Mohn om.

Trond Mohn Stiftelse er med en egenkapital på 2,3 milliarder kroner, ifølge Lotteri- og stiftelsestilsynet, den tiende største stiftelsen i Norge.

Sveinung Hole er ikke lenger daglig leder i Trond Mohn Stiftelsen. FOTO: JAN M. LILLEBØ (ARKIV)
– Best å gå hver til sitt
Tidligere daglig leder Sveinung Hole ønsker ikke å kommentere hvorfor han trakk seg fra stillingen.

– Du kan skrive at dette ikke var planlagt. Jeg skulle gjerne fortsatt i stillingen, men under de rådende omstendigheter var det best å gå hver til sitt, sier han.

Trond Mohn har ikke ønsket å snakke med BT på telefon. Han er via tekstmeldinger invitert til å fortelle hva som er grunnen til at toppledelsen er skiftet ut, og hva som har skjedd mellom ham og Kvinnsland.

«Har ingen kommentar mvh. Trond Mohn», er det eneste han har svart.

BT har forsøkt å få Trond Mohn til å svare på hvorfor han har ønsket et skifte på toppen av stiftelsen, men en tekstmelding og «har ingen kommentar» er hans korte tilbakemelding. FOTO: MARIT HOMMEDAL / NTB (ARKIV)
Flyttet sammen
I 2015 fortalte BT om de tre kompisene Trond Mohn, Kåre Rommetveit og Stener Kvinnsland som flyttet sammen på Kokstad og dannet «et slags privat forskningsråd som skulle dele ut milliarder».

Samarbeidet mellom Mohn og den pensjonerte sykehusdirektøren har tilsynelatende fungert knirkefritt frem til nå.

Fra 1. februar har Asbjørn Strandbakken overtatt som styreleder i stiftelsen, mens Anne Marie Haga har tatt rollen som daglig leder og administrerende direktør.

Slik blir stiftelsens styre presentert i den siste årsmeldingen (2021). Nå er styreleder Stener Kvinnsland og daglig leder Sveinung Hole ute. FOTO: SKJERMDUMP: MELANIE BURFORD OG ADVOKATFIRMAET SCHJØDT
Har delt ut 1,3 milliarder kroner
Trond Mohn Stiftelse ble opprettet i 2004 etter en donasjon fra Trond Mohn. Inntil 2019 gikk stiftelsen under navnet Bergens forskningsstiftelse.

Etter oppstarten har kapitalen økt betydelig, blant annet gjennom nye donasjoner fra Trond Mohn, sønnen Frederik Mohn og søsteren Marit Mohn.

Ifølge den siste årsrapporten (2021) har stiftelsen siden starten delt ut 1,3 milliarder kroner til 191 prosjekter etter oppstart. Stiftelsen har også bidratt sterkt til kompetansebygging ved Universitetet i Bergen og Helse Bergen gjennom rekruttering av talentfulle forskere.

De nyeste satsingene er innen dyphavsforskning, hjerneforskning, antibiotikaresistens, regenerativ medisin, pandemiforskning (covid-19) og matematikk.

– Uvurderlig verdi
– Dette er en rik stiftelse som er vel ansett både i Norge og i utlandet. Pengeforvaltningen og stiftelsens formål har, slik jeg kan bedømme, gått veldig bra, sier Kvinnsland.

Margareth Hagen har som styremedlem i Trond Mohn Stiftelse ikke noen kommentar til at toppledelsen er skiftet ut.

– Som rektor ved UiB vil jeg imidlertid understreker viktigheten av arbeidet stiftelsen driver. De gavene universitetet mottar gjennom stiftelsen er av uvurderlig verdi, sier hun.

– Heldige som har en slik stiftelse
Administrerende direktør Eivind Hansen ved Haukeland sykehus sitter også i styret, men sier det er styreleder som må uttale seg om endringene i stiftelsen.

– Det jeg kan si er at tildelingene til Haukeland over mange år har hatt stor betydning for forskningen vår. Vi er heldige som har en slik stiftelse i Bergen. Oppfølgingen av donasjonene er også med på å skjerpe oss, sier Hansen.

De øvrige styremedlemmene i stiftelsen er Morten Foros Krohnstad, Trond Mohn og Ole Bjørn Tysnes.

4 Likes

Da var aksjekursen i 5,85kr - ny ATL. Dette tiltross for en «positiv» Q4 presentasjon og to nylige børsmeldinger som viser at selskapet er i rute med studiene. Litt usikker på om det er et fond ol som holder på å selge seg ut men det ligger en salgspost på ca 72000 aksjer. Bare å binde seg til masten fremover.
Edit: er jo og mulighet for at noen har en short i aksjen (under grensen for opplysningsplikt).

Relevansen mot BGB ser jeg ikke helt. At han velger å endre den stiftelsen er jo opp til ham.

Det har vært tidligere nevnt av andre her at Stener er den som er eksperten på legemiddelutvikling hos Mohn.

Enig i det du har skrevet tidligere @Roc:
Stener er en veldig god helseleder, kliniker, forsker og ikke minst en kjernekar. Tror vi skal være forsiktige å diskutere enkeltindivider her som ikke har en offentlig profil og spesielt ikke overvurdere en enkeltindivids industrielle drug development erfaring eller legge skyld eller lit på en enkeltperson for hvordan BGBIO har utviklet seg.

5 Likes

Takk for sitatet mitt og påminnelsen, enig vi kan parkere å snakke om enkeltindivider som ikke har offentlige verv.

6 Likes

Takk til HJB for den lange gjengivelsen.

For meg styrker sitatet ovenfor inntrykket av at Mohn har gitt penger til BergenBio i stor grad basert på lokalpatriotisme og trolig ikke basert på kunnskap om denne bioteknologien satt opp mot andre. BergenBio kan ha god teknologi, men at Mohn har plassert penger i BergenBio, viser seg ikke å være et argument for at jeg som sparer skal kjøpe aksjer i selskapet.

4 Likes

3245 / 18 - AXL as a therapeutic target in STK11 mutant NSCLC

STK11 (LKB1) is a tumor suppressor, and loss-of-function mutations contribute to tumorigenesis. Mutations in the STK11 gene (STK11m) are present in ~ 20% of NSCLCs and are associated with poor response to chemotherapy and immune checkpoint inhibition (ICI) resulting in inferior survival outcomes. STK11m tumors are characterized by high oxidative stress/ROS, EMT, enhanced replication stress tolerance, resistance to DNA damage and a highly immunosuppressive tumor microenvironment with limited activation and expansion of anti-tumor CD8 T-cells. AXL, a member of the TAM family of receptor tyrosine kinases, is activated in response to cellular stress such as ROS and hypoxia. AXL expression and activation is associated with EMT and drug resistance, tumor tolerance towards oxidative stress and apoptosis, as well as an immunosuppressed tumor microenvironment.
We have previously shown that selective AXL inhibition by bemcentinib potentiated ICI in STK11m NSCLC preclinical models and led to objective clinical response in individuals with STK11m NSCLC receiving bemcentinib and pembrolizumab (NCT03184571). Data from this clinical study, an independent real-world cohort of patients studied at the Haukeland Hospital in Bergen, Norway (REC 45562) and published results1, suggest AXL is expressed in ~ 80% of NSCLCs harboring a STK11m, indicating AXL expression is a characteristic of STK11m NSCLC and confirming that AXL is an attractive target in STK11m NSCLC.
Inhibition of AXL in dendritic cells has been shown to increase ICI responses in preclinical models of STK11m NSCLC1. The relative contribution of targeting AXL in STK11m tumor cells vs the tumor microenvironment, and the impact on tumor cells after tumor cell targeting needs further exploration. Transcriptional analysis of STK11m and STK11wt sequences from public datasets, NCT03184571 patients and NSCLC cell lines identified transcriptional signatures consistent with the known roles of STK11 in DNA damage response and immunosuppression. Treatment of STK11m NSCLC cell lines with the AXL inhibitor bemcentinib led to a reduction in the STK11-associated DDR signature and increase in inflammatory signatures demonstrating the impact of AXL targeting on tumor cells.
Due to the high unmet medical need in individuals harboring a STK11 mutation, the encouraging efficacy in the NCT03184571 clinical trial and the high incidence of AXL protein expression in STK11m tumors, a global, open-label Phase 1b/2a trial to determine the safety, tolerability and anti-tumor activity of bemcentinib with SOC (pembrolizumab, pemetrexed and carboplatin) in 1L advanced/metastatic non-squamous NSCLC patients with STK11 mutations and no actionable mutations is currently enrolling. The Phase 1b part of the study will evaluate the safety and tolerability of bemcentinib regardless of STK11 status, whereas the Phase 2a part will assess the efficacy in NSCLC patients with STK11 mutations.
1 Li et al ., 2022; Cell Rep Med., PMID: 35492873

https://www.abstractsonline.com/pp8/#!/10828/presentation/3138

5 Likes

Jeg solgte nylig aksjene mine, men vil vurdere å gå inn igjen mye lenger ned senere. Dette er min vurdering:

Selskapet er underfinansiert og trenger penger i år, og jeg tror ikke Mohn kan stille garanti av betydning i en emisjon, ei heller tilby ytterlig konvertibelt lån, fordi han nærmer seg grensen for tilbudsplikt. Hvis selskapet skal kjøre en emisjon med andre garantister, tror jeg det må bli en stor rabatt for at noen vil stille opp.

Teknisk har kursen nå gått under og bekreftet brudd på støtten på 6, som nå vil fungere som motstand.

Dersom det kommer gode resultater på AML, vil det neppe være kursdrivende, fordi Olin har valgt vekk all videre satsing på AML, tilbake av laserfokuset er det kun STK11 og COVID-19. På Q4-presentasjonen uttalte Olin seg på en slik måte om COVID-19-satsingen, at jeg fikk inntrykk av at han forventer nedleggelse av studien.

EU-SolidAct sliter med rekruttering på COVID-19-studien, og de nyeste COVID-variantene går ikke like dypt i lungene som tidligere varianter. Dersom ikke rekrutteringen bedrer seg vesentlig, vil jeg forvente at AXL-SolidAct legges ned.

Det er stadig mer konkurranse på STK11, et eksempel er TNG260 fra Tango Therapeutics. De har et abstract og presentasjon på AACR Annual Meeting i april (sesjon DDT003 nummer ND12).

Aksjonærlistene i begynnelsen av mars viste at det kom inn en ny shorter med ca. 150k aksjer, aksjene gikk til Nordnet meglerkonto innland. Men nå nettopp har en konto fra utlandet også startet short-posisjon, det er Bank of NY som har lånt et større volum av lånekontoen til DNB, som ble synlig på listene 13. mars. Insidere gjemmer seg ofte i utenlandske banker.

Kort oppsummert har jeg solgt fordi jeg frykter emisjon med rabatt. Solgt fordi kursen nå teknisk har bekreftet seg under støtten på 6. Solgt fordi det nettopp er shortet og ny utenlandsk shorter er på vei inn. Solgt fordi jeg forventer nedleggelse av COVID-satsingen, og da gjenstår kun STK11 som får økende konkurranse.

2 Likes

Slik kursen er idag blir det knapt verdier igjen dersom en emisjon blir aktuelt. Tiden begynne å bli skikkelig knapp for selskapet. Kursutviklingen er meget skuffende, men Olin har snudd selskapet greit rundt. Spørsmålet er om det er for sent?
Edit: i tillegg styrer shorterne kursen solid nedover.

1 Like

Ja, deler bekymringen din nojoy, men har valgt å kjøpe mer i stedet for å selge. Tror de vil lykkes, faremomentene du påpeker er jeg enig i og det som gjør at det er high risk her. Samtidig syns jeg oppsiden er veldig stor og mener R/R er meget bra på dagens kurs.

2 Likes

Samme Aristo - støtter din vurdering.
Vi vil sannsynligvis få en Tilvestamab utlisensiering og en partner på respiratory som vil kunne gi et cashbidrag på kort sikt - det samt Mohn lån (som også kan utvides) vil ta oss godt inn i 2024

Så får evt gode AML data komme som bonus (jada de har gått lang tid i vasken nå, men Olin bekreftet at det er ingen hemmeligheter der så det kommer)

Liker at de er representert med presentasjon og mye folk på AACR

SÅ - høy risk, men dertil tilhørende reward

1 Like

Enig i at oppsiden er stor, men savner noen innside kjøp før jeg hiver meg på. Det har ikke vært noen innside kjøp på 1-2 år. Og til dagens kurs!!!

Enig @Hotdog siste var vel Olin i januar 22. men kan være de er forhindret også, hva vet vi.

Det Olin definitivt har er tildelte opsjoner i massevis fra sist runde. (950.000 stk)

1 Like

Noen anelse om konverteringskurs?

7,59 om jeg ikke husker feil.

1 Like

For meg så høres dette optimist ut: 1) viser BEM overbevisende kliniske data vil Tilvestamab kunne få et godt partnerskap altså så må mekanismen valideres klinisk og slik deriskes og 2) før EU-SolidAct er gjennomført så er sannsynligheten liten for et partnerskap.

Dette er slik jeg leser situasjonen.

Ser at Kevin Zaim er kommet inn som 16 største aksjonær, mens norda asa er ute av topp 20. Norda asa driver med investeringer innen biotek: The business of NORDA ASA (former NorDiag ASA) is research and development, and to offer services and products within the biotechnology sector, including participating in other companies with similar operations, as well as trading with and investing in securities, real estates and other assets.
Kilde: Largest Shareholders - BerGenBio

Norda ASA var ferdig med nedsalget og hadde null gjenstående aksjer 1. februar 2023. Kevin Zaim har vært aksjonær i flere år, og har hatt litt flere aksjer tidligere enn han har i dag (30. juli 2021 hadde han 410700 aksjer, i dag har han 401400).

3 Likes

I nov 2022 var ikke zaim inne på listen så da han ihvertfall mindre enn 370» som var 20 plass.