Min vurdering etter å ha hørt presentasjonen:
- oppløftende data på AML som ikke tas videre pga endret SOC. Selskapet prøver/vurderer om andre kan overta dataene.
- jobber aktivt med å utlisensiere tilvestamab.
- sier de har redusert cashburn «betraktelig» pr kvartal. En emisjon på 250 mill vil vare ut q2/2024.
- NSCLC studien vil først være kommersialisert (hvis alt går iht plan) om ca 5 år.
Spørsmålet jeg stiller meg er om det gir mening å være med på emisjonen for meg. Selskapet vil nok få inn 250 mill i emisjonen «uansett». Den neste verdidriveren slik jeg ser det er når data fase 1 i NSCLC kommer (våren 24?). Muligens vil utlisensiering av tilvestamab/data AML kunne bringe inn noe (jeg antar vi ikke her snakker om de store summene).
Var endel q&a spørsmål denne gangen, hvis jeg leser mellom linjene, var litt «kritiske» til drift/ledelse. Ble dog svart greit ut av olin.
Kommenter gjerne deres oppfatning av presentasjonen.
Det er nok ikke så fort det går i biotech altså. Ville forventet 10 år om fase 1 ikke er ferdig.
Takk for oppdatering
Før det skal sikkert en avtale med BP singneres.
Verre skal det bli med emisjonen.
Nå er Bergen på nesten samme nivå som Vaxen og Nano. Like greit og komme seg ut mens det fremdeles er noe og hente. Norsk biotek er nå et avsluttet kapittel for meg.
Energi og spesielt gass tror jeg er noe og satse på. Tipper mange her liker risk og en god oppside. Kjøpte selv noe QEC for pengene og anser risk/reward er mye bedre i underprisede energiaksjer en forskning som ikke fører til noe. Vi tenker stort sett på Algeta og den suksess historien, var selv med nano fra bunn til topp, men har hatt noen slag i trynet siden den gang i denne bio businessen.
Dessverre vanlig trading i sånne aksjer når de har falt mye. Kursen skal jo ned 35% når emisjonskursen er satt.
Flott oppdatering
Det ser ut til at emisjonskursen blir et sted mellom 1,9 - 2 kr. Hvis jeg har forstått riktig blir kursen fastsatt som et snitt av sluttkursen på onsdag, idag og på mandag (som kommer). Hvis vi antar at den blir 1,95kr blir det utstedt 128 millioner nye aksjer. Dvs at nåværende aksjeeiere totalt blir sittende med litt over 40% av de totale aksjene.
37,5 prosent trukket fra 1,95 blir ca. 1,21 kr i emisjonskurs. Da kommer jeg frem til at det blir utstedt ca. 206 millioner nye aksjer. Dvs. 250 mill nok dividerer med 1,21 = 206611570.
Husk også at bonusen garantistene får, også kan kunne betales i aksjer og dersom det gjøres i stor utstrekning, blir utvanningen enda større:
Each Underwriter is entitled to an underwriting fee of 12% of its respective underwriting obligation, to be settled in cash or new shares in the Company issued at the subscription price in the Rights Issue , or through a combination of cash and new shares, at the Underwriter’s election.
Selv har jeg ikke bestemt meg for om jeg vil holde meg unna selskapet fremover, eller om jeg vil ta littegranne i etterkant av emisjonen. Jeg har ikke tiltro til Olin og Skeie, og jeg klarer ikke å se at de skal kunne gjennopprette tilliten min. Jeg liker ikke villeding i guiding. Men ledelser kommer og går, så vil ikke basere min avgjørelse utelukkende på hvorvidt jeg liker ledelsen eller ikke.
Dersom jeg går inn igjen, blir det i så fall å kjøpe litt tegningsretter på slutten av perioden de er omsettelige. Regner det som sannsynlig at de kan bli veldig billige.
Forstår jeg det riktig at vi tildeles tegningsretter 1:1 for de aksjene vi eier ved utløp 24 mai (og som er kjøpt senest 22 mai). Dersom vi benytter tegningsrettene vil vi igjen få frittstående tegningsretter 1:2 for hver tegningsrett vi benytter. De frittstående tegningsrettene kan først benyttes etter q3 og i april 2024.
Merk at min kommentar kun er til første del av ditt spørsmål:
Utfra børsmeldingen, ser det ikke ut til at det er bestemt hvor mange tegningsretter man får enda, og ja, sistse dag for å kjøpe aksjer som man får tegningsretter for, blir på mandag:
Provided that a purchase of shares is made with ordinary T+2 settlement, shares purchased up to and including 22 May 2023 will give the right to receive subscription rights, whereas shares purchased from and including 23 May 2023, will not give the right to receive subscription rights. The subscription rights will be tradable and listed on the Oslo Stock Exchange from and including the first day of the subscription period and until 16:30 (Oslo time) two trading days prior to the expiry of the subscription period. Over-subscription and subscription without subscription rights will be permitted.
og denne:
Subscription ratio: To be announced when the final number of new shares is determined
Legg merke til i første avsnitt av det skrives at det blir tillatt med “over-subscription” og til og med “subscription” uten at man har aksjer fra før. Så dersom det ikke blir fulltegnet emisjon, kan dere tegne dere for mye mer enn dere tildeles, pluss at vi som ikke har aksjer også kan tegne oss for å motta tegningsretter (slik jeg forstår det).
Overtenning og tegning uten tegningsretter vil bli tillatt står det. Hvem er som får dette tilbudet? Hvis alle får det er jo tegningsrettene «verdiløse»?
Edit: med mindre man er lysten på å sikre seg å skyte inn mere midler etter q3 og april 24.
Jeg vet ikke sikkert, vet jo bare det som står i børsmeldingene. Men jeg vil tro at dette tilbudet er for absolutt alle og enhver. Men det er jo dem som har aksjer som blir prioritert først, og det er jo kun dersom det blir for liten interesse at det blir mulig for dem uten aksjer å tegne.
Last day including right: 22 May 2023
Ex-date: 23 May 2023
Record Date: 24 May 2023
Date of approval: 22 May 2023
Maximum number of new shares: 2,500,000,000
Subscription price: NOK 0.10
Ratio preferential rights: Each existing shareholder as of 22 May 2023 (and
being registered as such in Euronext Securities Oslo, the Norwegian Central
Securities Depository, (the VPS) as at the expiry of 24 May 2023 (the record
date)) will be granted 28.197440 subscription rights for each share registered
as held by the shareholder. The number of subscription rights granted to each
existing shareholder will be rounded down to the nearest whole subscription
right.
Subscription ratio: 1:1 (number of new shares per subscription right)
Managers: Arctic Securities AS and Carnegie AS
Will the rights be listed: Yes (ticker code “BGBIT”)
Ble virkelig emisjonskursen 0,10 NOK? Hvordan kan de gjøre det når de skrev at kursen skulle bli gjennomsnittet av handlende kurs de tre siste dagene før GF med en rabatt på minimum 37,5%. Da har vel de fleste tenkt ca 1,85 ganger 37,5% som gir rundt 1,15 kr i emisjonskurs. Skjønner ikke hvorfor kursen blir satt til 0,10 kr da, eller har jeg misforstått noe?