Hvis dette stemmer så er det jo veldig kjipt gjort mot den eksisterende aksjonærbasen
Dette kan da ikke stemme?
Synes virkelig synd på biotekinvestorene. Blir voldtatt gang på gang.
Ja, og føler vel da at de har regelrett løyet i den opprinnelige infoen om at kursen vil bli satt basert på volumvektet gjennomsnitt siste tre dagene før GF, pluss en 37,5% rabatt. Så kommer snittet inn på 1,81669 og så setter de kursen til 0,1, det kan vel ikke være riktig? 1 kr kunne jeg akseptert, men 0,1 er helt hårreisende, og jeg ser ikke noen grunn til at de skal gjøre det når det primært ville vært eksisterende aksjonærer som kjøper i emisjonen. Nå er jo rettene man har så å si null verdt, så å kalle dette en fortrinnsrettet emisjon er et regelrett hån mot eksisterende aksjonærer, dersom 0,1 NOK er riktig emisjonskurs.
Bergenbio varsler kurs i fortrinnsrettsemisjon
28 min
Marianne Stensland
DEL
Selskapet Bergenbio varsler en tegningskurs på 0,1 krone i sin tidligere meldte fortrinnsrettsemisjon, ifølge en børsmelding lørdag.
Aksjen stupte rundt 50 prosent til en kurs på 2,33 kroner rett etter at det i slutten av april ble kjent at selskapet vil hente inntil 250 millioner kroner.
Siden har kursen falt til 1,954 kroner.
Det første jeg tenkte når jeg leste dette, er at det var stavefeil. Kanskje de hadde laget en mal for børsmeldingen på forhånd, og glemte å endre tallet?
Hvis ikke er dette skikkelig kynisk, og nok en gang villeding fra ledelsen. Hvem vil investere i et selskap som kan gjøre noe slikt mot eksisterende aksjonærer?
Så med minst 37,5% rabatt, så mente de egentlig ca 95% rabatt, som er rabatten fra sluttkurs i går til emisjonskurs 10 øre. Jeg er målløs. Ord blir for fattige til å beskrive dette.
Ja, hvis dette stemmer så tipper jeg veldig mange av de eksisterende aksjonærer ser seg 100% ferdig med selskapet, for dette grenser jo til svindel syns jeg.
Liten tvil om hvilken aksje som blir taperaksjen på mandag Dette var sinnsykt
Må vel være en eller annen misforståelse her. Man ser jo i emisjoner at nominell pris per aksje gjerne settes til 0,1 NOK, som jeg ikke har forstått helt hva er, prisen på å utstede aksjen eller noe sånt. Og så blir emisjonskursen noe annet. F.eks 1,1 kr eller der omkring i denne emisjonen. Kan det være at IR ansvarlig har misforstått og skrevet feil? For dette virker så hinsides feil at jeg kan ikke fatte at det kan bli emisjonskursen.
Tenkte det samme som deg, men dersom du ser på maks nye aksjer som kan trykkes så stemmer vel antallet med 10 øre?
Ja, men det er vel samme person som da har kommet fram til det basert på 0,1 NOK per aksje. Vet ikke, men kursen stemmer jo overhode ikke med informasjonen de har gitt om hvordan kursen vil bli satt på forhånd. Da har de totalt villedet eksisterende aksjonærer, såpass at det grenser til svindel. Må vel stemmes over i GF dette, så kanskje kan det bli nedstemt der. 🤷
Skal ikke si noe “told you so” her
Så du tenkte at kursen ville bli 0,1 kr, med 1,81669 som snittkurs siste 3 dagene før GF? Du mener vi burde skjønt at de da setter kursen til 0,1 kr??
Selskapet er det samme mandag som på fredag.
Aksjene mandag er ink rett til å tegne en hel haug med aksjer til ti øre stykket. Verdien i aksjekursen er egentlig helt uendret
Tirsdag derimot er aksjekurs ex denne muligheten, noe som bør gi et stort fall da.
For øvrig har jeg i flere uker egentlig ment at selskapet burde kjøre EMI på ti øre.
Det gir forutsigbarhet og ekstremt stor sannsynlighet for at selskapet får inn hele emien på 250 mill.
Hvis dette stemmer så er det helt absurd at de skrev 37,5% rabatt, da forventer jo alle at rabatten blir rundt der og dermed kunne man sånn cirka regne seg fram til emikurs. Emikurs helt ned til 1 kr hadde vært ok syns jeg, det hadde stemt nogenlunde med infoen de har gitt markedet på forhånd, mens 0,1 NOK er rett og slett å lure aksjonærene sine.
Veldig enig i at at det er veldig rotete fra selskapet.
Redigert :
Og med ti øre bør alle eksisterende aksjonærer få like store muligheter i emien.
Flere aspekter rundt emi på ti øre, men i praksis gir det at risiko for ikke fulltegnet emi vil være nær null.
Så du tipper kursen bli uendret mandag?
Det er noen detaljer her jeg mangler, men hvis alle aksjonærer får lik andel i potten, bør kursen egentlig ikke bli veldig annerledes enn på fredag.
Markedet vil nok se på ti øre og bli frenetisk.
Tirsdag er aksjer ex retter.
Hva er logikken her?
Tror du folk vil kaste gode penger etter noe de ikke har tro på bare fordi det er billig?
Står vel at 1 eksisterende aksje gir 1 rett i emisjonen, så eksisterende posisjon mister nå totalt sin verdi slik jeg forstår det. Jeg hadde tenkt til å bruke rettene mine om kursen ble litt over 1 kr, men med kurs på 0,1 kr så har min eksisterende posisjon så lite verdi at jeg likegodt kan drite i det og bare se på det som tapt i stedet. Mistet helt tilliten til selskapet med dette opplegget de har stelt i stand her.
Jeg leste meldingen litt nøyere nå, uten at jeg ble veldig mye klokere.
Det står blant annet dette :
“. Each warrant will give the holder a right to subscribe for one new share in the Company at a subscription price equal to the volume-weighted average price (VWAP) of the Company’s shares on the Oslo Stock Exchange on the three last trading days prior to the first date on which the holder can exercise the warrant in each exercise period (as described below) less 30%, but in any event not exceeding the subscription price in the Rights Issue plus 30% (i.e. NOK 0.13. The warrants may be exercised during two exercise periods: (i) within the first 14 days after the Company’s announcement of its Q3 2023 quarterly financial report and (ii) from 1 April 2024 to 14 April 2024.”
Før dette står det:
" Subscription price: NOK 0.10 "
Skulle det stått" Minimum subscription price: NOK 0.10"??