Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

10% rabatt under sist omsatt gir spekulasjon om at folk heller kjøper i markedet.
Pris langt under gjør at folk opplever det billig/føler seg presset til å bli med.

Jeg har sett denne filmen ganske mange ganger før

1 Like

Nei, jeg sa at selv 2 kr var bedre å selge på enn å vente på emisjonskursen, og at det var bedre med noe penger enn ingen penger, selv på 85% loss. Samtlige aksjonærer kom til å bli rævpult av denne emisjonen og nå har vi jo svaret.

1 Like

Jeg synes faktisk denne emisjonen er satt opp ganske greit for eksisterende aksjonærer, forutsatt at man har midler til å forsvare sin posisjon.

Man får en mulig oppside ca 6 og 12 mnd fram i tid med warrants, og selskapet får tid til å vise resultater.

I børsmeldingen de sendte ut 25. april står det følgende:

Subscription price: Minimum NOK 0.10 and maximum NOK 10

Altså at emisjonskursen ikke kan bli lavere enn 10 øre og ikke høyere enn 10 kroner.

Så velger de å sette emisjonskursen til 10 øre i dagens melding.

I dag er det 88,6 millioner aksjer i selskapet, i emisjonen på 10 øre trykker de nå 2,5 milliarder nye aksjer. Hvor stor prosentandel utvanning gir det? Jeg er ikke flink til å regne på slikt.

Ok, ser logikken. For min del, jeg kjøper gjerne mer når noe jeg ønsker meg/trenger er på salg (feks skjorter eller god pris på en vin), men kjøper ikke noe jeg tenker jeg ikke trenger eller er dogshit bare fordi det er billig (feks Pokemonkort).

PS: sier ikke at BGBIO er dogshit. Pokemonkort derimot.

Selskapet er kanskje én ting, men etter hva de nå har valgt å gjøre mot eksisterende aksjonærer som enda ikke har solgt, tror jeg ikke mange hadde blitt sure om du kalte ledelsen dogshit.

Selskapet hadde tross alt garantister for 175 millioner, og det verste som kunne skjedd ved for liten interesse er at de ikke hadde fått inn noe mer enn dette beløpet. De resterende 75 millionene utover 175 millioner, ja det er tydeligvis verdt det for ledelsen å brenne alle verdiene til eksisterende aksjonærer ved å sette 10 øre emisjonskurs …

Pålydende er ikke det samme som emi.kurs. Pålydende bokføres som aksjekapital og diff mellom emi og pålydene bokføres som overkurs.
En mye brukt metode å beregne emikurs på er gjennomsnitt omsetningskurs siste 10 dager minus avtalt rabatt.
Anta at gj.snitt er 2kr minus 37%rabatt blir emi.kursen 1,26 kr.
Dersom de skal hente f.eks 250 mill må de utstede ca 198 nye aksjer.

Med forbehold om at hukommelsen fungerer … 🥸

Børsmeldingene er temmelig tydelige. Det står 10 øre:

Subscription price: NOK 0.10

10 øre stemmer også oversens med antall aksjer de forventer å trykke. De forventer å trykke minimum 1,68 milliarder nye aksjer, og maksimum 2,5 milliarder nye aksjer:

The share capital of the Company is proposed to be increased by minimum NOK 168.75 million and maximum NOK 250 million through the issue of minimum 1,687,500,000 New Shares and maximum 2,500,000,000 New Shares, representing a ratio of 28.197440 New Shares per each existing share (assuming issue of the maximum number of New Shares); and

Ok, dersom de skal øke aksjekapitalen med inntil 250 mill kr er det riktig at det må utstedes 2.5 mrd nye aksjer (pålydende er 10 øre/aksje)

Det betyr imidlertid ikke at emi.kurs blir 10 øre. Se mitt regnestykke ovenfor.

Hvor mye penger er de ute etter ?

The subscription price is proposed to be NOK 0.10 per New Share. Det står sort på hvitt at tegningskursen er 10 øre.

250 millioner kroner. Du burde kanskje lese børsmeldingene før du uttaler deg.

Ok, jeg kaster inn håndklet … men fortsatt spent.

«Aksjekapitalen i selskapet foreslås økt med minimum NOK 168,75 millioner og maksimalt NOK 250 millioner ….»

1 Like

Forskjellen på pålydende og tegningskurs har vi diskutert ørten ganger her på forumet i løpet av årene. Men her står det ganske så svart på hvitt ja. Skal ikke kunne missforståes slik jeg tolker det

En så kraftig utvanning betyr at verdien av de aksjene som eies i dag i praksis blir nesten borte. Verdien i de aksjene ligger nå i at de gir rett til å tegne ca 28 nye aksjer pr aksje man eier nå til en tegningskurs på 10 øre. For de som har penger til å forsvare sin eierandel kan man komme ut med gevinst hvis kursen går oppover fra 10 øre. For de som ikke kan (eller vil) bidra med mer kapital er det en katastrofe for investeringen. (jeg har ikke aksjer i selskapet selv).

1 Like

Ok, så for hver aksje man har i dag så har man rett på 28 nye aksjer? Det har ikke jeg fått med meg, trodde 1 aksje ga rett på 1 aksje i emisjonen.

"Each existing shareholder as of 22 May 2023 (and being registered as such in Euronext Securities Oslo, the Norwegian Central Securities Depository, (the VPS) as at the expiry of 24 May 2023 (the record date)) will be granted 28.197440 subscription rights for each share registered as held by the shareholder "

Tallet kommer ved å dele antall nye aksjer (2,5 milliarder) på dagens aksjeantall. (litt over 88 millioner aksjer).

Enig, dette kan ikke stemme

Mao… Eier man aksjer ut mandag, får man disse rettene. Tirsdag er det ex retter.