Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Modent
10 øre er allerede delvis kommunisert av selskapet, og hvorfor lav emi pris har noe for seg har jeg nevnt lenger opp.

For øvrig er det en oppgave for øverste etasje å vurdere hva selskapet skal verdsettes til når EMI er unnagjort.

Ettersom garantistene etter at emisjonen er gjennomført, med stor sannsynlighet vil representere en betydelig aksjonærgruppe, reiser det seg noen alvorlige spørsmål: Hvilke motiver har garantistene og hvilken sektorkompetanse har de?

Garantister av typen nederlandske Nyenburgh vet vi hvor vi har. De har ett motiv; det er garantiprovisjonen.

3 Likes

Hvor mener du 10 øre tidligere er kommunisert av selskapet? Er det denne linja fra børsmeldingen 25. april du sikter til?

Subscription price: Minimum NOK 0.10 and maximum NOK 10

Selskapet har ikke nevnt 10 øre noe som helst annet sted tidligere. Så da kunne man like gjerne sagt at “10 kroner er allerede delvis kommunisert av selskapet”, som å si at “10 øre allerede er delvis kommunisert av selskapet”.

Det jeg vil frem til, er at 10 øre er ikke kommunisert av selskapet tidligere, heller ikke “delvis”. De fleste antok nok at det ville bli ca. 37,5 prosent rabatt, basert på det som ble skrevet i børsmeldingene 25. april, jeg vil tro at de fleste føler seg villedet når det gjelder rabatt som ble forespeilet. Jeg må bare anta at planen hele tiden har vært å kjøre så lav emisjonskurs som mulig. Det burde vært lover og regler som hindrer selskaper fra slike handlinger som dette.

5 Likes

Ja, de har der ryddet bordet for muligheten.
Men jeg er enig i at de ikke har signalisert noe i nærheten av at det er aktuelt.

Min mening er at det av mange årsaker er en veldig klønete håndtert emisjon. Den virker dårlig gjennomtenkt, evt fundamentert i svake strategiske evner. At tegningskursen endres nå er bare styrker den oppfatningen.

Mulig at de etter hvert sett at de ikke får inn nok penger med en modell som gir rabatt på snitt kurs tre handelsdager. Med ti øres emisjon, og mange aksjer, blir eksisterende aksjonærer fanget i større grad.

Jeg har vært med på noe lignende før.
Et selskap hadde kurs på rundt 1,5-2 kroner. Emisjon ble varslet med (rimelig) umiddelbar effekt. En aksje ga 12 nye til 11 øre. Kursen kollapset umiddelbart (mener den var ned i 30 eller 50 øre) , bl. a fordi folk så seg blind på 11 øre. Emisjonen overtegnet solid.
Det hører for så vidt med til historien at aksjen få år senere stod i 8 kroner.

1 Like

Noen som vet hvorfor de brenner over 70 mill pr. Kvartal fremdeles? Hva går disse pengen med til egentlig? Noen som vet og har et oppsett på de spesifikke utgiftene?
Kan vi forvente vesentlig nedgang i pengebruken eller forblir den høy?
200-300 mill renner fort ut i dette tempoet.

1 Like

Hva heter selskapet?

1 Like

Det kommer garantert minst en emisjon til før 5 års løpet til NSCLC STK 1 er i mål. Må innrømme jeg har den i bakhodet. Men jeg er med i første runde. Må bare finne ut hva som blir mest lønnsomt.

Hva er oddsen for å få 100k aksjer her uten tegningsrett? Må jo være et godt bet mtp dagens aksjekurs… men det skjer vel ikke når Mohn garanterer i bakgrunnen?

Mohn garanterer for noe, men det er nok noen “spesialinvestorer” som har garantert for mer mot 12 % provisjon. Hvem dette er vil vel fremgå av prospektet. Ellers er det vel ingen bombe om man kan få kjøpt rundt emisjonskurs i lang tid fremover. Når antall aksjer blir 28 ganger dagens antall og over 96 % av aksjene da har en kostpris på 10 øre vil salgspresset i området 9-12 øre kunne bli stort. Garantistene kan selge under emisjonskurs og likevel gå i pluss hvis de ønsker å realisere raskt.

4 Likes

Hen har kanskje glemt det? :joy::sweat_smile::sweat_smile:

The Nyenburgh Method :rofl: Velkjent “spesialinvestor” blant tidligere PCIB-aksjonærer.

4 Likes

Garantistene får vel ingenting utenfor sine egne tegningsretter, og heller ingen warrants? De må kun tegne for det volumet som ikke er dekket av eksisterende aksjonærer eller ubenyttede tegningsretter.

Det er riktig. Hvis alle tegner 28x sin egen beholdning vil alt garantistene får være 12 % av garantibeløpet i provisjon. Eier de aksjer fra før, som Meteva, kan de selvsagt tegne som andre aksjonærer. Slik markedet er for tiden blir jeg forbauset om alle aksjonærer tegner fullt ut.

1 Like

Kommet kjøpsanbefaling og estimert kursmål økt fra 8 til 15 (endret i går)!

Hvem har kommet med det?

Kan ikke se hvilket meglerhus, men det var kun kjøpsanbefaling og 8 kr før endret til 15kr!

Gammelt aksjeantall 88,6 mill
Nytt aksjeantall 2,588 milliarder.
Hvis noen tror på kursmål 15 så tror de BGBIO skal øke i verdi fra 168 millioner til 39 milliarder…

Håper ingen baserer sine investeringer på slike tulletall…

6 Likes

Det var nok @Hayen :grinning:

1 Like

Antall aksjer utvides 28x. Dersom jeg blir sittende med mine eksisterende aksjer vil vel aksjeverdien barberes med ca 96% og få en verdi på kun 4% av den til enhver tid aktuell kurs?

Dersom jeg velger å bli med på emisjonen, hva foretar jeg meg? Altså har jeg automatisk tegningsrettigheter uten å foreta meg noe?

Må jeg melde inn i morgen hvor mye jeg bidrar med i emisjonen? Og evt når innbetales dette beløpet?

Noen som vet?

Du vil automatisk få tildelt tegningsretter på din konto. Har du feks nordnet dukker de opp der. De kan du enten selge via nordnet eller du må logge på din vps konto å løse inn rettene der. https://www.euronextvps.no/
Da må du oppgi kontonr det skal trekkes fra.
Hvilken dato tegningsrettene blir tilgjengelig er jeg usikker på. Hvis du ikke gjør noe - så forsvinner rettene på en gitt dato.