Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Han har vel familien og et liv i Danmark, så jeg vil tippe at det er slitasje rundt pendling og muligheter for en tilsvarende jobb uten pendling som er avgjørende. Veldig typisk, og en grunn til at man kanskje ikke burde ansette folk som ikke er villige til å flytte til en ny jobb.

1 Like

En slik prosess ville startet i forkant, slik at styret ville hatt en ny person på plass før avgang. Virker som dette kom overraskende på “alle”

Det kommer an på hva som har skjedd. Om han har fått en fristende telefon om mulighet for ny jobb eller et “ultimatum” fra familien om å være mer hjemme. Jeg vet jo selvsagt null om hva som har skjedd her. Poenget mitt, er at pendling er krevende over tid og veldig ofte ikke funker mer enn noen år.

Uansett årsak synes jeg det er et tegn på at noe stort ikke forventes i nær fremtid!

Man hadde vel null grunn til å tro at det skulle skje noe i dette selskapet før avlesning av NSCLC-STK11 studien uansett?

Det er vel nærliggende å tro at det ikke er tilfeldig at nytt styremedlem blir valgt inn og CEO melder sin avgang samme dag?

Nå har Olin sikkert vestet endel opsjoner og får dermed seg en evt oppside. Siden de ikke melder en arvtaker så fremstår jo ikke avgangen så kontrollert fra selskapet sin side, selvom det også velges inn et nytt styremedlem. Godt den meldingen om første del av STK studien kom før avgangen.

Øyet som ser. Blir spennende å se hvor han går til, lett å tenke at han finner noe han tenker har en bedre risk/reward profil. Skulle BGBIO feile så kan han si at han ble ansatt for å rydde opp i strategien og sette “laserfokus”, noe han gjorde.

Men jeg tror som sagt ikke at BGBIO trenger noen spesiell CEO. Må bare ha en som sørger for fremdrift i studie og at de holder budsjett. Evt BD arbeid kan sikkert arbeidende styremedlemmer gjøre. De har tross alt fått en 30% økning i honorar.

Litt tragisk for aksjonærene hele dette opplegget. Flest kommer det er god melding og kort tid en litt kjip. Alt pakkes inn. Godt selskapet har Mohn som har bailet dem ut. Hele prosjektet fra start av har vært kjørt amatørmessig, noe som ikke er Olins feil, men heller det tidligere styret, Sarsia og Godfrey.

2 Likes

Hva tenker du om muligheten for at det nye styremedlemmet David Colpman, som jo virker som en tungvekter, kanskje ikke syntes Olin var rett mann for jobben som CEO da?

Han har nok enkelt og greit bare takket ja til et bedre tilbud. Må jo være noe tungt også å være ceo i et selskap hvor aksjonærene blør såppass over en lengre periode.

Det har jeg lite tro på mtp tidslinjene her og fordi Colpman virker å være uavhengig styremedlem og ikke innsatt fra en større investor.

Det tar tid for et nytt styremedlem å sette seg inn i selskapet, bli kjent med ansatte, identifisere styrker og svakheter. Dessuten er det ganske risky som fleste grep som ordinær og uavhengig nytt styremedlem å gå etter en CEO. Og hvis noe slikt gjøres så tar det tid å få med seg resten av styret på noe slikt, dessuten så er det lovgiver prosedyrer som må følges selvom en CEO ikke har samme beskyttelse som andre ansatte.

Jeg tror det mest sannsynlige er, som det pleier å være, at flinke folk finner bedre muligheter.

Jeg tror at Colpman er god på medisinsk strategi, har relasjoner og BD, men kanskje ikke å være en «aktivist investor».

1 Like

Olin har arbeidet en del sammen med John Haurum som er kjent innen Dansk biotech. Så skulle gjerne sett han fortsatte med det nettverk han har.

(Også interessant det selskapet Olin er styreformann for, Cessatech, hvor han selv eier 2%. Lite Dansk medico selskap med fokus på smertestillende medisin for barn. De har en partneravtale i USA hvor salg starter nå i H224 og nettop inngått en avtale med en europeisk partner. Pt er det nok den beste risk reward blant Danske biotech/medico selskaper, det er kun priset til DKK 200 mio og tjener nok penger allerede i år)

1 Like
2 Likes

Hvorfor tar MedWatch penger for sine artikler. Er det virkelig mange som betaler? Er ikke miljøet ganske lite? :rage:

Mange som skriver om BGBIO i dag

https://www.dn.no/borskommentar/sjefen-gar-meget-sterk-sistemann-ut-laser-doren-folelse/2-1-1723182

Men er jo temmelig avslørende hva en finansjournalist som Jensen bringer til torgs:

“Studerer man kvartalsrapportene for Bergenbio de siste årene er det skrevet mye fint om legemidlene som er under utvikling, riktignok i et vanskelig tilgjengelig språk med mange medisinske referanser, og selskapets utsikter.

Men har jeg valget mellom å stole på selskapets egne vurderinger av egne preparater under utvikling og aksjekursen, så foretrekker jeg aksjekursen ti av ti ganger.”

1 Like

Fra den ene MedWatch artikkelen

*Ifølge Bergenbios årsrapport hadde Olin i 2023 en total kompensasjon på 790 000 britiske pund, som tilsvarer 11 millioner kroner med dagens kurs. *

I 2022 mottok han 926 000 britiske pund, som tilsvarer 12,9 millioner kroner med dagens kurs. Grunnlønnen til Olin var på 407 000 (5,7 millioner norske kroner) og 414 000 britiske pund (5,8 millioner kroner) i henholdsvis 2022 og 2023.

Jeez, der var heftig avlønning. Er tragisk å se hvor mye penger de har kastet etter dette prosjektet, og kun ansatte som har tjent noe på det.

3 Likes

Hvis Olin f.eks. har fått et tilbud om en årslønn på DKK 10 mill. for å jobbe for et dansk selskap, så er det ikke rart at han takker ja til det når sjansen bød seg. Vet ikke om han har vært stasjonert på kontoret i Bergen hele tiden, men klart at han foretrekker å være med familien i Danmark.

Så er spørsmålet om man egentlig merker forkjell på en ceo fra øverste eller andt øverste hylle i biotek her i Norge?

Men en lønn på 10 mill ++ i året så burde det gå greit å få en ok leder. Når lønnen er såppass så er man ikke så opptatt av at det må være en grei og trygg arbeidsplass til man blir pensjonist.

1 Like

Mange andre selskaper med gode resultater innen lungekreft. Ikke i samme mutasjon som BB dog.
https://www.onclive.com/view/ivonescimab-outperforms-pembrolizumab-as-frontline-therapy-in-pd-l1-advanced-

https://www.fiercepharma.com/pharma/akeso-summit-pd-1-bispecific-crushes-merck-keytruda-new-standard-lung-cancer

Har han så mange aksjer da? Husker at han brukte omtrent like mye som bare et par-tre av hans Hermes-belter koster i forrige emisjon (er nok lønn han har vært opptatt av)

1 Like

Dette står i årsberetningen:

Ettersom han vel er bosatt i Danmark står sikkert aksjene på en nominee konto i Danske Bank eller en annen utenlandsk bank.

1 Like

Og hvis ikke de klarer å få traction rundt et antistoff så blir det garantert vanskeligere å få traction rundt et lite molekyl siden små molekyler ofte har mer bivirkninger og må doseres hyppigere. Noe jeg har nevnt før også.

Tilvestamab utviklingen har minst kostet >100mill. Penger de har brukt på noe de selv ikke har penger til å videreutvikle eller noen andre ønsker å plukke opp billig.