Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Wendy Maury / BGBIO sin ordlyd etter siste effekt oppdatering, in-vitro og in-vivo:
Skjermbilde 2021-03-27 kl. 08.21.34

Skjermbilde 2021-03-27 kl. 08.35.17

Oppdatering før Jul, før siste resultater presentert.
1:08:40 BerGenBio Virtual R&D Day on Vimeo

Inhibits sars-cov-2 in-vivo

Skjermbilde 2021-03-27 kl. 08.50.55

7 Likes

De hadde ikke kostet 2 studier på egenhånd om dem ikke hadde sett grunn for å gjøre det. Da hadde dem lat ACCORD gå sin gang og vært fornøyde med at Covid 19 indikasjon i hvert fall medførte en 500millioners økning av cash beholdning.

Ref;

8 Likes

Kan en legge noe i det at det ser ut som om MOHN, ikke støtte kjøper?. Kan det vær nyheter som gjør at MOHN kan få kritikk i etterkant, som er grunnen til at han ikke handler?

Her er jeg på “dyptgående vann” men det er sikkert noen regler angående innsidekjøp som kanskje har vært endret.

Enig :dart:

Mye interessant fra Wendy Maury i BerGenBio Virtual R&D Day on Vimeo .
Som forklart fra 1:23:46 ble Bemcentinib gitt på dag -1, altså dagen før coronaviruset. Man vet foreløpig ingenting (fra prekliniske forsøk på mus) om effekten ved å gi Bemcentinib etter infeksjon, se 1:35:15 - 1:37:09.

3 Likes

Mener å ha sett det, husker ikke helt i farten.
Dette var et punkt jeg tok opp april i fjor, st man burde teste profylaktisk. Ut i fra responsen og det milde sykdomsforløpet ene personen som allerede var inkluder i kreftstudie med bemcentinib fikk, hvor det var betydelig og høy sannsynlig dødelig komorbiditet.

Her må noen med mer inngående medisinsk kompetanse uttale seg, hvorvidt dem basert på nåværende data kan sannsynlig gjøre profylaktisk effekt pre smitte.

Du kan lese et stykke over her at nettopp profylaktisk behandling er noe dem har sett indikasjoner på, post infeksjon. Trolig styrket og i sammenheng med effekt meldt på fibrose.

Vel, det nærmest hagler inn med funn relatert til AXL i covid sammenheng.

Ut klipp:

Received: 12 March 2021 / Revised: 19 March 2021 / Accepted: 23 March 2021 / Published: 26 March 2021

Remarkably, THP-1 human macrophage differentiation neatly induces AXL, and its inhibition (bemcentinib) reduced cytokine production in human macrophages after LPS challenge. Conclusions: Plasma GAS6 and AXL levels reflect COVID-19 severity and could be early markers of disease prognosis, supporting a relevant role of the GAS6/AXL system in the immune response in COVID-19.

Specific AXL inhibition with bemcentinib was enough to diminish cytokine expression upon LPS exposure, particularly decreasing MCP-1 levels significantly. Interestingly, MCP-1 has also been proposed as a biomarker associated with disease severity of COVID-19 [15], suggesting that MCP-1 reduction obtained after AXL inhibition may be involved in less recruitment of monocytes and thrombosis protection.

@Tekk og her er nok årsak til at det er post profylaktisk dem fokuserer på å ikke pre:

1 Like

Poenget mitt her var at det ville vært rart om Wendy Maury forskutterte noe som helst effekt i de to kliniske covid-19 studiene (Bemcentinib gitt sykehus paienter) basert på sine prekliniske studier (Bemcentinib gitt til mus før infeksjon). Kan fortsatt ikke se at hun har “framstått som overbevist om at en vil se denne effekten igjen i BGBIO sine to egne studier”. Tvert imot virker hun nøktern og holder en knapp på viktigheten av “early administration”, i den grad hun uttaler seg om mulig effekt.

2 Likes

Selvsagt er hun nøkternt og vil ikke gi noen garantier for effekt i pågående studier . Det faller jo på sin egen urimelighet…

Men effekt er påvist i tidlig fase i Accord studie på innlagte pasienter.

Basert på vår erfaring i Accord-studien er det ingen grunn til at vi tror bemcentinib ikke vil være til nytte for covid-19-pasienten, sier Richard Godfrey, administrerende direktør i Bergenbio.

Bemcentintinib LEDENDE kandidat i studien

Bruk av samme protokoll i studie Afrika og India … Her er best å bruke de" STORE BILDET brillene"

Liker å bytte og bruke forskjellige briller, særlig i de mest interessante casene! :slight_smile: Man har en fantastisk oppside her, men ikke noen “no-brainer” heller. Bekymringen er hvis effekten av bemcentinib skulle vise seg å kreve administrasjon i tidlig fase, altså profylaktisk eller i hvert fall før alvorlig sykdom. Da synes jeg det er vanskeligere å se for seg bemcentinib som relevant medisin i covid sammenheng.

Eller tenker jeg feil? Kunne bemcentinib gi mening som forebyggende medisin?

Kunne kanskje funke på de eldste? Hvordan blir risk/reward ift. bivirkninger da?

EDIT: @an29o og @vcp; tenkte her på assymetrien i sykdomsbildet mhp. alder. Så spørsmålet mitt var om bivirkningene kunne forsvares for den eldste pasientgruppen.

Det er vel vanskelig å tenke seg et medikament med bemcentinibs bivirkningsspekter benyttet profylaktisk på ellers friske mennesker. Det måtte i tilfelle være ved epidemier og pandemier med virus som har en langt høyere dødelighet enn covid. Ebola for eksempel. Ebola-viruset er jo som SARS-Cov-2 et enkelttrådet RNA-virus

1 Like

Det er her viktig å huske på at “well tolerated” er et relativt begrep og må sees i relasjon til alvorligheten av den indikasjonen man skal behandle . BerGen Bio har oppgitt følgende mulige bivirkninger av bemcentinib:
-Oppkast
-Utmattelse
-Dårlig appetitt
-Utslett
-Små endringer i hjertets elektriske aktivitet
-Diaré

2 Likes

Jeg tviler veldig på at bivirkningene er særlig “heftige” hos unge, relativt friske mennesker i hvert fall. Bemcentinib blir tross alt gitt til folk som så og si er på sin siste reis, og det blir rapportert at de tolererer det godt.

2 Likes

Herpes er jo eksempel på virussykdom hvor det er viktig å komme inn i tidlig fase av sykdommen. Det vanligste medikamentet er acyclovir som blokkerer virusreplikasjonen. Dette gjelder jo en del av de andre kandidatene ift cov. Kommer man for sent i gang har medikamentet så og si ingen effekt. Da har også immunforsvaret kommet skikkelig på banen og det må bare stå til med sammenbitte tenner.
I såfall må man gi Bem til risikopasienter så raskt som mulig ved pos cov-test. Kan nok bli bra det og, men nye studier vil jo ta et hav av tid erfaringsmessig.
En joker her er den påståtte virkningen på interferon og moderering av immunforsvarets ‘ overoppheting ‘ . Dersom Bem viser effekt nå så tror jeg ( er ikke virusekspert) at det må skyldes denne faktoren , da studiet er på pasienter som har kommet på sykehus og alt er over i den fasen hvor det er immunforsvaret som står for mesteparten av symptomene. Viktig å huske på at immundempende ( dex.met) er en del av soc, og at Bem skal vise temmelig overbevisende effekt for å rykke videre. Det er jeg overbevist om at den gjør.

6 Likes

Moen har mye penger ikke sant? Vet noen hvor mye % av Moens kapital er BGBIO?
Morsomt å sammenlikne med sitt egn satsing?

—update—

Fant ut a han har 8,3 mrd. Trond Mohn | Kapital
Metevia har 724mio NOK Askjer… 9%

Det var mer i % enn jeg trodde. Jeg satser 10% :slight_smile:

Hvis jeg forstår deg riktig, kan du forklare hvordan argumentene gjør deg overbevist om at Bem rykker videre til fase III studier ? Jeg sverger mer til tro & håp men d skyldes kanskje egen inkompetanse, så gode forklaringer leses med takknemlighet.

I kreftstudier blir bem gitt til dem som er for syke og svake til å kunne undergå standard SOC.

2 Likes