Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

BergenBio Teknisk analyse (BGBIO) (TA) 📈

PrÞver seg pÄ en DB nÄ,

2 Likes

DB dobbel bunn

Reint teknisk kan man betrakte formasjonen som bekreftet, pulback til stÞtte pÄ 24,x og fortsette opp til motstand 27,x

Selgerne er fÄ, inntil videre.

2 Likes

Basert pÄ dagens melding, tror jeg vi vil se et brudd ut av rektangelet og bekreftet DB.

Forventer ingen spile opp, men en rolig stigning framover.
30% opp til motstand.

2 Likes

Ser mer eller mindre akkurat samme bildet som deg. Sitter komfortabelt her nÄ etter dobbel/trippel bunn ved ca. 22 og etablering over MA20+MA50. Syns setupen virker lovende!

1 Like

Denne gangen har de i meldingen spesifisert at de er i dialog med regulatoriske myndigheter bÄde i EU og US.

De hinter :slight_smile:

With strong data obtained so far, Gwyn’s extensive experience will be crucial as we continue our dialogue with both EU and US regulators on the potential initiation of pivotal registration trials for this promising candidate.”

12 Likes

Ja, en mer bull melding har ikke kommet pÄ lenge, men markedet er ikke overbevist.
Mye overhead supply.

Noen som har oppdatert chart her?:slight_smile: stÞtte pÄ 22-ish vel?

Hvor ligger neste stĂžtte?

Det er vel noe stÞtte i omrÄdet 15-16.

Nedtrenden snur her
?

Kan hÄpe pÄ at en lang nedtrend snur her. Kanskje noen aksjonÊrer i NANOV og ULTIMOVACS tar gevinst og kjÞper den neste raketten bgbio! :rocket:
Jeg kjÞper mer nÄ, fÞr resten av gjengen fÄr FOMO og slenger seg pÄ.

3 Likes

Er denne i ferd med Ă„ gjĂžre en dobbel bunn-formasjon? :rocket:

1 Like

Enig! Har ogsĂ„ hĂžrt noen bruker ordet “positiv dobbel bunn” nĂ„r hĂžyre bunn er litt hĂžyere opp enn venstre og mener det ogsĂ„ er en styrke.

1 Like

Ohs kanskje

Det var det jeg tegnet som scenario pÄ mandag, men sÄ ble onsdag og gÄrsdagens nedgang litt for mye til Ä kalle det for det. En dobbel bunn trenger ikke Ä ligge pÄ nÞyaktig samme Þret kursmessig.

Man kan forsÄvidt kalle det for hva man Þnsker. Tror uansett at vi ser en trendendring de kommende ukene.

1 Like

Jeg har lest ganske mye om teknisk analyse. OgsÄ kritikken fra akademisk hold. Enkelte sammenlikner teknisk analyse med astrologi. Selv har jeg prÞvd Ä se om jeg klarer Ä finne en indikator som kan forutsi kursutvikling i ulike aksjer pÄ Oslo BÞrs, jeg er jo interessert i Ä finne noe slikt. Jeg finner ingen.

NĂ„r jeg titter pĂ„ framstillinger av teknisk analyse, slĂ„r det meg at eksemplene svĂŠrt ofte er etter-rasjonaliseringer, “prediksjoner” basert pĂ„ at man allerede vet hvordan kursen utviklet seg. Og det er enkelte Ă„penbare myter, som at kursen vil sĂžke Ă„ fylle et hull som har oppstĂ„tt etter ett hopp. Fill the gap.

Mine hÞyst uvitenskapelige forsÞk pÄ Ä titte pÄ kursutviklinger pÄ Oslo BÞrs gir meg det jeg ikke ville finne: Ganske klar stÞtte til teorien om Random Walk, som akademikere ogsÄ sier at er den mest gyldige, basert pÄ empiriske studier. (Det er alltid mulig Ä finne eksempler i ettertid, men jeg er usikker pÄ om jeg kan forsvare TA for enkeltaksjer, basert pÄ hva jeg har sett.)

Tar gjerne imot motargumenter.

1 Like

Enig. I tillegg er BerGenBio i startfase til Ă„ fĂ„ inntekter og har forelĂžpig bare utgifter. Teknisk analyse kan ikke “streke frem” potensialet i aksjen da aksjekursen er bestemt av noen fĂ„. Sammtidig mĂ„ der volum til for at Teknisk analyse skal ha noen som helst betydning i bedĂžmmelse av fremtidig kursutvikling, brudd opp/ned, trendkanaler m.m. Det meste i TA bygger pĂ„ statistikk og da mĂ„ det foreligge et datagrunnlag for at TA skal gjelde. BGBio er i den kategorien av selskap hvor omsettningen er nesten tĂžrket ut, eller nesten helt stoppet opp. Det er bare roboter som setter retningen og vi kan se at 1 aksje kan bevege kursen flere %. Nei, Ă„ benytte TA i BGBio tror jeg ikke vil vise noen som helst retning .

Teknisk analyse tar vel hovedsaklig forbehold om hva som har skjedd i fortiden nĂ„r man skal “predicte” fremtiden? AltsĂ„ kun basert pĂ„ historiske data uten impuls fra nye nyheter.

1 Like

Ser ekstremt liten nytte i TA for noe sĂ„ volatilt som biotek, spesielt i “oppstartsfasen” som BGBIO pĂ„ sett og vis fortsatt er, men det er bare min mening.

1 Like

TA er ikke Ä sitte Ä spÄ i kaffigruten slik noen av dere gir uttrykk for.

TA er enkelt og greit en mÄte Ä fremstille hva pris og volum gjÞr. Det speiler egentlig bare hva som skjer med prisen nÄr data fra alle deltakerene er summert opp for dagen, uka, mÄneden osv. Har prisen falt? Steget? Har dette skjedd pÄ volum eller ikke?

Å tro man finner indikatorer som vil spĂ„ fremtidig pris, da er man allerede ute og sykler.

Å bruke TA gĂ„r ut pĂ„ ( i mine Ăžyne) Ă„ finne en god entring som minimerer risken i forhold til potensiell gevinst.

SÄ lenge man tar en kikk pÄ et chart for Ä se trend eller historikk, sÄ bruker man TA i sin simpleste form.

Men Ä mestre TA i en mer potent form krever langt mer en noen youtube klipp og noen bÞker. Man mÄ praktisere det, og man mÄ forstÄ hva man faktisk ser pÄ, og ser etter. Slenge opp RSI, MACD og noen volumprofiler uten Ä egentlig vite hva man mÄ se etter, eller hvor man skal se etter de forskjellige signalene, sÄ vil man fÄ masse feil signaler.

Ett par eksempel jeg ser stadig popper opp:

  • Det er ikke volum, ergo er ikke TA noe Ă„ stole.

Det at det ikke er volum er en indikator i seg selv. Hvor det skjer er ogsÄ en indikasjon. Prisvariasjoner uten noe sÊrlig volum vil mest sannsynlig bety at man har ikke stÞrre aktÞrer som er med i oppgang eller nedgang. Mest sannsynlig er det retail som selger og kjÞper, og rally i horisontale konsolideringer er sjelden av styrke eller holdbare.

  • MĂ„ ha volum pĂ„ oppgang

Denne er det ogsĂ„ flere som brenner seg pĂ„. Man ser et rally som utspiller seg, men venter pĂ„ volumbekreftelse. Man nĂŠrmer seg toppen, og volumet kommer. Folk hopper pĂ„ for “bekreftelsen” har vist seg. Bare for Ă„ reversere ned igjen etter en volumspike som “tilfeldigvis” kom rett rundt tidligere topp som var laget for 3-4 mĂ„neder siden. Etter volumspike dabber volumet av igjen, og prisen daler.

GÄr man i dybden pÄ Ä lese det tekniske, kan man finne mye info utifra chartet.

  • Hvordan var rally denne gang kontra forrige gang? Var det mer volum? Mindre volum? Lagde man en higher high eller lower high?
  • Var rally eksplosivt eller mer dempet?
  • Tok man ut tidligere motstander?
  • Fikk man volumspike i toppen (Kom det inn selgere)?
  • Klarer man Ă„ stabilisere seg pĂ„ et hĂžyere nivĂ„?
  • Er volumet avtagende?
  • GĂ„r volatiliteten opp eller ned?
  • Presterer indeksen aktuell aksje er i, bedre en markedet i snitt?
  • Hvordan har aksjen oppfĂžrt seg ved korreksjoner i markedet? Har den vist styrke eller svakhet?

osv, osv, osv.

5 Likes