Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bioextrax (BIOEX) 🇸🇪

Ble lagt ut litt info på Discord om nåværende PHA produksjon, så forsøkte å kartlegge noen av de største på den oversikten som EH presenterte på webinar for litt siden.

Kom gjerne med innspill om dere har andre navn på de respektive…

Ut fra tallene BIOEX har presentert, så må jo nesten FCB er nr 23… så kan det ta noe tid før de store inntektene kommer, og per nå ser det jo også litt hårete ut med skaleringen, 7 → 24 → 101 → 378 k tonn…

Jeg fant noen plast priser som var i snitt ca 2000 €. Sett at FCB nesten klarer å matche det, samt at etter litt (hyper)inflasjon ender de i underkant av 2500 € per tonn i 2026. Om vi for enkelthetens skyld sier roughly 25 000 SEK per tonn, så drar FCB inn

378 000 x 25 000 SEK = 9 450 000 000 SEK

Sett at BIOEX ved disse tallene faktisk får ca 1 mrd SEK, da har de ordnet seg en fin avtale

1 000 000 000 / 9 450 000 000 = ~10,6 % lisens avgift

Dette kan jo forsåvidt stemme, da de har kommunisert at de sikter på langvarige avtaler med 6-18% lisens avgift?

Når de først signerte en mini avtale med FCB kommuniserte de også ca 7 millioner SEK ved full kapasitet på første anlegget til FCB, om vi tar utgangspunkt i kapasitetsmålet til FCB for 2022 og at det allerede tar 2500 € per tonn

3 000 x 25 000 SEK x 10,6% = 7 950 000 SEK

Riktignok noe høyere enn de hadde forespeilet, men kanskje de fikk litt bedre deal enn de håpet?

Om jeg ikke tar feil, så stod det også en plass at FCB ville forsøke å triple den produksjonen per anlegg… dette stemmer jo ikke helt med målsetning for 2023 på 7 000 tonn, men si målet for 2024 på 24 000 tonn er 2 x 9 000 anlegg og 2 x 3000. Om disse kapasitetene stemmer må de da ha 11+ megafullskala anlegg i 2025 og hele 42 i 2026.

Høres det ut som fornuftige tall? Eller er jeg helt på bærtur? :wink:

4 Likes

Noen som hører på Tim Ferriss podcast? I episode #590 snakker han med Tony Fadell (oppfinner av iPhone, iPod ++), som i dag er mentor og investor for i hovedsak grønt skifte-startups gjennom selskapet Future

På ca 1t 6:55 nevner han en Chanel propp og en plastkopp som er laget av “home compostable plastics” laget av “a company in the Nordics”.

Han sier de jobber med dem, “this stuff is real, this is being manufactured”.

Hvem andre enn Bioextrax kan det være?

4 Likes

Ville ikke hatt store forhåpninger om det. Ingenting som lages av Bioex sin PHA ennå.

1 Like

Ikke i masseproduksjon men det kan være prototyper (ikke hørt podcasten).

1 Like

(ikke hørt podden jeg heller)

Hvis han sier “this stuff is real, this is being manufactured” så antar jeg det er noe som er i produksjon.

Antar derfor det er noe annet bioplast eller lignende han sikter til. Hvis et BIOEX-pha-produkt er kommet så langt som til produksjon hadde vi nok fått melding på det.

1 Like

Hvilke andre konkurrenter er det i segmentet i norden da?

Quentafuel er vel i produksjon pdd. Vet ikke om VOW går under det samme?

Sulapac ? Finsk

Edit:
“made of 90% bio-based materials from renewable resources: FSC™ certified wood chips that are by-products of industrial side-streams combined with camellia seed shells.” Er det bioplast?

“Sulapac® is an award-winning, patented, bio-based alternative for conventional plastics”

1 Like

Høres riktig ut. Det er vel L’oreal og ikke Chanel som har vært nevnt som Bioextrax-partner forresten.

1 Like

Yup, de har nevnt ~90k ansatte på topp 3 kosmetikk evaluering… tallet jeg fant på Chanel var 27k

1 Like

Innsidekjøp på 8.600 aksjer av COO Klas Ingstorp i dag. Hyggelig å se at ledelsen har tro på selskapet :+1:

7 Likes

Veldig bra å se. Håper det betyr at det er avtale på vei! Kjøpte selv en del aksjer i dag på 27,5.

2 Likes

Webinar som var 30 mars

2 Likes

Om patentene holder, og plasten blir bra nok ,kommer dette til og ta totalt av. Bioextrax og Smoltek kommer til og bli gull.

3 Likes

Det er bra at det stadig kommer ny forskning frem og stadig mer oppmerksomhet på hvor ille plast er for mennesker, dyreliv og klima.

Som aksjonær i Bioex er det lett å tenke at vi har løsningen og at dette må gå fort. Sannheten er vel at det kommer til å ta lang tid og oljelobbyen er skitten og stor. Det som er positivt for oss som er aksjonærer at det skal kun noen få avtaler til for at kursen mangedobler seg og får ballen til å begynne å rulle. Jeg er ganske sikker på at de tålmodige vil se investeringen sin gå 20 og 30 X de kommende årene.

5 Likes

Dette blir spennende.

9 Likes

Ja spennende prosjekt det. Får håpe noe snart resulterer i avtaler. Er det vi trenger, men dette er absolutt stort og spennende.

3 Likes

De har vel fått prøver tidligere vil jeg tro,da de kjøpte for 3000 dollar nå,tyder på at det kan bli noe her da.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/05/03/bioextrax-bioextrax-inleder-utvarderingsprojekt-med-godisproducent.html

3 Likes

Kort google søk:
2020 Global Top 100 Candy Companies | Candy Industry

  1. Mars Wrigley Confectionery
  2. Ferrero Group
  3. Mondelez International

Kan det være Ferrero, som er medlem av GO!PHA ?

https://www.ferrerosustainability.com/int/en/our-approach/protect-the-environment

3 Likes

Wrigley (mars) var min første tanke, siden de fremhever tyggegummi i meldingen

2 Likes

Ferrero har også no tyggis gjennom Tic tac

1 Like