Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bioextrax (BIOEX) 🇸🇪

De skal jo bytte liste, og prosjekterer egen produksjon. Men jeg er enig med alle som reagerer på tidspunktet. Syns det er ufattelig svak ledelse (og er selvfølgelig farget av den samme fisten som stadig vier ut KrissKross).

Min vurdering er at tidspunktet for emisjon vitner om at det ikke ligger noen avtaler nært frem i tid. Men nå har mine vurderinger vært helt på trynet helt siden august i fjor, så de er ikke til å stole på tydeligvis.

1 Like

Bioextrax viser symptom på voksesmerter. Fra den tiden da kursen steg hver gang Edvard åpnet munnen til at man skal lande store avtaler.

Edvard regnet jo hjem mulige årlige inntekter allerede ved oppstart av “utvärderingar”. Nå er det alvor, nå skal både nåværende og fremtidige samarbeidspartnere kunne se og teste ut produksjon i større skala. Slik sett er det fornuftig å hente penger nå.

Så var det timingen. Hadde de vært klare med en emisjon rett etter at de kunngjorde utvidelse av samarbeidet med kosmetikkforetaket kunne emisjonen kanskje vært satt på 13-15 kroner selv med en bra rabatt (kursen var ca 22). Når de ikke gjorde det kan det være at de trodde de fikk landet en stor avtale raskere enn de nå innser.

Jeg forstår at mange er både skuffet og forbannet, jeg sitter selv med stort urealiserte tap. Som investor/spekulant er det likevel viktig å se fremover, “hva er det lurt å gjøre nå”.

Jeg for min del har tro på teknologien, jeg har tro på at minst 1-3 av de store samarbeidsavtalene blir konkretisert i løpet av det neste året, derfor kommer jeg til å satse friske penger i emisjonen.

1 Like

Det blir også “friske” penger også…
Hva hadde vært værst? Først fin melding og så EMI (slik at en også føler seg lurt, pga kjøpt aksjer på melding) og uten å ha noe å friste garantisten med. Eller EMI som svir såå… og så meldinger som forteller at dette går veien…

Her oppfatter jeg deg spot on :+1:

Fikk såvidt lest gjennom meldingen i går pga jobb arrangement, men våknet kl 04 i dag - og har ikke fått sovet siden for å si det sånn… veldig overrasket at de fortsatt skulle gå for å etablere fabrikk når kursen er så presset av emi frykt og robot handel. De må da vel skjønne at aksjonærene reagerer? Det eneste positive er vel at vi får muligheten å delta og dermed bidra uten å vannes ut… og at det kommer frisk kapital inn! Men som nevnt lenger oppe, den kostnaden for garantister virker veldig tvilsom! Hvertfall om det er de som har solgt ned kurs som er garantister!

Mange av kundenes prosjekter har kanskje blitt utsatt som følge av tynnere lommebøker fremover og dermed innsparinger på R&D?

Fikk en liten følelse på meldingen på julaften i fjor angående fjær delen at Bioextrax måtte ta litt styringen selv der… og det er litt det samme inntrykket jeg sitter med nå, at de ønsker å bygge selv siden kundene bruker så lang tid på sin utvikling. Og selv om det endrer caset ganske mye mtp det skulle være lav cash burn som følge av ren lisens kontrakt, så er det jo også et statement om at de KAN å produsere PHA… klarer de å idriftsette en fabrikk ila 23Q1, så blir jeg imponert! Er dog litt redd det fort blir dyrere enn de forventer… men nå har jo Perstorp gutta litt erfaring om ikke annet

Men det jeg ikke skjønner, de snakker om at den kan produsere “noen tonn i året”? Høres ekstremt lite ut i så fall? Om de kan ta samme priser for 25 kg samples som Plentyful tar (1800 NZ$ = ~11000 nok), så blir det riktig nok litt penger inn, men likevel… det virker for lite, så hva vil det koste å skalere opp?

De bygger ikke fabrikk for å bli noen stor produsent selv:

" Ett viktigt steg för att accelerera licensmodellen och Bioextrax fortsatta utveckling är möjligheten att demonstrera produktionsprocessen. Styrelsen har, efter en genomgång av möjliga alternativ, vilka inkluderar förvärv, investering i egen produktionskapacitet samt att hyra produktionskapacitet av tredje part, kommit till slutsatsen att Bolagets behov på bästa sätt tillgodoses i en egen uppskalningsanläggning. I en sådan anläggning skulle produktionen skalas upp med en faktor tio åt gången varför en optimal anläggning byggs kring fermentorer med en kapacitet om 25, 250 samt 2 500 liter."

1 Like

Blir spennende å se prospekt på mandag om ikke annet

" Fullstendige vilkår og instruksjoner for Fortrinnsrettsemisjonen samt annen informasjon om Selskapet vil fremkomme i prospektet (" Prospektet “) som forventes å bli publisert av Selskapet rundt 3. oktober 2022.”

1 Like

Et annet forhold som kan ha påvirket timingen av kapitalinnhentingen er at det tydeligvis dukket opp en mulighet for å kjøpe produksjonsanlegg til sterkt rabattert pris og med kortere tidshorisont enn vanlig. Det kan forklare det vi kaller “rar timing” :wink:

1 Like

Sjog, du som er bilingual - (syns det er trådt å lese kompliserte børsmeldinger på svensk)
Er det slik å forstå at det de skisserer er at de går for enten det ene eller det andre alternativet når det gjelder produksjonsanlegg? Enten det til 17-19MSEK eller det til 13MSEK, og ikke begge?

det du uthever her har jeg reagert på også, at alle tolker det som at nå skal de bygge fullskala fabrikk og gjøre alt osv osv. Det er jo direkte urealistisk og ville medført minst en investering rundt 500mill klassen. Det kjipe er jo at dette er up and going om 12mnd tidligst, og for de som var inne for en kjapp 100bagger blir jo dette veeldig lenge å vente.

Samt kjøp av eksisterende anlegg, overtakelse fullføring eller hva man skal kalle det er vel nytt siden kvartallsrapporten. Så det kan jo være som du sier at det dukket opp en mulighet som var for god. Her estimerer de vel en kortere brukshorisont? 3mnd?. Interessant å se om de får utnyttet teknologien sin her. Samt at folk som er glad i utlisensiering bør merke seg at de åpner for å leie ut deler av produksjonen til andre.

1 Like

Absolutt, men om det kunne ha hentet 10 millioner ekstra på kurs 12-15 sek hadde ikke det spilt så stor rolle :wink: det positive er jo at det kan leveres på så kort tid siden det er ferdig bygget virker det nærmest som…?

Jeg tolker det til at de kun går for det på 13 MSEK, det første er vel bare for å sammenligningsgrunnlag? At de sparer 4-6 millioner og 9 til 15 måneder på å kjøpe dette

1 Like

De går for det billigste og raskeste alternativet ja :+1:

1 Like

Opprettholder ledelsen sin andel i denne emisjonen?

Hvis ja, så spiller kursen liten rolle for dem, rent personlig. De forventer da at verdiene vil synliggjøres på sikt uansett og at verdien nå er likegyldig.

Eller; de mener det er viktigere med rask og rimelig etablering av testproduksjonslinje enn høy aksjekurs.

Uten å ha peiling på Mohammed Ibrahim sin finansielle situasjon, så antar jeg at han ikke klarer å dekke opp for sin post i emisjon. Kanskje ikke Rajni Hatti Kaul heller… men det blir som sagt antagelser.

Mohammed har hvertfall fått seg litt cash ved å selge labutstyr til Bioextrax, noe rart?
Transaktioner med närstående
Under kvartalet har det varit konsultkostnader för CEO PerErik Velin på 379 (0) kSEK, inköp av begagnad laboratorieutrustning från CTO Mohammad H.A. Ibrahim på 272 (0) kSEK, samt konsultkostnader för tidigare CFO Lars Isaksson på 83 (93) kSEK.

Hvis dette er en reaktor som egentlig skulle gå til FCB er farsen komplett.

I samband med Företrädesemissionen har Bolaget erhållit teckningsförbindelser från Bolagets styrelse och ledande befattningshavare som äger aktier i Bolaget, om totalt cirka 2,8 MSEK, motsvarande cirka 7,1 procent av Företrädesemissionen.

Styreformann Persson tegnet også aksjer for 500k til kurs 27,50 i april.

1 Like

FCB sine planer gjelder nok anlegg av en helt annen størrelse.

PHA
Ledande europeisk bioplastproducent. ”Bioplastproducenten”
07-dec-21 Bioextrax levererade under Q1 provmaterial för analys hos
kund. Efter den första utvärderingen levererade Bioextrax
större kvantiteter under Q2. Efter analys av detta material
har kund valt att gå vidare och ska i september 2022 besöka
Bioextrax anläggning för att se själva produktionsprocessen.

Skjønner jo at det ville vært mer overbevisende å vise et fullskala demo anlegg enn en liten runde på laben…

2 Likes

hehe ja…

Nåværende kurs er altså ca 30% under IPO. Ørkenvandring next?