Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Bioextrax (BIOEX) 🇾đŸ‡Ș

Mye har hendt i Bioextrax siden euforien var pÄ topp for litt over et Är siden. Kursen gikk i taket for en stund og optimismen var stor.

FCB-avtalen skulle gi inntekter pÄ opptil en milliard pr Är fra 2026. Markedet og dermed aksjekursen tok riktignok aldri denne avtalen helt pÄ alvor, da ville nok kursen toppet ut pÄ noen hundre kroner i stedet for ca 90. Likevel var selskapet priset til over en milliard en periode.

Etter hvert seg kursen tilbake, og lÄ rundt 50 fÞr Putin brÄtt og brutalt halverte kursen. Kursen lÄ deretter lenge rundt 25, et nivÄ vi trodde var lavt. SÄ seg vi under 20 for Ä havne pÄ 22 etter at avtalen med kosmetikkselskapet ble kunngjort i august. Da var market cap ca 345 millioner.

Da Q2 ble lagt frem var mange skuffet fordi man ikke signaliserte at vi kunne forvente noen nyheter umiddelbart men «Vi har ett antal viktiga kundprojekt med god potential som jag förvÀntar mig resultat frÄn inom de nÀrmaste kvartalen". Samtidig kom signaler pÄ bytte til First North og opplysninger om at FCB var forsinket med sine planer. Dette gruset kursen ytterligere.

NÄ kom til slutt emisjonen til en latterlig lav kurs, noe som har fÄtt mange til Ä legge selskapet og ledelsen for hat (spesielt noen av de som tidligere har vÊrt de stÞrste optimistene pÄ Discord). Dette er til en viss grad forstÄelig, men hat og utskjelling gir ikke noen avkastning pÄ aksjene. Jeg er sÄnn skrudd sammen at jeg heller ser fremover enn bakover. Derfor forsÞker jeg Ä se hvor vi er om f.eks et halvÄr. Emisjonskursen representerer ogsÄ en mulighet for fortjeneste.

Planene om et oppskalert testproduksjonsanlegg har fÄtt noen til Ä pÄstÄ at ledelsen har gÄtt fra utlisensieringsmodellen og satser pÄ Ä bli storprodusent av PHA. Jeg synes man har forklart motivasjonen for Ä investere i dette anlegget pÄ en klar og solid mÄte i pressemeldingen. «Ett viktigt steg för att accelerera licensmodellen och Bioextrax fortsatta utveckling Àr möjligheten att demonstrera produktionsprocessen. Styrelsen har, efter en genomgÄng av möjliga alternativ, vilka inkluderar förvÀrv, investering i egen produktionskapacitet samt att hyra produktionskapacitet av tredje part, kommit till slutsatsen att Bolagets behov pÄ bÀsta sÀtt tillgodoses i en egen uppskalningsanlÀggning». Den som av en eller annen grunn ikke tror pÄ dette og er redd for at Bioextrax satser pÄ Ä bli storprodusent av PHA kan neppe forstÄ hvilket gap det er mellom dette lille selskapets muligheter for kapitalinnhenting og de enorme belÞpene som skal til for Ä bygge en stor fabrikk. Jeg synes ledelsen har forklart denne prioriteringen pÄ en troverdig mÄte.

Hvor er vi sÄ om et halvÄr? Det er mange «utvÀrderingar» som kan ha blitt modnet, Vi kan til og med ha pÄ plass en avtale, enten det nÄ er med fjÊr, sukkerprodusent, godisprodusent, kosmetikkforetak eller ett av de andre. Selv den minste avtale vil bli ansett som et «proof of concept» og validering av teknologien.

Det nye testanlegget vil vÊre oppe og gÄ, og jeg tror det kan vÊre avgjÞrende i forhold til Ä fÄ avtaler i boks, da man vil kunne fjerne den tvil en stor aktÞr eventuelt mÄtte ha om oppskalering fÞr man inngÄr en stÞrre avtale.

Det er ikke vanskelig Ä se for seg at market cap kan vÊre tilbake pÄ 3-400 millioner selv uten noen stor avtale. Det er nok at markedet igjen har tro pÄ en snarlig avtale. Med nytt aksjeantall ligger vi da pÄ en kurs mellom 11 og 12, eller 4x emisjonskurs. Jeg mener dette er realistisk, og kommer til Ä tegne i alle fall sÄ mye at jeg opprettholder eierandelen. Kanskje mer.

4 Likes

Mcap 49 mill. Hvor hopper haren

Absolutt helt enig. Har egentlig klÞdd meg i hodet helt siden kvartallsrapporten. Personlig sÄ har det for meg virket som personlige agendaer pÄ f.eks discord har slÄtt ut et helt nettverk av smÄsparere. NÄ er vi alle ansvarlig for hva vi investerer, men man skal vÊre temmelig kritisk her nÄr man tolker omtrent alle signaler som maks negativt, og det skrikes scam osv i flere retninger.

Et halvÄr pÄ ny bÞrs sÄ jeg veldig spent pÄ hvilke nyheter vi har i emne. Det ble nevnt i kvartallsrapport at de hÄper Ä se avtaler de neste kvartalene. NÄ har de finansiering i nesten 8 kvartaler til, sÄ kan man legge all emi prat dÞd i november for en stund.

2 Likes

Mulig at noen har en agenda for Ä prate ned kursen pÄ tegningsrettene nÄr de blir notert. Vi fÄr se om de samme personene snur og plutselig blir positive igjen etter emisjonen


Hvor hopper haren?

Takk for langt og bra innlegg @sjog!

Den falt vel ogsĂ„ en del pĂ„ at det ene (av veldig mange) evalueringen ble “pauset” pga av de ikke klarte Ă„ levere sĂ„ mye materiale som kunde Ăžnsket. Men det er fortsatt den eneste evalueringen som er pauset, og kanskje den ogsĂ„ gjenopptas om de nĂ„ fĂ„r Ăžkt egen kapasitet?

Ja, jeg har nesten ikke orket Ä fÞlge med lenger pÄ Discord, at det skrikes scam i alle kanter og pÄstÄs at ledelsen kun tenker pÄ seg selv osv osv. Jeg er jo egentlig glad for at vi har blitt invitert med i emisjonen fremfor at det ble en rettet emisjon der noen skulle prÞve seg pÄ en kjapp gevinst.

Men jeg liker ikke om kurs presses under emisjonskurs, da det ikke vil vÊre like interessant for alle Ä betale mer for aksjen i en emisjon, om de kan kjÞpe billigere aksjer i markedet. NÄ burde det jo ogsÄ vÊre verdt litt med tegningsrettene neste Är, men det er jo vanskelig Ä beregne. Men kanskje det er derfor noen prÞver Ä fÄ ned kurs, for Ä fÄ kloa i flest mulig av disse tegningsrettene/opsjonene til neste Är selv?

Ønsker gjerne Ä se prospektet pÄ mandag fÞr jeg bestemmer meg helt, men per nÄ er tanken Ä tegne sÄ mye som jeg har mulighet til i emisjonen - Þnsker selvsagt at selskapet skal fÄ sÄ mye friske midler inn som mulig, da jeg fortsatt har troen pÄ teknologien og at gjennombruddet vil komme fÞr eller senere.

MCAP ~49 mill SEK
 finner nesten ikke selskaper pÄ OTC en gang med sÄ lav verdi
 :wink:

5 Likes

Ja og kun 83 mill etter emisjonen (til emisjonskurs). Da er de finansiert til langt ut i 2024 og har samarbeid med noen av verdens stÞrste selskaper. Jeg ser pÄ dette som en stor mulighet.

2 Likes

Forbante meg litt over noen Warren Buffet sine sitat senest i dag, som har gjort at jeg har blitt med sÄ langt ned - men fÄr jo hÄpe dette treffer pÄ BIOEX pÄ sikt:

“The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient.”

3 Likes

Bare en liten detalj; da mÄ du ogsÄ investere i Buffet-selskaper og ikke en kjemisk hÞnselab hos söta bror. :wink:

No offence, altsÄ :joy:

1 Like

NÄ nÄ nordpolen, skal lagre den uttalelsen pÄ minnet


Tror du vet hva jeg har tapt en formue pÄ, sÄ den stikker hardt hos undertegnede. :wink:

Kan legge til at selskapet har omtrent samme MCAP som Bioex i dag, men har vĂŠrt en svipptur oppom 3 mrd :stuck_out_tongue:

1 Like

Ja det er rart vi aldri lĂŠrer :sunglasses:
Men kjemisk er ikke Bioextrax, kun organisk. Mens alle andre bruker masse kjemikalier og masse energi for Ă„ lage PHA bruker de bare bakterier. :slightly_smiling_face:

2 Likes

Flott innlegg Sjog😊

Noen som har fÄtt med seg denne? Mtp FCB

“By responsibly harnessing the full potential of biotechnology and biomanufacturing, we will be able to realize the potential of biology that can make almost anything that we use in our day-to-day lives, from medicines to fuels to plastics”

“With biotechnology, we can program microbes to make specialty chemicals and compounds, a process called “biomanufacturing.” These advances have led industry to embrace biomanufacturing—as an alternative to petrochemical-based production—to make things like plastics, fuels, materials, and medicines. Industry analysis suggests that bioengineering could account for more than a third of global output of manufacturing industries before the end of the decade—almost $30 trillion in terms of value.”

1 Like

under 3, fristelsen blir for stor, mÄtte inn med en liten pot.

3 Likes

Hadde en diskusjon med SpanskaRyttarn pĂ„ Discord ang bygging vs utlisensiering for FCB. Han henviser til at de voks til 80 ansatte og sĂ„ gikk ned igjen til 30 tallet. Var en ansatt som hadde lagt ut noe om Ă„ “gĂ„ tilbake til lisensmodell”, men kan selv ikke finne info om at de noen gang gikk vekk fra det
 men som jeg svarte der til slutt, det var kanskje like greit at de satte pĂ„ bremsen litt om de fikk inn feil folk


Prospekt!

Ledelsen og garantister:

4 Likes

Sjokk at prospektet blir pissa pĂ„ i discorden🙄

Eller at discorden bare er noe piss!!
Aldri opplevd makan Ă„ snu kappen 

 



1 Like

Er ikke minst to av garantistene egentlig en del av ledelse eller i slekt med ledelsen? Dette er jo isÄfall veldig bull.

1 Like