Mye har hendt i Bioextrax siden euforien var pÄ topp for litt over et Är siden. Kursen gikk i taket for en stund og optimismen var stor.
FCB-avtalen skulle gi inntekter pÄ opptil en milliard pr Är fra 2026. Markedet og dermed aksjekursen tok riktignok aldri denne avtalen helt pÄ alvor, da ville nok kursen toppet ut pÄ noen hundre kroner i stedet for ca 90. Likevel var selskapet priset til over en milliard en periode.
Etter hvert seg kursen tilbake, og lÄ rundt 50 fÞr Putin brÄtt og brutalt halverte kursen. Kursen lÄ deretter lenge rundt 25, et nivÄ vi trodde var lavt. SÄ seg vi under 20 for Ä havne pÄ 22 etter at avtalen med kosmetikkselskapet ble kunngjort i august. Da var market cap ca 345 millioner.
Da Q2 ble lagt frem var mange skuffet fordi man ikke signaliserte at vi kunne forvente noen nyheter umiddelbart men «Vi har ett antal viktiga kundprojekt med god potential som jag förvÀntar mig resultat frÄn inom de nÀrmaste kvartalen". Samtidig kom signaler pÄ bytte til First North og opplysninger om at FCB var forsinket med sine planer. Dette gruset kursen ytterligere.
NÄ kom til slutt emisjonen til en latterlig lav kurs, noe som har fÄtt mange til Ä legge selskapet og ledelsen for hat (spesielt noen av de som tidligere har vÊrt de stÞrste optimistene pÄ Discord). Dette er til en viss grad forstÄelig, men hat og utskjelling gir ikke noen avkastning pÄ aksjene. Jeg er sÄnn skrudd sammen at jeg heller ser fremover enn bakover. Derfor forsÞker jeg Ä se hvor vi er om f.eks et halvÄr. Emisjonskursen representerer ogsÄ en mulighet for fortjeneste.
Planene om et oppskalert testproduksjonsanlegg har fÄtt noen til Ä pÄstÄ at ledelsen har gÄtt fra utlisensieringsmodellen og satser pÄ Ä bli storprodusent av PHA. Jeg synes man har forklart motivasjonen for Ä investere i dette anlegget pÄ en klar og solid mÄte i pressemeldingen. «Ett viktigt steg för att accelerera licensmodellen och Bioextrax fortsatta utveckling Àr möjligheten att demonstrera produktionsprocessen. Styrelsen har, efter en genomgÄng av möjliga alternativ, vilka inkluderar förvÀrv, investering i egen produktionskapacitet samt att hyra produktionskapacitet av tredje part, kommit till slutsatsen att Bolagets behov pÄ bÀsta sÀtt tillgodoses i en egen uppskalningsanlÀggning». Den som av en eller annen grunn ikke tror pÄ dette og er redd for at Bioextrax satser pÄ Ä bli storprodusent av PHA kan neppe forstÄ hvilket gap det er mellom dette lille selskapets muligheter for kapitalinnhenting og de enorme belÞpene som skal til for Ä bygge en stor fabrikk. Jeg synes ledelsen har forklart denne prioriteringen pÄ en troverdig mÄte.
Hvor er vi sÄ om et halvÄr? Det er mange «utvÀrderingar» som kan ha blitt modnet, Vi kan til og med ha pÄ plass en avtale, enten det nÄ er med fjÊr, sukkerprodusent, godisprodusent, kosmetikkforetak eller ett av de andre. Selv den minste avtale vil bli ansett som et «proof of concept» og validering av teknologien.
Det nye testanlegget vil vÊre oppe og gÄ, og jeg tror det kan vÊre avgjÞrende i forhold til Ä fÄ avtaler i boks, da man vil kunne fjerne den tvil en stor aktÞr eventuelt mÄtte ha om oppskalering fÞr man inngÄr en stÞrre avtale.
Det er ikke vanskelig Ä se for seg at market cap kan vÊre tilbake pÄ 3-400 millioner selv uten noen stor avtale. Det er nok at markedet igjen har tro pÄ en snarlig avtale. Med nytt aksjeantall ligger vi da pÄ en kurs mellom 11 og 12, eller 4x emisjonskurs. Jeg mener dette er realistisk, og kommer til Ä tegne i alle fall sÄ mye at jeg opprettholder eierandelen. Kanskje mer.