Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bioextrax (BIOEX) 🇸🇪

Ja, mener jeg har hørt det konkret…
Nå står aksjer på konto, så da er “alt” på G :sweat_smile:

1 Like

Mulig jeg har bommet på teori om Südzucker :wink:

1 Like

Du har nok det. Husker den dagen det kom info om omsetning og antall ansatte at jeg sjekket aktuelle selskaper i Tyskland og det passet bare med Nordzucker.

1 Like

Når kom denne infoen? Ser ikke noe om omsetning eller antall ansatte i meldingen om samarbeid

Eller er det antatt at det er mor-selskapet i følgende melding det er snakk om?

1 Like

We are part of STEPS as part of our effort to secure sugar beet production in Sweden – Sustainable Plastics and Transition Pathways (steps-mistra.se)

3 Likes

Ser ut som 29 november er datoen for listebytte!

3 Likes

Alright volum i dag… noen som har fulgt med hvor mye garantistene kan ha lempet ut siden emisjon?

I Infront - meglerstatistikk for siste uke ser det ut som det aller meste av omsetning i BIOEX er via NON og AVA. Det er spesielt brukere av AVA(nza) som kvitter seg med aksjer.

Det er kanskje ikke de proffe garantistene som bruker AVA? Garantistene (fra prospekt datert 3.10)
image

Noen som har en oppdatert eierliste fra Holdings?

1 Like

4 Likes

Edvard is back!

Men … litt rart å gå tilbake til Edvard som CEO/VD? Selv om det kanskje var mest pga at han skulle ha barn at han steppet ned i våres…(?)

Ser ut som Velin bare var interim og at han fortsetter som CCO.

Så, hva kan denne gå tilbake til?,

har kjøpt noen tusen underveis

Edvard gjorde en god jobb. Litt for mye Møllers tran i noen børsmeldinger riktignok, men fremoverlent kommunikasjon mot markedet er bra :+1:

3 Likes

Haha ja, jeg synes Edvard gjorde en veldig bra jobb! Selv om han bommet grovt på tidslinje så satte han de i kontakt med mange store selskaper. Han er veldig flink til å presentere, og han kjenner caset ekstremt godt. Som det står i meldingen “kan bolaget utan och innan”!

Allerede i gang med å selge
“bli det världsledande bolag vi har ambition och potential att bli” :wink:
Edit: det var faktisk styreleder Mats Persson som skriver det, ikke EH

2 Likes

Med Eddie ved roret igjen så er det lov å håpe på litt driv fremover om ikke annet :+1:

3 Likes

Nå har Edvin “vennen sin” tilbake. Spørs om ikke han tar et par tlf for å sjekke “lege” :sweat_smile:

Ja kanskje Edvin på Discord blir positiv igjen :rofl: Jeg er positiv og tror market cap er 4x høyere til sommeren.

3 Likes

Om ikke mer!!!:wink:

2 Likes

Vanskelig å si, nå som det er så langt opp i prosenter… trodde jo støtten rundt 17 SEK før emisjon skulle holde bedre, den dukket jo knapt under 20 SEK presplit i fjor, og 17ish var vel bunn i fjor vår.

17 SEK før emisjon var vel ca 265 MSEK, som nå etter emisjon tilsvarer litt i overkant av 10 SEK…

men vi trenger nok en kommersiell nyhet for å få fart på kurs…

1 Like

Her kommer noen ikke-kvalifiserte gjetninger om hva kursen kan gå tilbake til - DYOR

FCB avtalen lå rundt 15% royalty som er skyhøyt - det er mer riktig å forvente 5% for royalty avtaler. Circa group betaler for eksempel 0.75% av omsetning til University of York for en viktig del av sine rettigheter.

Lander Bioextrax en avtale med “kosmetikbolaget” eller “godisprodusenten” (ok L’oreal eller Mars Wrigleys da) så er det et spørsmål om hva slags volumer de får levere.

Loreals plastbruk i form av glitter osv kan ikke være mange tusen tonnene - men da kan hvert tonn ha en høyere pris. Mens vanlig PHA kan koste oppimot 50000 kroner tonnet kan kanskje spesial-PHA koste mer. La oss si at de får en royalty avtale på 5%, 100000 kroner tonnet og 5000 tonn offtake. Da blir det snakk om 25 millioner kroner hvert år til Bioextrax som et regneeksempel. Med stram drift og prising som et vekstselskap er det lett å se at en slik avtale kunne tidoblet dagens MCAP.

For tyggegummi er regnestykket enklere "godisprodusenten"s markedsandel 25% av verdensmarkedet på 600000 tonn, altså 150000 tonn ca. Av disse tonnene er 30% gum-base som da er plast. Byttes disse ut med PHA i sin helhet er det snakk om et potensial på 45000 tonn årlig hos denne ene produsenten. Får man så en royalty på 5% og regner pris på 50000 kroner tonnet (spesial-PHA men større volum) så er det et potensial på 112 millioner kroner per år maks på det. En slik avtale med kommunikasjon om at man så for seg å erstatte all plast i tyggegummi + noe markedsoptimisme kunne kanskje fått aksjen tilbake i nærheten av ATH. Jeg forventer at det er enklere å bytte ut plast i kosmetikk enn i tyggegummi så det vil nok ta tid å rampe opp utskiftningen av gumbase.

For generell plast som ikke skal brukes i kosmetikk eller konsum må man forvente mye lavere pris etterhvert som teknologien er moden - kanskje ned mot 10000 kroner tonnet. Verdens plastmarked er på vei mot 500 millioner tonn hvor kanskje halvparten kan erstattes med mer miljøvennlige alternativer. Det er plastbelegg i produkter av kartong, plastfolier, plastposer og slikt som virkelig kan få fart på bruken av PHA. Derfor satser FCB i den retningen og det er også i denne retningen det virkelig store potensialet ligger. Bioextrax potensielle kurs med store gjennombrudd her kan bli veldig høy.

Den avtalen jeg er sikrest på kommer er “godisprodusenten” siden de ikke har andre alternativer. Det kan ikke produseres det de skal ha effektivt med løsemidler eller ensymer. Velin var veldig tydelig på det.

6 Likes