Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Bioextrax (BIOEX) 🇾đŸ‡Ș

Ja, det var noen som hisset seg opp over at han hadde sagt han hadde 3-5 Ärs tidshorisont etter emisjonen for sÄ Ä brÄtt selge ut sÄ mye

1 Like
2 Likes

Noen av dere som kjapt kan forklare hvordan tegningsrettene virker? FÞlger ikke selskapet sÄ veldig tett. Vurderer Ä kjÞpe noen retter.

1 Like

Kosmetikkbransjen forbereder seg pÄ EU REACH kravene

7 Likes

Ny teori om hvem den amerikanske start-up kunden er:

Newlight Technologies

Tygg litt pĂ„ dette utsnittet fra et intervju i mai’23:

AirCarbon is working to disrupt other industries’ reliance on plastic and other damaging processes which accelerate climate change. In the next few years, we can expect to see biomedical and personal care applications made from AirCarbon , as well as an animal-free, crop-free protein, a by-product of creating AirCarbon that will aid in reducing the stress agriculture has on the Earth.

Finnes det noen andre enn Bioextrax sin teknologi som danner protein som bi-produkt ?

Jo mer jeg leser om Newlight og Aircarbon, jo mer spent blir jeg pÄ om dette kan vÊre kunden til Bioextrax.

Newlight ble opprettet i 2003 og brukte 10 Är pÄ utvikling fÞr de hadde fÞrste «small commercial scale» fabrikk klar i august 2013. I en artikkel fra 2015 stÄr det at de da blant annet produserte

I tillegg stÄr det at de allerede da jobbet med 60 Fortune 500 selskaper!

De har per i dag en fabrikk i Huntington Beach (Eagle 3), som ble ferdigstilt hÞsten 2020. Jeg har ikke funnet ut hvor mye de produserer i antall tonn, men ut fra eldre meldinger i 2015 (Vinmar) og 2016 (IKEA (!!)), sÄ antydes det at planlagt kapasitet er rundt 23 000 tonn/Är pÄ fÞrste fabrikk. I nyere artikler er det oppgitt at Newlight Technologies har produsert 50 millioner produkter.

Newlight inngikk en avtale i juli 2022 om Ä bygge en stÞrre fabrikk (Eagle 4) i Hannibal Ohio, nÊrmere bestemt ved Long Ridge Energy Terminal, som etter planen skal vÊre klar i 2025. Om de fortsatt fÞlger planene fra 2015, sÄ antas det at planlagt kapasitet pÄ denne er 300 millioner lbs/Är, som blir 136 000 tonn/Är! Fortress Transportation and Infrastructure (FTAI) er villige Ä bla opp 25% eller inntil 75M$ for prosjekt kostnader, sÄ dette er et dyrt prosjekt! Gitt at FTAI makser med 75M$, sÄ snakker vi totale kostnader pÄ 300M$
 sÄ her trengs det finansiering.

Men kan det vÊre de allerede har fÄtt pÄ plass finansiering? Om fÞlgende stemmer fra forgeglobal.com, sÄ fikk de inn 233 M$ i februar og ytterligere 122 M$ i slutten av juni.

Dagens fabrikk i Huntington Beach leverer produkter via 2 selskaper

Restore Foodware – bestikk, skĂ„ler og sugerĂžr

Covalent Fashion – solbriller, vesker, lommebþker ++

Fra diverse artikler finner man flere kjente kunder eller samarbeidspartnere

Ting som taler for Newlight:

  • Newlight sitt eget utsagn i intervju i mai’23 om protein som bi-produkt om noen Ă„r
  • Edvard Hall nevner spesifikt i Redeye presentasjon 20.04.’23 at en PHA compounder de snakket med leverer PHA til bilindustrien, og Newlight sier at deres fokus er «food ware, fashion and automotives» samt at de har inngĂ„tt samarbeid med Sumitomo (Joint Development Project to Create Automotive and Textile Materials)
  • PĂ„ Redeye presentasjon viser Edvard Hall ogsĂ„ frem solbrille etui som eksempel pĂ„ hard type PHA, og Newlight produserer solbriller gjennom Covalent
  • Newlight har allerede nok inntekter til Ă„ kunne bruke 50 000 k$ ++ pĂ„ Ă„ reservere eksklusive rettigheter
  • Det understrekes i bĂžrsmelding at det er risiko rundt finansieringen til startup selskap, og Newlight sin planlagte fabrikk Eagle 4 i Ohio vil kreve mye midler
  • Kanskje litt sĂžkt – men kan innside handler fra styremedlemmer fra 26 juni - 24 juli ha sammenheng med Newlight sin funding series G-1 (122M$ raised oppgitt 30.06)?
  • Bioextrax har sĂ„ stor tro pĂ„ startup at de er villige Ă„ gi eksklusive rettigheter, da mĂ„ det nesten vĂŠre en spiller som har mye pĂ„ gang?
  • Bioextrax og startup har inngĂ„tt unntak fra eksklusivitet for pĂ„gĂ„ende samarbeid, men valgte likevel Ă„ avslutte lisensavtale med FCB for Ă„ ha mer forhandlingsrom, handlet dette om at FCB er ansett som en direkte konkurrent for Newlight?
  • Newlight omtales fortsatt i media som et startup selskap (ref artikkel fra januar’23)
  • Newlight nevner i et intervju (video) at de ser pĂ„ utlisensiering for Ă„ nĂ„ bredt og fort nok, pĂ„ samme mĂ„te som plast industrien i sin tid, sĂ„ lisens i andre land enn USA kan vĂŠre gjennom en slik utlisensiering
  • “första perioden gĂ€ller fram till slutet av september 2023 och syftet Ă€r att det amerikanska företaget under denna period ska sĂ€kra en första runda av finansiering” Newlight har sikret finansiering i denne perioden
  • Mark Herrema (CEO i Newlight) sier i intervju at de per i dag bruker hĂžytrykks filter for Ă„ hente ut PHA, en metode som gir medium yield og lav renhet
  • I finansieringsmeldingen til Newlight stĂ„r det at det ogsĂ„ skal dekke utvidelse av nĂ„vĂŠrende lab i Huntington Beach - proof of concept med Bioextrax tech fĂžr bygging av ny fabrikk i Ohio?
  • I finansieringsmeldingen til Newlight nevnes det spesial film, som kan vĂŠre for Ă„ coate forpakninger - og Bioextrax har fĂ„tt beskjed om Ă„ fokusere pĂ„ PHBV, som kan brukes til slike filmer

Ting som taler mot Newlight:

  • Newlight ble startet i 2003 og har over 100 ansatte. Samt at dersom Eagle 3 fabrikk har sĂ„ mye som 23ktonn/Ă„r produksjon, havner de da fortsatt under kategori startup selskap? Alt er riktignok relativt, og som nevnt over blir de ogsĂ„ kalt startup i media.
  • Om Newlight allerede har en sĂ„ stor produksjon som 23ktonn/Ă„r, hvorfor trenger de bistand fra Bioextrax og deres teknologi til Ă„ sĂ„ raskt som mulig nĂ„ «full kommersiell produksjon»?
  • Newlight har produksjon i California og planlegger forelĂžpig Ă„ utvide til Ohio, hvorfor skulle de trenge lisens for Mexico og Brasil?
  • “Det nyetablerade amerikanska produktutvecklingsföretaget” Newlight er ikke nyetablert (!!)

Video - Could this be the cure to our plastic problem?

Video - Greenhouse Gas Eating Organisms Could Be A Plastics Alternative

Video - RENEWables #36: AirCarbon¼ – A Potential Plastic Replacement Derived From Microorganisms

Men dette er som nevnt bare en teori, og med mindre man finner noe som peker mot Mexico og Brasil, sÄ er kanskje de fleste argumentene mine for Newlight rett og slett ren confirmation bias
?

10 Likes

Veldig veldig bra gravd Stone, of ett godt stykke jobb du har gjort her
:+1:

3 Likes

Ser forresten at brille etui Edvard vifter med pÄ Redeye video ligner pÄ et bilde fra MAIP

Krysser fingrene for at kunde er Newlight!

5 Likes

Jeg har oppdatert det Newlight teori innlegget med noen flere punkter pĂ„ “for” og “mot”
 det nye punket “mot” plager meg skikkelig, for jeg klarer ikke Ă„ fĂ„ det til Ă„ stemme uansett hvordan jeg vrir Ă„ vender pĂ„ det at Newlight er “nyetablerade”


Det er sĂ„ mye som stemmer ellers, og klarer ikke legge fra meg “crop-free protein, a by-product of creating AirCarbon” innen noen Ă„r, at Bioextrax var villige pĂ„ Ă„ gi eksklusivitet og at de har hentet penger i akkurat denne perioden - blant annet for Ă„ utvide eksisterende fabrikk

5 Likes

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1566740/000156761923006752/0001567619-23-006752.txt

Kan “Inc.” selskapet kalles “nyetablert” ettersom LLC og Inc er forskjellige selskapsformer?

OBS! Leste 2013 som 2023
 :rofl:

1 Like

Hvis det er et selskap i oppstartsfasen som ikke tjener penger for þyeblikket kan det fortsatt omtales som en startup
 men ikke nyetablerade.

1 Like

1000 liter reaktoren (den stÞrste). Satt i drift og har gitt sÄ mye output som forventet uten skaleringsproblemer ser det ut som.

Har du en kilde Ă„ vise til?

FĂ„r ikke til Ă„ kopiere. Finwire melding og min tolkning av hva jeg TROR det betyr.

1 Like

Jeg pleier Ä bruke MFN.se, der kan man ogsÄ sette opp varsling per epost nÄr det kommer melding

Dagens nyhet om demo anlegg:

2 Likes

“Att kunna visa pĂ„ framgĂ„ngsrik framstĂ€llning av PHA i denna skala, som Ă€r sista uppskalningssteget före kommersiell produktion, Ă€r förstĂ„s en viktig milstolpe för oss.” sĂ€ger Edvard Hall, VD, Bioextrax

HÞres veldig bra ut. Edvard er god til Ä fÄ ting til Ä hÞres bra ut og selv fremstÄ beskjeden.

4 Likes

Hva skjer?? Sist dipp fikk vi innsidekjÞp pÄ, det kan vel neppe skje 3 dager fÞr kvartalstall.

Vi mÄ vel bare bli ferdig med TO-tegningen, ut denne mÄneden. Noen vil ha kursen ned og noen mÄ sikkert selge for Ä frigjÞre kapital for Ä delta i tegningen

Fra Disc:

Inlösen Àr genomsnittliga kursen under 16-29 augusti x 0.70 (70%). Dock lÀgst 2.80kr.
——-
SĂ„ vid
<=4kr = 2.80
4.29 —-> 3.00kr
4.57 —-> 3.20kr
5.00 —-> 3.50kr
——-

1 Like