Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bioextrax (BIOEX) 🇸🇪

Ifølge noen på discord hadde det blitt nevnt at studenter skal holde produksjonen i gang, så kanskje derfor det var ekstra fokus på å få det klart til neste uke…

Referat fra besøk til Bioextrax på åpen dag 20.06:
Ved ankomst kunne det se ut som det bare var et lager eller garasje lokale, men det var overraskende stort og fint inne.
Den ene delen hadde kjøkkenrom ved inngangen, sofagruppe i åpen del i midten og med 5-6 kontor og møterom rundt. Vi ble først vist inn på produksjonslokalet, deretter laben og til slutt et analyserom.

De mindre 50 liter seed tankene og 60 liters fermentor var i full gang, men 500 liter og 2 x 1000 liter fermentorer var ikke tatt i bruk enda, som jeg først ble noe skuffet over, men disse hadde først ankommet tidlig i juni - så de hadde bare brukt 3 uker på å montere det opp. Jeg kommenterte at jeg trodde det skulle komme ferdig montert som en skid-løsning, og det ble da sagt at de var overrasket selv - for det var skid som var bestilt.

Det ble uttalt at det var totalt rundt 1000 deler, så at de har klart å sette det opp på 3 uker er imponerende - enda det kom noe monterte moduler også. Fikk inntrykk av at det hadde vært mye overtid for å få alt på plass!

1000 liters fermentorer er forventet å bli tatt i bruk ila neste uke, 26-30 juni. Det tar rundt 1 uke med en batch - 60 timer med start kultur og fylling (om jeg fikk med meg riktig), typ 50 timer akkumulasjon (40-45 timer for PHO), 20-30 timer ekstraksjon og 2-3 timer gjennom sentrifuge. Men de kommer også til å teste kontinuerlig drift, som gjør at yield reduseres noe, men de sparer veldig mye tid og produserer dermed mer. De trodde at en slik kontinuerlig drift kunne gå hvertfall en måned før de måtte rense anlegget, da med damp.

Det var mye aktivitet på laben, hvor de tester veldig mye forskjellige bakteriekulturer i liten skala. En av de som jobbet der fortalte først at det blir et helt annet miljø og prosess i større anlegg, så det de teste vil ikke være direkte overførbart, man må tilpasse prosessen og parametrene noe. Men Mohammed (CTO) forklarte at det større produksjonsanlegget er mye mer avansert og at de kan ha mye bedre kontroll på parametere (temperatur, trykk osv) der enn i de små reagensrørene.
Det kan også være fare for infiserte batcher, men om jeg skjønte det riktig, så er deres bakteriekultur så dominant at den kan overgå eventuelle andre bakterier slik at de ikke slipper til. De som jobber der virker like spent som oss, om ikke mer spent, på å få tatt i bruk det nye anlegget. Mohammed forventer ikke at alt går smertefritt på første forsøk, men sa at planen er å starte med noe de har god kontroll på.

Jeg fikk se nærmere på en del samples, blant annet PHO som Edvard viste frem på presentasjon nylig. Mohammed sa at kundene hadde gitt veldig gode tilbakemeldinger på det. De hadde tidligere fått noe negativ tilbakemelding, spesielt hva gjaldt lukt. Jeg spurte om kundene nå bare venter på bevis på at siste typen PHO også kan fremstilles i større skala, og jeg fikk inntrykk av at svaret var et “ja”, selv om Mohammed prøvde å ikke si for mye.

Jeg snakket litt med Mohammed om Konkan, og nevnte at jeg hadde sett at de hadde samarbeid med Total Corbion, samt hadde lest at de planla å gjøre tech transfer i Bioextrax sitt anlegg mens de ventet på sitt eget anlegg. Jeg spurte deretter om han visste noe om hvor stor produksjon Konkan planlegger i det nye anlegget, som jeg selvfølgelig fikk svar på at sånn informasjon ikke kunne deles… “but maaaybe I know” la Mohammed til med et lurt smil. :wink:

Det ble sagt at det er ekstra fokus på å få etablert produksjon i Europa da det er veldig lite plast produksjon i Europa i dag. Bioextrax mener også å se tydlige effekter av strengere reguleringer allerede, som blant annet forbud av engangsplast i enkelte land.

Det ble også innrømmet at det allerede hadde vært noen kundebesøk allerede siden anlegget kom på plass.

Masson (fra Discord forumet) pratet lenge med Edvard og hadde blant annet fått hint om at de trenger ikke 1000 liter fermentorer for å produsere de 2 kg som godisprodusent etterspurte, og det hadde også blitt sagt at PHA er første fokus, før fjær og til slutt mikrofiber - og ved nærmere spørsmål om samarbeid på mikrofiber hadde det blitt sagt at de ønsker å få produsert opp mot 100 kg som de skal kunne distribuere ila høsten.

Det kom etter hvert en hel delegasjon fra Västra Hamnen, kjente hvertfall igjen 4 stk fra bilder, og klokken 1430 ca stod Edvard nærmest og trippet og sa at de dessverre ikke hadde tid til mer. Men hva tema med Västra Hamnen kan ha vært klarer ikke jeg å tolke - kjør debatt ! :wink:

Alt i alt - jeg har veldig godt inntrykk av ledelsen med Edvard, Mohammed, Pelle og Klas. Jeg har stor tro på at Bioextrax kommer til å lykkes, og jeg tror vi kan få inn flere avtaler litt frem i tid… men jeg tror ikke det blir allerede i neste uke. Så det blir å vente i spenning her hvertfall :sunglasses:

PS! Jeg tok ikke noe særlig med bilder, men Masson har lagt ut en del på Discord om noen vil se.

18 Likes

Takk for glimrende referat :+1::+1:

3 Likes

7 Likes

Dette trengte vi. God lesning mens vi venter. :blush:

Har kjøpt seg litt opsjoner også…

Men altså, det kan vel ikke bare være tilfeldig at han har kjøpt hver dag denne uken? Lovende test kjøring av demo anlegg?

5 Likes

Ser ut som kan kunne ventet litt med aksjene… +5 så -11% uten nyheter. Skal si det er volatilitet her.

Uff ja… Triste dager mens man venter

1 Like

Tydelig noen gjedder i sivet rundt kr 4

Den siger nedover på lav omsetning, 0,2-1 mill SEK per dag.

Ser man på aksjonærlisten fra slutten av mars så er trolig retails fra Nordnet og Avansa medvirkende til fallet nå, kanske for å sikre seg midler for å kjøpe billigere aksjer med TO-retter i slutten av august.

Det vil vel fortsette slik til august - eller så må selskapet komme med gode prosjektoppdateringer, og fortrinnsvis noe om partnerfinansiering. Da kan rekylen bli brutal.

(Lånt fra cord’n)

Kan noen minne meg på regnestykket for TO3? Hvis noen har det friskt i minnet :sweat_smile::innocent:

Får kjøpe 2 aksjer for hver 5 TO til 30 % rabatt såvidt jeg husker. Basert på snittkurs 16-23 august. Mener jeg har regnet på at korrekt kurs på TO3 er 12 % av børskurs for BIOEX.

3 Likes

100000 To3 gir deg mulighet til å kjøpe 40k aksjer med 30% rabatt…

Antall To3 ÷ 5 =… × 2 = antallet du får kjøpt.

1 Like

Får bedre og bedre følelse hva gjelder resultater fra demo anlegg nå :blush:

6 Likes

Fra cord’en

Det er vel “Hempa” som selger en del. Litt synd det kun er oppdatering hver 3 mnd på disse listene.

1 Like

Har ikke han en bunke med innløsbare To3’er. Udramatisk spør du meg. Kanskje på tide da å øke lytteposten.

Jo han kjøpte MYE i emisjonen.

“Hempa” forklarte seg i discorden, tok noen av kommentarene litt personlig…

3 Likes

Kommentarer på hva? At han måtte kvitte seg med litt? Jeezez!! Ja folk har vel laget drama der da :see_no_evil: