Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bioextrax (BIOEX) 🇸🇪

Prosjektet som involverte blant annet H&M for å bruke bioplast og fjær til å lage PU skum nådde visst ikke opp til alle kriterier, men diskuteres nye prosjekter.

“Tyvärr nådde projektet inte målet – projektet producerade små mängder skum i laboratoriet, men egenskaperna var inte tillräckliga för applikationen. Konceptet att ersätta fossilbaserat material med biobaserat material är fortfarande relevant, och parterna diskuterar potentiella nya projekt.”

3 Likes

Jeg har prøvd å regne litt på potensialet i en full kommersiell avtale med godis produsent, gitt at oppskalering og validering i JDA går etter planen.

Årlig tyggis produksjon: 560 000 tonn (tall fra 1999, finner bare markedstall i $ i nyere estimat)
Godis selskapets markedsandel: 188 048 tonn (antatt Mars er partner, som ifølge artikkel har 33,58%)
PHA innhold i tyggis: 15% (fra mcl-PHA patentet til Mars, rundt 30 % av tyggis oppskrift er gum base, rundt 50% av gum base er PHA)
Pris per kg PHA: 5 SEK/kg (basert på uttalelser om at mcl-PHA / PHO har veldig høye marginaler og foreløpig alene om markedet, samt at avtale med amerikansk startup landet på rundt 3 SEK/kg for PHBV hvor det er stor konkurranse og større forventet volum globalt sett)

Regnestykket blir da på godis avtalen:
188 048 000 kg * 15% * 5 SEK = 141,04 millioner SEK !!

Her er det riktignok mange antagelser, men noen ting som er verdt å merke seg

  • uttalelser om noe sånt som at godis selskap vil trenge “far more than one plant can produce” og “minst en fullt dedikert fabrikk til PHA” (f eks Newlight produserer 23 000 tonn i en fabrikk)
  • uttalelse om at denne avtalen alene “uten tvil” og “med råge (helt klart)” kan bære hele selskapet, så vi snakker minimum 30 millioner SEK

Det er selvsagt vanskelig å vite om dette estimatet stemmer, da det er veldig vanskelig å kalkulere med så lite informasjon som vi faktisk har. Men jeg antar at tyggis volum ikke har gått gjennom så enormt store endringer volummessig de siste par tiårene (var indikert noe lavere under pandemien, men står at de har hentet seg inn igjen i etterkant), at det er Mars som faktisk forsker på mcl-PHA i tyggis som er partner, samt at når de kan ta 6 k$ for 2 kg mcl-PHA / PHO, så burde 5 SEK per kg i stor produksjon fortsatt være et relativt konservativt anslag.

Kilder:
Markedsvolum

Markedsandeler

mcl-PHA patentet til Mars
https://worldwide.espacenet.com/patent/search?q=pn%3DWO2021086927A1
image
image

7 Likes
4 Likes

Heldigvis ingenting som tyder på at noen forsøker seg på kursmanipulasjon her.

image

Håpet det skulle være litt større summer her, men det kommer vel etter steget på opp til 100 tonn.

Ja, dette er jo bare en midlertidig avtale mens de validerer i mindre skala, så får vi satse på litt saftigere tall etter hvert… Konkan har jo nylig bestemt seg for å bygge PLA fabrikk på 75000 tonn/år kapasitet, om det planlegger samme skala på PHA kan det jo potensielt bli enormt.

India er jo blant de landene som forbyr en rekke engangs plast produkter, de forbyr også gen modifiserte organismer som jo er en fordel for Bioextrax. Med et folketall på 1,4 milliarder, så er det jo et enormt stort marked bare der.

3 Likes

Bioextrax hadde en presentasjon i går. Relativt kort men er noe fin info der.

Godis: Edvard kan ikke si noe konkret om skala pga NDA, men sier det gjelder “mange tusen tonn” og at pris per kg er høy for denne type PHO, så gjentar at det “med råge” kan bære egne kostnader. Godis selskap har testet at materialet har riktige egenskaper men i neste steg skal det testes i faktiske tyggis oppskrifter og kjøres i eget anlegg, for dette vil de trenge 1 tonn! Nevner ellers at de vil skalere suksessivt og at kommersiell produksjon vil bruke fermentorer som er i skala 100 000 liter, så 100x egne fermentorer…

Chematur: foreløpig MoU men håper å gjøre det om til avtale “Inom kort”. Gjentar at de er veldig komplementerende og har egen salgsorganisasjon samt bygger og selger fabrikker på global basis. Sier han har meget stor forventninger til dette samarbeidet.

Kjemi: forhandlinger om JDA pågår, sa ikke så mye mer enn at det vil bli stort når den kommer på plass

Fjær: de bruker typ 90% av tiden sin på PHA, men proteinhydrolysat til dyrefôr er allerede ferdig utviklet “ready-to-go” og deres partner forhandler nå med sine kunder!!
Nevnte ellers at de har fått støtte til et prosjekt med KTH ingen mikrofiber men at de ennå må finne ut hvilke applikasjoner som passer.

7 Likes

Takk for god sammenfatning. Min eneste bekymring nå er finansiering. Får de løst dette på en smooth måte så runway går ut 2025 satser jeg flere grunker.

3 Likes

Jeg glemte noe!

Europeisk bioplast: forventer scaleup i mars-april, mao temmelig snart :slightly_smiling_face:

Og ja, finansiering er nok hovedgrunnen til at aksjen er under press…

5 Likes

image

Litt av en spread :crazy_face:

Er det bare meg eller er kjøpersiden helt borte?

Iallefall noen som ønsker å skjule evt kjøpsposter lavere ned enn 5 nivåer ved å legge ut 2 og 2 aksjer på ulike kurser.

Noen som ikke betaler vanlig kurtasje som herjer på?

image

1 Like
4 Likes

Interessant

Synd noen fikk lagt så mye press at de ikke kunne ta mer, de kunne ikke trykke flere aksjer uten ExGF. Men mye positivt i dagens melding, om det faktisk er mulig at de kan nå positiv cash Flow med disse midlene så er det 2-3 år tidligere enn VH har estimert!

2 Likes

Veldig grei emisjon dette. Jeg blir med :+1:

2 Likes

Blir spennende å se hvordan denne går neste uken, blir ikke overasket om den holder seg på dagens kurs eller stiger. Billig inngang med utsikter til cash-positiv drift.

Ja, de har jo forhåndstegninger og garantister som sikrer tegning… Så ser ikke helt hvorfor den skal presses så mye mer… Jeg synes det er ekstremt positivt om de kan være så nære positiv cashflow

1 Like