Tenker at vi får håpe han beholder posisjonen sin.
Senior rådgiver og storaksjonær er jo ikke synonymt med å forlate selskapet.
Litt dårlig formulert i farten kanskje ja
Det blir jo forklart litt hvorfor, og jeg synes det er en spennende melding.
Min første reaksjon var “hva i all verden er det som skjer nå?”, for Mo har vært klippen hva gjelder det tekniske og så lenge han har vært CTO har jeg følt meg trygg på caset… Jeg snakket en del med Mo på åpent hus, og han virket utrolig jordnær og kunnskapsrik.
Men ved nærmere ettertanke har det demret at jeg har jo lurt på f eks hvorfor han solgte noen aksjer til Henrik Nilsson for halvannet år siden eller så, om det var noe privat prosjekt og om fokus har endret seg noe mot egen tid eller familie. Det samme har jeg tenkt når de har søkt etter studenter for å jobbe på kvelder, natt og helg, for Mo har nok lagt ned mange timer av døgnet til forskning de 20 årene han har holdt på, så han fortjener å kunne ha normale arbeidsdager.
Ved flere anledninger i det siste har også Edvard kommentert at utviklingen er “ferdig”, og de har jo bevist at alle teknikker lar seg oppskalere… Så timingen viser jo at Mo har ventet til alt er på plass før han lar neste generasjon ta over årene.
Så sånn sett mener jeg også at meldingen kan tolkes som positiv, for jeg tviler sterkt på at Mo har havnet på kant med strategi, det viser heller at Mo mener teknikken er spikret.
Dette er mye bedre enn om han hadde sluttet og evt gått til et annet selskap.
Han er bare 46 år så det er ikke snakk om en pensjonering. Jeg tipper at han kommer til å fortsette å forske videre, kanskje på andre spor enn de Bioextrax følger, og samtidig være tilgjengelig for selskapet.
Kanskje finner “Petter Smart” opp enda flere spennende teknologier som Bioex evt kan gjøre nytte av på et senere tidspunkt.
Pr i dag synes jeg det er en helt riktig strategi for selskapet å kommersialisere det som allerede er utviklet fremfor å forske videre i selskapet sin regi.
Blir ikke én BTA konvertert til én aksje? I så fall merksnodig handel i BTA vs aksje, akkurat nå en omvendt arbitrasje ved at BTA er dyrere enn aksjen.
BTA-kurs p.t.: 2,42
BIOEX-kurs p.t.: 2,285
Ja, konverteres 1:1 til aksjer.
Skal skje rundt uke 20 - altså om to ukers tid (kilde prospektet)
Pause i aksjen. La det komme en juicy PM nå
Børsen i Sverige er stengt for dagen
Kom årsrapport litt før børsen stengte:
“Avseende PHO, den mjukare typ av PHA vi kan producera med vår unika teknologi, var jag nyligen på In Cosmetics Global, som är världens största mässa för ingredienser för kosmetika. Jag kan konstatera att intresset för biologiskt nedbrytbara filmformande polymerer är extremt stort, så detta är ett affärsområde vi har höga förhoppningar kring.”
Fra side 4 i årsberetningen:
"Bolagets likviditet, efter den fulltecknade företrädesemissionen om ca 9,4 MSEK före emissionskostnader under våren 2024, bedöms av Bolagets styrelse vara tillräcklig för att finansiera verksamheten under de kommande tolv månaderna. I flera pågående kundprojekt är det kommersiella värdet så stort att ett undertecknat kommersiellt avtal direkt skulle göra Bioextrax kassaflödespositivt. Bolagets målsättning är att ingå ett eller flera sådana licensavtal vilket skulle göra vårens företrädesemission till Bolagets sista kapitalanskaffning, enligt Bolagets nuvarande planer. "
Selskapet er per i dag verdt 82 millioner kroner. De gikk 21, 5 millioner i minus i fjor. De baserer seg på å lisensiere ut teknologien så alt over dette går vel rett i kassa.
Lav verdsettelse når en vet hvor langt man har kommet på vei mot potensielt flere kommersielle avtaler.
Nå var nok børsklimaet bedre for tre år siden, men da var selskapet verdsatt til over 1 milliard. Det var etter at avtalen med Full Cycle ble offentliggjort, en avtale med en ukjent og usikker partner (noe som dessverre viste seg å stemme).
Skulle Edvard offentliggjøre en kommersiell avtale med L’Oreal eller Mars/Wrigley bør det dannes et mye mer solid fundament for en slik verdsettelse etterhvert.
Mange skudd på mål her. Og med 100 mill i MCAP, lav cashburn (20 mill/år) og finansieringen i orden det neste året burde det være mulig å få en god avkastning hvis dette går veien for selskapet.
Presentasjon av selskapet fra starten av mars:
Hyggelig å se den snuse på 3 igjen, ikke ofte man får 50% på emmisjonsaksjer, dog lavt volum.
Rentekutt i Sverige kan vel bidra til økt risikoappetitt
Det skal ikke store gnisten til i form av nyheter før Bioex tar fart nå. Tidlig stengning på Stockholmsbörsen i dag forresten.
Med tanke på at det var en emisjon på 1,8 kr i april må man kunne si at salgsviljen er lav. Her kan man selge emisjonsaksjer med 50 - 60 % fortjeneste, men lar være.
Hver enkelt av avtalene selskapet er i dialog med vil kunne doble selskapsverdien på dagen (og vel så det). Det vet aksjonærene.
Venta lenge nok nå😄
Har hengt meg litt opp i en link jeg synes er veldig spennende.
Bioextrax har tidligere sagt de er i dialog/prosjekter med noen av verdens største sukkerprodusenter.
Balrampur Chini Mills Limited er en av disse:
18/02 kjøper de en minoritetsandel av Konkan Speciality Poly Products:
19/02 annonserer de at de går inn i PLA produksjon med en ny fabrikk med kapasitet på 75.000 tonn pr. år.
7/3 - Bioextrax annonserer lisensavtale med Konkan.
Bioextrax skriver licensavtal med Konkan Speciality Polyproducts avseende produktion av PHA - Bioextrax
Bioextrax har altså en teknologi som gjør det mer effektivt/økonomisk å produsere PLA fra avfallsprodukter fra sukkerindustrien.
BCML går inn i PLA-produksjon og investerer i både fabrikk og en av de store aktørene innen PLA i India.
Bioextrax skal i første omgang levere prøver til Konkan. Deretter skal Konkan selv kunne gjennomføre/produsere inntil 100 tonn i året for å verifisere storskala. For dette betaler de 18.000 USD for et år. (dvs ca. 18 kr / kg).
Hva de får av lisensinntekter på fullskala aner jeg ikke, men om det skal produseres 75.000.000 kg holder det jo med en krone for at det skal bli kjempebutikk av dette.