Ingen liker forsinkelser og blandede signaler. Personlig har jeg vanskelig for Ä helt tolke siste melding den ene eller andre veien. Tipper det er det vi ser i markedet ogsÄ.
Jeg tolker det som at noen i Konspec hadde vÊrt vel optimistiske mht tid nÄr de avtalte 3-mÄnedsfristen. NÄr de nÄ jobber med lokalisering av produksjon og anskaffelse av produksjonsutstyr mÄ det bety at dette kommer, men at prosessen mht vedtak og igangsetting tar lengre tid enn vi kunne tro og hÄpe pÄ.
Ble lagt ut en blokk pÄ 300 000 aksjer i gÄr pÄ 3,2, som i dag har blitt spist opp pÄ 3 blank. 47 000 aksjer igjen. Blir spennende Ä se hva som skjer nÄr den er forsvunnet. Tydeligvis noen som hadde det travelt med Ä komme seg ut.
Det er kanskje en/flere av garantistene (som fikk i sum 577â gratisaksjer) som selger. Gratis penger det. https://storage.mfn.se/6d305f5a-7a22-4aff-aa5d-9cd3a767b59b/bioextrax-beslutar-om-ersattningsemission-till-garanter-i-avslutad-foretradesemission.pdf
Det diskuteres videre om stĂžrste eier, âHempaâ, Henrik Nilsson, er den som har solgt siste dagene. Jeg har forstĂ„tt det slik han stod for ca halvparten av garantien. Han eier BIOEX aksjer bĂ„de privat og gjennom pensjonskonto.
Hempa skriver selv pÄ forumet at det ikke er han som selger:
â[âŠ] Jag har sedan emissionen genomfördes sĂ„lt nĂ„gonstans mellan 17-20 000 st, inte mer. Jag Ă€r fortfarande med vĂ€ldigt god marginal den största Ă€garen.â
âJag Ă€r sjĂ€lv förvĂ„nad över de stora posterna pĂ„ sĂ€ljsidan de senaste dagarna. Jag kollade dĂ€rför med företaget o de vet inte heller vem sĂ„lt av. Det Ă€r ingen frĂ„n styrelsen eller managementet som sĂ„lt av varje fall.â
Siste (trolig) 500 000 av 1 million aksjer som har presset kursen fra 3 til 2,4 gikk i dag pÄ 2,4.
- februar er Q4.
Mange positive drypp i rapporten, men hadde kanskje hÄpt pÄ noe mer oppdatering rundt kjemi.
SmĂ€ltlim â dĂ€r vi den senaste tiden pĂ„börjat och/eller planerar tester med nĂ„gra av
vÀrldens största aktörer inom en marknad som Àr vÀrd cirka 10 miljarder USD/Är. Vi
kommer att dela mer information om detta om och nÀr testerna resulterar i konkreta avtal en liten teaser
Godis
âUtvĂ€rderingen av materialegenskaper och det regulatoriska arbetet vĂ€ntas bli fĂ€rdig under förstĂ„s halvan av 2025â positivt om regulatorisk kan bli ferdig til sommeren
Sukkerprodusent (+6 partnere)
"Dessa har analyserats hos tredje part och analysen har kommunicerats till kunder. Uppskalning av den valda PHA-typen
har nu pÄbörjats." endelig har de landet pÄ hvilken spesifikke PHA de skal gÄ for og begynt oppskalering!
Avfallshandteringsbolag
âProdukt har analyserats hos avfallshanteringsbolagets potentialla kunder. Bioextrax och avfallshanteringsbolaget Ă€r nu i dialog om hur en fortsĂ€ttning av samarbetet kan se ut.â endelig er analysen fra potensielle kunder ferdig, men en noe vag og passiv uttalelse om hva som blir neste steg
Konkan
âKonspec har nu identiferat produktionsplats och en fast tidslinje för produktion vĂ€ntas inom kort.â et steg videre, men âinom kortâ har vel sjelden faktisk vĂŠrt innen kort tidâŠ
Chematur
âHittills har en potentiell kund pĂ„börjat en förstudie, och ett antall andra dialoger pĂ„gĂ„r.â dette er dog veldig positivt!
NÄr det gjelder godis. Hvor raskt ser du for deg en eventuell kommersialisering etter det regulatoriske er ferdig?
Hvor rask ser du for deg mtp en eventuell Ăžkning i volum hos sukkerprodusenten?
Hva ser du for deg av eventuelle videre planer med avfall?
Oppfatter det som progresjon pÄ flere fronter, men fortsatt et stykke igjen fÞr man fÄr det faktiske kommersiell gjennombruddet.
For meg er det uten tvil chem som er den mest lovende i rapporten.
Markedets respons er ĂžredĂžvende.
Ingen drypp angÄende forhandlinger i forhold til LOI?
Det tar nok fortsatt en del tid med godis, hadde trodd de ville skalere opp raskere enn de har gjort og fÄ mer inntekter underveis, men forelÞpig har de vel bare levert i to omganger. SÄ de er nok et stykke unna de mengdene som mÄ produseres for Ä teste i produksjonsanlegget for tyggis. Og om de f eks trenger FDA godkjenning pÄ et endelig produkt kan jo det tar ytterligere tid vil jeg tro.
Ser at noen pÄ discord stiller spÞrsmÄl til veien videre pÄ sukkerprodusent, sÄ vi fÄr se om Edvard kan forklare noe rundt det. Man skulle tro at nÄr de nÄ har landet pÄ hvilken type PHA de skal benytte, sÄ burde noen batcher i stÞrre skala vÊre nok til at sukkerprodusent har beslutningsgrunnlag for egen investering i produksjon.
Hva gjelder avfall er jeg glad de endelig er ferdige med analysene, men det har vel blitt sagt tidligere at neste steg er forhandlinger ift kommersialisering, sÄ nÄr det nÄ snakkes om dialog om fortsettelse er jeg ikke akkurat veldig positiv til resultatene av analysen. Men jeg har i Ärevis tenkt at avfall fÄr vÊre en eventuell bonus, det er hovedsaklig PHA som grunnen til min investering.
Jeg la ikke merke til noe nytt pÄ kjemi, men det er jo ikke sÄ lenge siden LOI ble forlenget. Det blir sikkert mye spÞrsmÄl rundt kjemi pÄ tirsdag
Jeg synes Edvard svarte veldig konkret og godt pÄ alle spÞrsmÄl i dag. Jeg er (stadig) optimist
Litt blanding av norsk og svensk her, men Edvard sa noe sÄnt pÄ kvartalspresentasjonen:
âVi har redan bekreftat at det funkar i sĂ„kallat color cosmetics, det vil seia leppstift, maskara og den typ av kosmetikk der man applicerar fĂ€rger pĂ„ huden, eller pigment pĂ„ huden. Och andra applikasjoner, eksempelvis hĂ„rprodukter og sĂ„ videre testas, och det var veldigt bra resultat generelt i olika applikasjoner.
âŠ
Vi har ogsĂ„ framgangsrikt identifierad produksjonsanleggning som dĂ„ kan produsera i stĂžrre skala som den volymer som kjemiforetaget kommer behĂžva nĂ„r de skal plassera produkten pĂ„ marknaden.â
SÄ selv om det ikke skulle signeres en avtale innen utlÞpet av mars, sÄ virker vel denne avtalen Ä vÊre bankers ila Äret? Hvertfall om de fortsatt skal lansere produkt i 2026!
Det har tÊret pÄ min tÄlmodighet etter mer enn 4 Är som aksjonÊr uten noe sÊrlig inntektsgivende avtaler, men jeg har fortsatt veldig troen pÄ selskapet. Det at ingen andre tilbyr denne type mcl-PHA per i dag, og at en av verdens stÞrste kjemi selskaper er villige til Ä inngÄ en gjensidig eksklusiv avtale med Bioextrax er bare helt vanvittig stort.
NÄr ting materialiseres tror jeg fortsatt at den lange ventetiden vil absolutt vÊre verdt det!
Bioextrax AB (publ.) har förlĂ€ngt den bindande avsiktsförklaring (Letter of Intent â âLoIâ) som i augusti 2024 ingicks med ett av vĂ€rldens tre största kemiföretag (âKemiföretagetâ). LoI gĂ€llde ursprungligen till 31 december 2024, förlĂ€ngdes en första gĂ„ng till att gĂ€lla till 31 mars 2025, och har nu förlĂ€ngts ytterligare 2 mĂ„nader till 31 maj 2025. LoI ska, under förutsĂ€ttningen att parterna kommer överens om alla villkor, ersĂ€ttas av ett mer lĂ„ngsiktigt avtal.
Det hadde vÊrt interessant Ä vite hva som konkret gjenstÄr. Handler det om kommersielle vilkÄr? Tekniske spÞrsmÄl eller noe annet?
Har du invite til bioex pÄ discord @zappa66