Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bioextrax (BIOEX) 🇸🇪

Ingen ekspert, er også ny i sektoren… Helt til Fornybar dro den fram… Jo mer jeg har lest og sett på div YouTube /andre presentasjoner, har nå dette blitt 50%+++ av porteføljen.

Jeg er nesten 100% sikker på at jeg kan svare ja på spørsmålet ditt Sjerkyll :muscle::hugs:

1 Like

Det virker iallefall slik på min første “take”. Om det er en besparende prosess for produsentene å benytte dette som emballasje, benytter eksisterende avfall for å produsere proteinet, og kan bekrefte at alt blir brutt ned - så er det ikke rart at de har såpass stor interesse.

Får vel slenge meg på i morgen med litt FOMO i blodet, og dykke litt videre ned i @Fornybar sine lenker. Om det jeg leser på disse potensielle avtalene stemmer, så er det fortsatt ganske mye å hente ved akspet på bare en av dem. Så får man håpe på en domino-effekt om en av avtalene lander.

1 Like

Så vil lovverket rundt dette bare strammes inn - dagens plast er og blir “fyfy” fremover :ok_hand:

1 Like

Man kan tenke seg det på mange konsum-varer i det minste, men petroleum-plast vil fortsatt ha sin plass for enkelte bransjer i god tid fremover.

Rekesalaten trenger fks. ikke bli pakka i foreviga plast.

2 Likes

Plattform teknologi med stort nedslagsfelt og med det trykket så tidlig i selskapets historie ifra globale store aktører, blir jeg ikke overrasket om Bioextrax får en enorm posisjon i dette “spillet”

:star_struck::boom::grin:

3 Likes

I en av presentasjonene sier Edvard om prosentandelen som kan erstattes… Husker ikke… Infoen finnes der ute :blush:

Nå er jeg litt lat og svaret finnes sikkert der; men det hadde vært interessant å sett hvordan de stiller seg mot selskaper som fks. Skretting, og hvordan\om de tenker konkurransen i maritim oppdrett ser ut for deres produkter. Kanskje satse på QA under kvartalspresentasjon…

1 Like

Uten at jeg er noen ekspert på plast

Spørsmålet er ikke om bioplast er nedbrytbart eller ikke. Bioextrax skal gjøre produksjonen av PHA granulat billigere. PHA granulat kan være basis til fremstilling av forskjellige typer plast,.

Alt etter hvor lange molekyler man velger å framstille, hvilke tilsetningsstoffer som brukes kan man bestemme hvilke egenskaper plasten skal ha, og om den er nedbrytbar eller ikke. Men dette er ikke Bioextrax sitt anliggende, det er kundene som bruker teknologien som bestemmer dette.

Poenget til Bioextrax er at de kan gjøre framstillingen av PHA granulat mye billigere enn det som dagens prosesser gjør. Målet er at denne framstillingen skal være konkurransedyktig med plast fremstilt av olje.

Dersom de klarer dette i industriell skala er det i de nærmeste 5 årene likegyldig om det kan erstatte 10 eller 60% av oljeorodusert plast, markedet er gigantisk

9 Likes

Fra prospektet sist vår:
“Egenskapsmässigt har vår biobaserade PHA-plast möjlighet att ersätta ca 70% av världens fossilbaserade plaster.”

2 Likes

Skjønner, det oppklarer mye, og gjør det ikke mindre attraktivt. Takk!

“Jeg har verdens enkleste jobb. Jeg blir ukentlig kontaktet av store, globale selskap som vil innlede samarbeid.” - CEO i Bioextrax.

Ettersom første formelle evaluering avsluttes i slutten av februar kan man nok påregne en periode på noen måneder hvor det forhandles om en royalteeavtale - hvis motparten er interessert.

Man kan lett se for seg en kursstigning i rykk og napp ettersom flere utvärdelsesavtaler blir inngått mens vi venter på første solide avtale. Market cap er fremdeles bare rundt 350mSEK, og en ny topp med påfølgende base på et høyere nivå er ikke usannsynlig imho.

5 Likes

Vd Edvard Hall uppger att han är väldigt optimistisk kring utvärderingsprojektet. Detta ”då producenten redan sett positiva resultat från vår extraktionsmetod i småskaliga tester och även tagit del av kostnadsberäkningarna”, säger han.

Enligt Hall kommer de kommersiella diskussionerna att påbörjas efter utvärderingsprojektet.

”För att redan nu ge en fingervisning, om allt går bra i utvärderingsprojektet och med ett rimligt antagande om licens och royalties, så blir det ca 7 miljoner årligen till Bioextrax enbart från deras första kommersiella anläggning, vid fullt kapacitetsutnyttjande. Deras plan är att denna första anläggning ska tas i drift under 2021”, säger Hall.

Hva tror dere?
Får vi melding at de starter forhandlinger?

“Enligt Hall kommer de kommersiella diskussionerna att påbörjas efter utvärderingsprojektet.”

1 Like

Litt om keratin fibre

• Keratin Fibers

The first-of-its-kind keratin fibers can only be produced with Bioextrax method. Their hollow-cylindric structure means low density and good insulation properties for a variety of applications.

Feathers are deemed as a burdensome landfill waste. It is abundantly available and obtainable from poultry farms.

Bioextrax has developed a completely bio-based process to hydrolyzed chicken and turkey feathers to produce keratin fibers. The fibers are first-of-its kind and can only be produced with the Bioextrax patented method.

Their small size (30-200 microns) means a lot of surface area. The fibers have a hollow-cylindric structure (meaning low density and good insulation properties). The material has high thermo-stability, good barrier properties, is water insoluble, bio-based, and bio-degradable.

Keratin fibers has high potential for a wide variety of applications, such as composites, electric circuit boards, insulations, membranes & filtration, packaging, plastic fillers, textiles, etc.

9 Likes

Lykke til. Kan med hånden på hjertet si at jeg ikke tror du kjøper deg inn nært noe topp.

Tror vi har gjort det ganske klart på denne tråden at potensialet er enormt, men at teknologien enda ikke er validert av det vi alle venter på, en inntektsbringende avtale.

Høy teoretisk risiko, med høy reward dersom pipeline skal prises inn i større grad. :rocket:

Denne var det @zappa66 som tipset meg om, men jeg er oppmerksomhetssyk, så jeg laget tråden :grin:

3 Likes

Daglig chart

4 Likes

Tror jeg tar inn en liten tradepot ifm den neste måneden, så jeg har noe å selge dersom det tar helt av.

ja, la opp litt på 103 sjøl, så har en litt ekstra , også støtter den litt så den ikke detter nedigjen :wink:

Haha, du som gjør det dyrere for meg ja!!

Trakk du kjøpet ditt LT :scream::hugs::grin:

hehe, ja - må la fornybar få :innocent:

1 Like