Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bioextrax (BIOEX) 🇸🇪

Mye spennende de nærmeste dager/uker og selvfølgelig mnd og år :ok_hand::grin:

Kommer denne rett rundt hjørne :hugs:

Bioextrax har sedan början av 2018 genomfört tester tillsammans med ett globalt ledande avfallshanteringsbolag (”Avfallshanteringsbolaget”). Avfallshanteringsbolaget är en del i en tysk familjeägd koncern involverad i 31återvinning/avfallshantering, logistik och transport, med
en årlig omsättning om mer än EUR 14 miljarder och mer än 75 000 anställda. Bioextrax ingick i januari 2020 ett term sheet inför ett samarbetsavtal avseende denna teknologi med avfallshanteringsbolaget, som Bioextrax enligt överenskommelse inte kan namnge. Øverenskommelserna i detta term sheet, som har förhandlats underandra halvan av 2019 och slutförhandlats under januari 2020, ska vara basen för ett formaliserat samarbetsavtal.
Överenskommelserna i detta term sheet innebär i korthet att Avfallshanteringsbolaget står för investeringskostnader nödvändiga för kommersialisering, både vad gäller
produktion och marknadsföring.

Avfallshanteringsbolaget, som har en global närvaro, producerar i dagsläget hydrolyserat fjädermjöl (HFM) samt andra ingredienser för djurfoder, vilket innebär att de, enligt Bolaget, är en optimal partner både ur ett kompetens-, logistik- och försäljningsperspektiv för att ta denna teknologi till marknaden samt få stora marknadsandelar globalt sett. Detta är skälet till att
Bioextrax har valt att ge Avfallshanteringsbolaget en global exklusivitet. Avfallshanteringsbolaget har vidare kommunicerat en icke-bindande målsättning om attstarta industriell produktion av djurfoder från fjädrar med Bioextrax teknologi i slutet av 2021 eller början av 2022 och Bioextrax kommer då att erhålla 6-18 procent av vinstmarginalen.

Under 2020 förväntas Bolaget tillsammans med Avfallshanteringsbolaget genomföra fortsatt
produktanalys samt utfordringstester, samt påbörja försäljningsarbetet gentemot slutkunder.

5 Likes

Registrer at det er bare jeg som tror de dropper avtale samme dag som Q(så de kan sole seg litt i glansen) Orionen har blitt Bioex sitt svar på Jubel.

2 Likes

Den rosa O’en.

De kan vel alltids avtale med term sheet-selskapet at de skal signere på morgenen, men det er vel lite sannsynlig :stuck_out_tongue:

Det jeg derimot tror er sannsynlig, er at vi enten får beskjed på Q4 eller egne meldinger om at noen av disse evalueringene har gått over til kommersielle diskusjoner (dersom det skjer).

2 Likes

Glem den, :wink:

Jeg så den der. Griskhet kalles det :joy:

Problemet er jo at risikoen blir enda større og det blir vanskelig å beholde like høy conviction for å kunne øke.

I dag er det 4 måneder siden denne avtalen ble offentliggjort:
" Bioextrax utvärderar sin teknik för djurfoder (Finwire)

2020-10-21 07:44

Bioteknikbolaget Bioextrax har ingått ett utvärderingsprojekt på fyra månader med en större aktör inom ingredienser till djurfoder.

Bioextrax teknologi för att omvandla fjädrar (från exempelvis kyckling och kalkon) till proteintillskott för djurfoderapplikationer är det som kommer att utvärderas. Om utfallet blir lyckat bedömer bolaget att man har en mycket stor kommersiell möjlighet för Bioextrax. Kunden i fråga omsätter över 10 miljarder kronor.

Parterna skall utvärdera slutprodukten och slutföra kostnadsberäkningar under testet. Därefter skall utfordringsförsök genomföras. Tanken är att man därefter så fort som möjligt skall påbörja kommersialiseringen."

Dette er bare en av flere avtaler som kan ende i kommersielle avtaler de neste ukene.

5 Likes

Men er det ikke logisk at det evt kan blir meldt på kvartallsrapporten? Men i teorien så er man vel pliktig til å børsmelde dagen en avtale evt er signet.

Avtale må meldes… Men det de kan informere om på Q presentasjonen er fremdrift eller at de starter forhandlinger… :blush::grin:

1 Like

Om begge parter er fornøyde skal det nok forhandles om kommersielle vilkår, det kan jo ta litt tid.

1 Like

Det gjør det nok men de melder kanskje at de inngår forhandlinger? Endel er nok allerede avtalt i grove trekk i og med at de opererer med beløp i opprinnelig melding.

Om de melder at de inngår forhandlinger mener jeg at de setter seg selv i en dårlig forhandlingsposisjon. Dette på bakgrunn av at det skapes forventninger hos aksjonærene som gjør at selskapet kanskje føler seg presset til å godta en dårligere avtale en kan oppnå.

Så jeg håper de ikke melder noe sånt

1 Like

Godt poeng

Hmm. Så på kvartalsrapporten tenker du at de ikke vil kommentere eventuelle diskusjoner om rammebetingelser dersom de har kommet dit?

“Ingen kommentar, det kommer hvis det kommer”?

Det kan jo strengt tatt sies om alle evalueringsavtalene de har meldt og, de skaper jo bare forventninger om avtaler.

Kan ikke skjønne at forventningspress fra aksjonærer blir så stor en byrde at det vil påvirke forhandlingsposisjonen. Tvert i mot kan det at de forteller at de forhandler om en avtale gi et spark bak til andre selskaper som evt sitter og vurderer å inngå en avtale.

Det er vel få eller ingen samarbeid som er kryssende eller ekskluderende i forhold til hverandre

Edit

Den avtalen du refererer til henger jo sammen med avtalen med avfallshåndteringsselskapet. Så vil tro at de avtalene henger sammen

Kan godt være du har rett, jeg er bare ikke overbevist om at en melding om diskusjoner gir de en dårligere posisjon all den tid de har meldt at planen er å gå videre med det etterpå. :slightly_smiling_face:

1 Like

Personlig er jeg mest spent på denne fra 26.11 (Danimer?) :

Bioextrax har ingått avtal om att påbörja ett utvärderingsprojekt på tre månader med en nordamerikansk producent av bioplasten PHA. Det framgår av ett pressmeddelande.

Utvärderingen avser Bioextrax teknik för utvinning av PHA ur PHA-producerande bakterier.

2 Likes

Traction i NA er noe de ikke har scopet inn engang. Så det kan bli veldig spennende

1 Like

Selv om historien er kort hos Bioextrax, så synes jeg det de hittil har meldt, viser en “åpen” holdning til både forventninger og tidshorisont på div avtaler…
Motsatt av enkelte andre selskap.
Så jeg tror og håper de informerer evt om fremdrift eller at de har startet forhandlinger.
Kan ikke se at dette kan være negativt, heller positivt! Det bare viser at uttesting en har vært vellykket :hugs::grin:

3 Likes

Jeg vil bare poengtere at jeg tror det er mest sannsynlig med en kommentar rundt disse avsluttede evalueringene på Q4 på fredag og ikke en egen PM :slightly_smiling_face: