Her har en pÄ det svenske forumet gjort noen tanker ang verdi vurdering.
ââ Det Ă€r jĂ€ttesvĂ„rt att vĂ€rdera men sĂ„ hĂ€r tĂ€nker jag om min investering.
I de fyra utvÀrderingsprojekt man har gett en fingervisning om möjliga intÀkter sÄ landar man i ett försiktigt basscenario pÄ omkring 80 miljoner kronor per Är. Tidshorisonten Àr lÄng, upp emot 20 Är i ett av projekten, men lÄt sÀga att de kommersiella avtalen strÀcker sig 10 Är. DÄ Àr det 800 miljoner kronor in.
Och sen har vi ytterligare nio projekt igÄng dÀr vi inte fÄtt nÄgon uppskattning om intÀkter. Men Äterigen, lÄt oss vara försiktiga och rÀkna med 800 miljoner till för dem. DÄ har vi 1,6 miljarder i intÀkter över en 10-Ärsperiod.
SjÀlvklart kommer inte alla nuvarande utvÀrderingsprojekt leda till kommersiellt avtal men man kan bara förestÀlla sig vilket tryck det skulle bli bland nya intressenter om de kan pÄvisa den kommersiella potentialen inom nÄgra fÄ av dem.
Dessutom utvecklar man nya patent och lösningar parallellt med de existerande.
Just nu Àr vÀrderingen pÄ bolaget motsvarande 20 % chans att de lyckas med nuvarande projekt och att intÀkterna av dessa blir lÀgre Àn förvÀntat. Och dÄ Àr nya samarbetspartners, bioplastens ökade genomslag och nyutvecklade teknologier helt utrÀknade ur bilden. Personligen tycker jag att det Àr attraktivt men alla fÄr göra sin egen bedömning.""