Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Bioextrax (BIOEX) 🇾đŸ‡Ș

Jeg synes det virker som de har et luksusproblem med sinnsykt mange interesserte.

Jeg er ogsÄ overbevist om at e har kommet lenger pÄ dyreforsiden enn @Tekk tror, da de har jobbet med disse regnestykkene sammen med det tyske avfallselskapet siden 2018? i fÞlge prospektet.

Rettet til dyrefor

Iallefall innenfor dyrefĂŽr fra fjĂŠr:

"Proteiningrediens till djurfoder frÄn fjÀdrar

Bioextrax har sedan början av 2018 genomfört tester tillsammans med ett globalt ledande Avfallshanteringsbolaget (”Avfallshanteringsbolaget”). Avfallshanteringsbolaget Ă€r en del i en tysk familjeĂ€gd koncern involverad i Ă„tervinning/avfallshantering, logistik och transport, med en Ă„rlig omsĂ€ttning om mer Ă€n EUR 14 miljarder och mer Ă€n 75 000 anstĂ€llda. Bioextrax ingick i januari 2020 ett term sheet inför ett samarbetsavtal avseende denna
teknologi med Avfallshanteringsbolaget, som Bioextrax enligt överenskommelse inte kan namnge. Överenskommelserna i detta term sheet, som har förhandlats under andra halvan av 2019 och slutförhandlats under januari
2020, ska vara basen för ett formaliserat samarbetsavtal.

Överenskommelserna i detta term sheet innebĂ€r i korthet att Avfallshanteringsbolaget stĂ„r för investeringskostnader nödvĂ€ndiga för kommersialisering, bĂ„de vad gĂ€ller produktion och marknadsföring.
Avfallshanteringsbolaget, som har en global nÀrvaro, producerar i dagslÀget hydrolyserat fjÀdermjöl (HFM) samt andra ingredienser för djurfoder, vilket innebÀr att de, enligt Bolaget, Àr en optimal partner bÄde ur ett kompetens-, logistik- och försÀljningsperspektiv
för att ta denna teknologi till marknaden samt fÄ stora marknadsandelar globalt sett. Detta Àr skÀlet till att Bioextrax har valt att ge Avfallshanteringsbolaget en
global exklusivitet. Avfallshanteringsbolaget har vidare kommunicerat en icke-bindande mÄlsÀttning om att starta industriell produktion av djurfoder frÄn fjÀdrar med
Bioextrax teknologi i slutet av 2021 eller början av 2022 och Bioextrax kommer dÄ att erhÄlla 6-18 procent av vinstmarginalen. Under 2020 förvÀntas Bolaget tillsammans med Avfallshanteringsbolaget genomföra fortsatt produktanalys samt utfordringstester, samt pÄbörja försÀljningsarbetet gentemot slutkunder. I detta samarbete ansvarar Bioextrax för att tillhandahÄlla teknisk kompetens kring sin process, och Avfallshanteringsbolaget ansvarar för uppskalning och marknadsnÀrmande. I
samarbetet med Avfallshanteringsbolaget ingĂ„r Ă€ven ett danskt bioteknikbolag (”Bioteknikbolaget”). För nĂ€rmare
beskrivning av term sheet se avsnittet ”VĂ€sentliga avtal”
under ”term sheet for collaboration agreement”.

Lol, det var det ja. Jeg sverger, det er sÄ mye pÄ gang i dette selskapet at jeg ikke har oversikten hvis jeg ikke sitter foran en pc og kan sjekke underveis.

1 Like

Dyreefor, tidsperspektiv, jeg? Har jeg snakket i sĂžvne
 tror tagen ble feil etter editđŸ€Ł

Enig i perspektivet til @KrissKross , som de fleste andre her betrakter jeg all aksjehandel som veddemĂ„l basert pĂ„ tilgjengelig informasjon + egen tolkning av denne, som nĂždvendigvis introduserer en subjektiv faktor. For meg, uten bransjeerfaring, representerer overgangen fra “proof of concept” i liten biolab til storskala industriell produksjon en stor sort boks. Ser for meg at en slik oppskalering kan kreve en del R&D, og da tar ting gjerne tid! Her synser jeg altsĂ„ om bioplast segmentet, kommentar @sjerkyll ?

Bioextrax sin forretningsmodell innebÊrer jo Ä overlate det industrielle til sine kunder. SÄ jeg legger til grunn at utviklingsarbeidet mot eventuell industriell pha produksjon startet med disse evalueringsavtalene. Og da mÄ vi vel fremdeles vÊre i tidlig fase?

Tror flere skal ta en ny lytting fra 2:00 her: https://youtu.be/CQDUJhxPQs0

Tror det sammenfatter strategien ganske greit og gir et bilde av hva selskapet sikter pÄ nÄr de gjÞr disse utredningene; ROI. Det er vel ogsÄ slik at noen fasiliteter kan benyttes som dem er, om man lager bioplast alt. Mener Ä huske jeg leste at et gode selskapene har, er at det ikke nÞdvendigvis mÄ bygges helt nye fasiliteter for Ä produsere, men gjenbruk av dagens. (Dette mÄ jeg finne tilbake til, sÄ ikke ta dette for helt god fisk)

2 Likes

Hehe, ja, det ble en del tull der. Tidlig pÄ morgenen og alt det. Jeg har hele tiden tenkt at siden proteinekstraksjonen er steget som gir lÞnnsomhet for PHAproduksjon, ser det en viss overfÞrbarhet mellom arbeidet som er lagt ned i avtalen pÄ dyrefor og PHAevalueringene. Dvs liknende type anlegg, stÞrrelser, prosess osv.

I tillegg sÄ er det momenter fra prospektet og fra uttalelser fra CEO som forteller at det ikke er sÄ tidlig fase ifht nÄr de fÄr en utlisensiering.

En stor fördel med Bioextrax teknologi Àr att vi anvÀnder kommersiellt tillgÀnglig standardutrustning för samtliga steg i produktionen. Detta innebÀr att den tekniska risken i uppskalning av vÄra processer, till kommersiell produktion, Àr mindre för vÄra kunder Àn vad man normalt ser inom bioteknik.

MĂ„l for 2021
2021
Likvid frÄn utnyttjande av teckningsoptioner berÀknas
ge cirka 3,9 MSEK, vid teckningskurs om 11,80 SEK
per aktie (före emissionskostnader). Detta kommer att
anvÀndas för att finansiera den löpande verksamheten,
med följande mÄlsÀttningar för Är 2021:

• Konstruktion av anlĂ€ggning för produktion av
    proteiningrediens till djurfoder genomförs av Avfallshante-
    ringsbolaget.
  • IngĂ„ngna kommersialiseringsavtal avseende bĂ„de PHA (bioplast) och mikrofibrer.

Bioextrax genomför Àven tester tillsammans med tvÄ
PHA-producenter och har planerat för utvÀrderingar
tillsammans med en annan PHA-producent. NĂ€sta
steg i dessa projekt Àr uppskalning av tester till större
skala. :white_check_mark: Baserat pÄ dessa tester kan kostnadsberÀkningar
bekrÀftas och material för större analyser och tester
produceras. Efter dessa tester Àr nÀsta steg att ett
kommersialiseringsavtal ingÄs.

Det er dette fÞrste steget, den initielle investeringen pÄ mange titalls millioner (for nytt anlegg, ikke eksisterende) som er flaskehalsen nÄ, dersom evalueringsperiodene har vÊrt tilfredsstillende. Kan man forvente en liten ketchupeffekt hvor flere hiver seg pÄ dersom den fÞrste tar steget?

4 Likes

Sjerkyll

Har hÞrt bÄde den du linker til og alle andre presentasjoner/intervjuer flere ganger

EN STOR Bakdel, ved Ă„ hĂžre flere ganger - er at man fĂ„r lyst pĂ„ bare flere aksjer pga at man ser det enorme potensialet i hva Bioextrax “prĂžver” Ă„ levere

De har testet dette med sÄ mange nÄ, at jeg har tro pÄ Fornybar sin Ketchup effekt, de neste mÄneder :partying_face::boom::rocket:

1 Like

Man kan bare fortsette m Ă„ trekke opp avtal pĂ„ avtal som “vil” muligens gi store inntekter i mange Ă„r

Hva vil konkurrentene til denne fremtidige kunden til Bioextrax gjĂžre om dette lykkes???
(INGEN - ifĂžlge Edvard kan levere sĂ„ “ren” PHO og teknologien til Bioextrax för att producera PHO plast er unik)

Bioextrax fördjupar utvÀrderingsavtal med ett av vÀrldens största kosmetikaföretag (Finwire)

2020-10-09 08:41

Bioteknikbolaget Bioextrax meddelar att utvÀrderingsprojekt som pÄgÄr med ett av vÀrldens tre största kosmetik- och hudvÄrdsföretag har fördjupats och förlÀngts, vilket innebÀr att parterna framgent riktar in arbetet pÄ en viss typ av biopolymer, sÄ kallad PHO. Det framgÄr av ett pressmeddelande.

Syftet med det ursprungliga utvÀrderingsprojektet var för kosmetikaföretaget att utvÀrdera potentialen i att anvÀnda Bioextrax olika PHA-typer i olika produkter. Kosmetikaföretaget har nu beslutat sig för att fortsÀtta utvÀrderingen med fokus pÄ en av PHA-typerna Bioextrax kan producera, nÀmligen PHO. Kosmetikaföretaget Àr bÄde en potentiell köpare av PHO och en potentiell licenstagare av Bioextrax patenterade teknologi, dÄ de har egen produktion och kapacitet inom industriell bioteknik. UtvÀrderingen vÀntas pÄgÄ till juni 2021.

• Att detta vĂ€rldsledande kosmetikföretag har valt att fördjupa utvĂ€rderingen av vĂ„r PHO och vĂ„r teknologi för att producera PHO Ă€r mycket positivt. Av flera skĂ€l ser jag stor kommersiell potential med denna kund, om vi lyckas i den fördjupade utvĂ€rderingen. Först och frĂ€mst Ă€r det ett mycket stort företag vi arbetar med, med en Ă„rlig omsĂ€ttning om flera hundra miljarder svenska kronor. Det Ă€r ocksĂ„ en bransch som Ă€r under vĂ€ldigt hĂ„rd press frĂ„n regulatoriskt hĂ„ll, dĂ„ tillsatta och inte biologiskt nedbrytbara plaster Ă€r pĂ„ vĂ€g att förbjudas inom EU i ett flertal av deras produkter. Slutligen har just det bolag vi arbetar med ett stort fokus pĂ„ naturligt producerade rĂ„varor, vilket innebĂ€r att de vill undvika konkurrerande PHA-produktionsmetoder med anvĂ€ndande av olika typer av kemikalier, och vill fokusera pĂ„ vĂ„r helt biobaserade teknologi, sĂ€ger Edvard Hall, vd i Bioextrax.
4 Likes

Jeg har kanskje nevnt overtid for den tyske resirkuleringsfirma avtalen, men det er det flere grunner til.

• Bioextrax har selv oppgitt ett tidslĂžp de ser for seg (har delt bilde av dette fra IPO dokument tidligere). Kort fortalt ser de for seg 4 steg.
  1. FĂžrste kontakt - konferanse, messe osv.
  2. Evaluering / fÞrste smÄskala tester - 6-18 mÄneder: Bioextrax leverer materiale til kunde for Ä teste/analysere eller at Bioextrax tester sin teknologi pÄ kundens materiale.
  3. Samarbeidsavtale - 6-12 mÄneder: Ved suksessfulle fÞrste tester inngÄs en samarbeidsavtale, som normalt sett ikke gir inntekter for Bioextrax. En slik samarbeidsavtale er basert pÄ milestones og innebÊrer at partene skal bli enige om hvordan det videre samarbeidet skal gjennomfÞres samt hvilke resultat som skal oppnÄs fÞr en kommersiell avtale inngÄs.
  4. Kommersiell avtale: Om partene nÄr mÄlene i samarbeidsavtalen inngÄs en kommersiell avtale, f eks royalty-modellen samt omfang av lisens. Bioextrax Þnsker Ä inngÄ langsiktige avtaler pÄ 10-15 Är. Den beregnede tiden fra kommersiell avtale foreligger til full industriell produksjon er 12-18 mÄneder.
  • De har jobbet sammen med det tyske resirkuleringsfirma siden tidlig i 2018.
  • Tysk resirkuleringsfirma er pĂ„ steg 3, samarbeidsavtale, og at de har vĂŠrt det siden januar 2020. AltsĂ„ over 12 mĂ„neder.
  • Tysk resirkuleringsfirma har kommunisert en “ikke-bindende mĂ„lsetning” om Ă„ starte produksjon av dyrefor av fjĂŠr med Bioextrax sin teknologi i slutten av 2021 eller starten av 2022. AltsĂ„ innen kortere tid enn det som er oppgitt produksjon fra kommersiell avtale inngĂ„s i steg 4.
  • VD har tidligere uttalt at han venter svar pĂ„ denne avtalen fĂžrst.
  • Ved Q4 rapport 26 februar uttalte VD “Vi har ett mycket spĂ€nnande 2021 framför oss och jag Ă€r övertygad om att vi kommer rapportera positiva resultat frĂ„n flera olika projekt inom kort.”

SÄ det er rett og slett i pÄvente av denne eventuelle avtalen at jeg ikke tÞr Ä sitte pÄ sidelinjen.

Jeg har tidligere tolket det til at det kun er en samarbeidsavtale (steg 3) utenom tysk resirkuleringsfirma, og det er EcobrÀnsle som ble signert 17 september 2020.
Slik jeg leser det er alle evalueringsavtaler Ă„ tolkes som steg 2, men det var noe uenighet i forum rundt dette, da noen tolket det som steg 3. Hvem vet

Men ja, jeg har kallt de mange “accelererat utvĂ€rderingsprojekt” en potensiell FOMO blant kunder, nĂ„r flere prĂžver Ă„ fĂ„ ned 6-18 mĂ„neders perioden til 4 mĂ„neder :wink:

5 Likes

Avtalen under anser jeg ogsÄ Ä vÊre i trinn 4
 (starter nÄ i trinn 4)
Hvorfor mener du at den ikke er det
 ?

(jeg mener ogsÄ flere gÄr nÄ over i trinn 4)

“” Om utvĂ€rderingsprojektet gĂ„r enligt plan pĂ„börjas kommersiella förhandlingar efter att projektet Ă€r slutfört.""

Og gÄr flere ca etter planen - er flere sluttfÞrt nÄ :hugs:

Bioextrax i utvÀrderingsavtal med globalt teknologibolag avseende bioplasten PHA (Finwire)

2020-11-04 08:04

Bioextrax har ingÄtt avtal om accelererat utvÀrderingsprojekt tillsammans med ett globalt teknikbolag avseende bioplasten PHA. Det framgÄr av ett pressmeddelande.

Bioextrax uppger att teknologibolaget har utvecklat en kostnadseffektiv teknologi för produktion av PHA frÄn ett par specifika avfallsströmmar men saknar en kostnadseffektiv extraktionsmetod.

”Syftet med projektet Ă€r att verifiera den kommersiella potentialen i att anvĂ€nda Bioextrax extraktionsteknologi i kombination med teknologibolagets egenutvecklade process för PHA-ackumulation”, skriver bolaget. UtvĂ€rderingsprojektet Ă€r pĂ„ fyra mĂ„nader.

Vd Edvard Hall sÀger att kunden utgör en mycket stor möjlighet för Bioextrax.

"Om utvĂ€rderingsprojektet gĂ„r enligt plan pĂ„börjas kommersiella förhandlingar efter att projektet Ă€r slutfört. För att redan nu ge en fingervisning sĂ„ ser vi framför oss ett licensavtal som löper i 15 Ă„r och gĂ€ller ett större antal anlĂ€ggningar globalt sett. Med den information vi har om storleken pĂ„ deras första planerade kommersiella anlĂ€ggning, vilken kommer att bli relativt liten, och med ett rimligt antagande om licens och royalties, sĂ„ blir det ca 10 miljoner kronor Ă„rligen till Bioextrax enbart frĂ„n denna mindre anlĂ€ggning vid full produktion”, sĂ€ger Hall.

2 Likes

“Stþdig” oppgang. Noe volatil, men trenden er stigende. Spennende om vi snur her eller om den bryter ned. I’m ready.

1 Like

Hadde ikke trodd man skulle fÄ handle under 90 denne gangen. Da blir den inn litt fra traderpotten i tillegg til longaksjene.

1 Like

Plukket ogsÄ nye pÄ 90, tror det holder for en stund nÄ. SÄ fÄr vi se om Bioextrax spiller en rolle i bioplast revolusjonen i 2021/22, vedtaket i EU er jo kanskje den sterkeste indikatoren pÄ veien denne sektoren mÄ gÄ.

1 Like

@Chilli , jeg tolker “utvĂ€rderingsprojekt” som en evaluering, altsĂ„ steg 2. Selv om det sies at kommersielle forhandlinger begynner etter prosjektet er ferdig kan jo det bety at det fĂžrst inngĂ„s en samarbeidsavtale som er steg 3. Vil jo anta at nĂ„r det signeres en samarbeidsavtale, sĂ„ er det med intensjoner om Ă„ kommersialisere produktet etter milestones er oppfylt osv. Men det er da min tolkning

MEN, det er jo nettopp derfor det er kult at det gikk sĂ„ fort fra utvĂ€rderingsprojekt til “kommersiell” avtale med den nordamerikanske PHA produsenten, men det var kanskje en litt spesiell sak da de lĂžste en del av prosessen i et eksisterende demo anlegg. Synes uansett det er positivt at det har begynt Ă„ tjene noe penger, selv om det er uvisst hvor mange slike batcher de vil selge eller hvor mye de sitter igjen med per batch.

De er jo ikke akkurat sÄ mange ansatte pÄ Bioextrax heller, sÄ at de i hele tatt klarer Ä kjÞre mange evalueringer samtidig er jo veldig positivt!

1 Like

I prospektet stÄr det at de signerte den fÞrste kommersielle avtalen i 2020, sÄ go figure hvordan de deler det inn :slightly_smiling_face:

1 Like

Ja,la merke til det samme under historikk der i gÄr
 Uten Ä skjÞnne hvilken avtale det kan vÊre

1 Like

Noen som er heftig pÄ kjÞperen!

1 Like

Skjedde her nÄ??

1 Like

Hvilket hus kjÞper? Pent uansett. Noen mÄ ha skjÞnt tegninga :joy:

1 Like

Det er Nordnet som kjĂžper

1 Like