Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bioextrax (BIOEX) 🇸🇪

Ja om jeg har forstått regnestykket til Stone over riktig så vil du jo da i praksis betale 82kr per aksje i emisjonen denne runden da - forutsatt at man handler til 0,6kr. Det er ikke akkurat rabattert pris…

Om jeg har skjønt det riktig så stemmer det. Men om aksjen er verdt 200 kr om 1 år kan du da spare 102 kr ved å benytte 1 opsjon a kr 98…

Ja, det er klart! Blir som Chilli sier litt tenkeboks dette her…

Denne to 2. Kan altså ikke handles enda? Men vil komme i handel?

De vil nok bli notert når de er utdelt ja.

Jeg syntes det var for få opsjoner i tilbudet, så valgte til slutt å selge mine UR for 0,7 kr per, altså 14 kr per aksje+1/3TO. Kjøpte så tilsvarende antall aksjer for 76 kr, så slik jeg ser det fikk jeg da disse på en måte for 62 kr :grin:

Tror du må kjøre den gjennom kalkulatoren en gang til :wink: Du betaler ikke kurtasje heller da? :thinking:

Hehe sett bort fra 200 kr kurtasje, men kjøpte litt ekstra også uansett, så jevnet seg litt ut :wink:

Edit: med rundt 200 i kurtasje for salg+kjøp for de 100 aksjene det gjelder mtp emisjon, så blir det bare 2 kr ekstra per aksje… Fortsatt billigere med 64 kr kontra 70 kr.

1 Like

Kan nokon forklare korleis emisjonen fungerer? Kva må kursen være for at det løner seg å teikne?

Hei.

Det kommer litt an på. Hadde du aksjer fra før som gjør at du nå har units (UR) eller vurderer du å kjøpe units i markedet?

Har aksjer frå før, og har fått UR på Zero på Nordnet der eg har aksjane. Forstår ikkje heilt det tekniske rundt emisjonen. Har forstått det slik at eg kan teikne til og ned komande onsdag. Er det nokon grunn til å ikkje teikne dersom kursen er over 70 på onsdag?

Skulle jeg ha kjøpt UR på sluttkurs idag, så hadde jeg betalt 18kr for hver aksje jeg kunne fått for 70kr, altså 88kr aksjen med UR - mens kursen for aksjen endte på 84 kr. En teoretisk overpris på 4 kr aksjen. Det du får i tillegg er en opsjon for hver EMI aksje du får. Det koster deg 3 opsjoner for å kunne tegne 1 aksje om ca 1 år til mellom 70kr og 98kr… Noe du vil komme godt utav om Bioextrax lykkes… Litt innviklet… Hvis en vil slippe alt styret m å tegne osv, selger man UR og kjøper aksjer…

Jeg har ikke hele formuen i denne aksjen, slik at mengden units ikke er veldig stor. Derfor tegner jeg for de unitene jeg har. Ellers kunne man solgt units for 0,9kr stk på slutten i dag (tilsvarende 18kr for å tegne en aksje (inkl TO 2)) og kjøpt tilsvarende mengde aksjer i markedet til 84kr - 18kr = 66kr stk.

Kurtasje kommer i tillegg ved både salg av units og kjøp av aksjer, så det må være mer enn et flaut volum for ikke å kaste bort gevinsten bare der.

Og som det poengteres over her, man får med noen TO 2 opsjoner ved tegning.

Takk for gode svar :+1:

Jeg kjøpte noen UR. Burde jeg løse de inn?

Sliter fremdeles med å forstå det. Jeg trodde ur var opsjonen dessverre. Men disse opsjonene kommer da altså senere…

For hver 20 UR får du tegne 1 aksje til kr70. For hver tredje aksje du tegner til 70kr, får du 1 oppsjon/rett til å tegne 1 aksje om 1 år, til en gitt pris.

Men disse opsjonene vil også være mulig å kjøpe om en stund?

Ja… Opsjonene kommer til å kunne kjøpes og selges… :blush:

Jeg har forstått en del, men tydeligvis ikke alt. Mine Bioextrax UR har dukket opp i Pareto. Hvordan tegner jeg aksjer med mine UR? Og må jeg foreta meg noe før 3. juni?

Får håpe Bioextrax er verdt 10-gangeren om et år så det er verdt bryderiet. :joy:

1 Like