Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bioextrax (BIOEX) 🇸🇪

Nå har jeg ikke lest meg mye opp på bioextrax så beklager min uvitenhet, men driver ikke disse med ting vi på sett og vis allerede eksisterer i Norge og Sverige?

Vi har vel allerede dyrefôr/fiskefôr basert på proteiner både fra trær og tang/tare? Er vel egentlig «bare» sukkerarter som er omdannet til protein via en prosess, men ja. Samme prosessen kan vel i teorien brukes på det meste av biologisk materiale?

Når det kommer til fiber, og da spesielt fra trær blir jeg veldig overrasket om de vet noe som ikke Stora Enso allerede vet, men opplys meg gjerne.

Hvis du er interessert i å sette deg inn i hva selskapet driver med foreslår jeg at du starter med å høre hva Edvard Hall sier her:

Og for ordens skyld, det har ingenting med fiber fra trær å gjøre.

Ser ut som det blir en splitt… om jeg leser svensken riktig? :wink:

"Årsstämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens förslag om en uppdelning av bolagets aktier, s.k. aktiesplit, varvid en (1) befintlig aktie delas i fyra (4) aktier. "

2 Likes

Det stemmer, jeg har notert at noen har ønsket splitt 1/10 men 1/4 syntes jeg var fornuftig da jeg leste innkallingen. Bra at det ble vedtatt.

Blir det da antall aksjer man har i dag som splittes?

Normalt sett burde det være det, men de skriver også : “Styrelsen eller den styrelsen utser bemyndigas att bestämma avstämningsdag och vidta de smärre justeringar som krävs för beslutets registrering vid Bolagsverket.”

1 Like

As part of the push, the government has also set up a $50 million fund for research looking into new ways to reuse and dispose of plastics.

The plastics phase-outs will take place in three stages starting late 2022. The first phase, set to come into action by late 2022, will ban easier to replace plastics, such as PVC meat trays, Polystyrene takeaway packaging, EPS grocery packaging, plastic drink stirrers, and plastic-stemmed cotton buds. The next phase will come in by mid-2023 and will ban single-use plastic produce bags, plastic tableware (plates/bowls/cutlery), plastic straws, and non-compostable produce labels. By mid-2025, all other PVC and polystyrene food and beverage packaging will be banned.

A bunch of other countries have recently vowed to move away from plastic in recent years. While many countries have looked to cut the use of plastic bags, the European Union (EU) took one of the strongest steps three years ago with their ban on a wide range of single-use items, set to come into force this year. Canada also recently took bold action towards banning plastic by listing single-use plastic as toxic.

3 Likes

Det blir spennende med splitt, kjenner eg børsen rett blir dette enten en kjøps anledning eller salgs mulighet , spørs bare hvor mange som ikke kan regne😂

2 Likes

Så det er bekreftet @sjog at de aksjene man har blir det tatt en 1/4 splitt på?

Ja det ble vedtatt. Iverksettes nok snart, slik at antall aksjer du har ved stengning en ettermiddag blir til 4x så mange neste morgen.

1 Like

Avstämningsdag för uppdelningen av Bioextrax aktier 16 juli 2021

Vid Bioextrax AB (publ.) årsstämma den 28 juni 2021 beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, om en uppdelning av bolagets befintliga 3 687 172 aktier (split), så att varje befintlig aktie delas upp i fyra nya aktier av samma aktieslag (split 4:1). Styrelsen bemyndigades att besluta om fastställande av avstämningsdag för uppdelningen.

Styrelsen har nu beslutat att avstämningsdag för uppdelningen ska vara fredag 16 juli 2021, vilket innebär att sista dag för handel i aktien före uppdelningen är onsdagen den 14 juli 2021. Första dag för handel med uppdelade aktier och ny ISIN-kod är torsdagen den 15 juli 2021.

Uppdelningen sker automatiskt via Euroclear Sweden AB och aktieägare behöver inte vidta några åtgärder.

3 Likes

Ikke rare omsetningen, men det bygger seg sakte men sikkert opp. Er nok flere som ønsker å få litt ekstra aksjer gjennom splitten, som for eksempel undertegnede.

1 Like

Det blir kanskje noen ekstra aksjer til salgs når aksjene fra emisjon er tildelt…
Ser noen prøvde å lure kurs over 100 men kom kjapp kontra på 98

Emisjonsaksjene har vært i markedet i flere uker allerede. Nice try…

Seriøst? DNB har ikke registrert disse på min VPS enda!

De kom som en omsettbar BTU i begynnelsen av juni (inkl TOen) og kom som aksjer nå for ikke lenge siden.

Ser det nå at totalt antall aksjer er gått opp ja… Mareritt å bruke DNB på disse aksjene, burde fått alt over på Nordnet tydeligvis!

Ja Nordnet er bra på svenske aksjer/emisjoner.

Ja, har hatt 10-15 corporate action mailer fra DNB, og pga lokal bank måtte jeg overføre med IBAN til svensk valutakonto i DNB. Har kun sett UR og BTU opplistet i pdf-er også… Får vel purre på de

Edit: Ser siste corporate action pdf viser at aksjer ble tildelt 5 juli (Holdings as of 05-Jul-2021), så registreres kanskje snart på VPS.

1 485 eiere på Avanza. Kan vel ikke akkurat si at den er oppdaget der borte.

2 Likes