Det er ikke bare ifÞlge Edvard @Chilli Alt av prospekter etc som ikke fÞrer dithen mtp startet samarbeid skal meldes pronto hvis intet fÞres sÄ her sitter vi alle fortsatt trygt i pÄvente av neste melding om det vÊre seg pluss eller minus.
Enig ConcordeâŠ
NĂ„r vi nĂ„ ser omfanget av fĂžrste avtale, skjĂžnner vi at det tar tid og alt av evt âchallengesâ mĂ„ vĂŠre pĂ„ plass fĂžr evt signering av nye avtalerâŠ
Men ifĂžlge Edvard er dette âpĂ„begyntâ slik jeg tolker div uttalelser
Det blir «galematiasâ fremover. Beliveyoume!
Ja⊠Det âvĂŠrsteâ er at det kommer til Ă„ vare i flere Ă„râŠ
SelvfĂžlgelig mange opp og nedturer, og lett Ă„ vĂŠre superopptimist etter sist ukeâŠ
Bioextrax har selvfĂžlgelig noe Ă„ beviseâŠ
Galematias er et dekkende ord
Nb. Goggler man ordet âGalematiasâ sĂ„ vet jeg ikke om det er sĂ„ dekkendeâ:joy:
Men trekker ut en oversetting som er
galskap og vanvidd
For det er det, det blir om de lykkes
Tok en del gevinst, men har igjen 4K ish som blir hvertfall over neste. You spoke like an true Samaritan @Chilli
Antar du da tenker pĂ„ samarbeidet de har hatt med det store tyske gjenvinnings selskapet siden 2018? Lurer ogsĂ„ pĂ„ hva som har skjedd med dette, Edvard gav jo tidlig i Ă„r uttrykk av at han trodde det ville bli den fĂžrste avtalen, men de har ikke blitt nevnt i hele tatt siden januar/februar som jeg har fĂ„tt med meg⊠Det er jo egentlig i pĂ„vente av den at jeg i ett halvt Ă„r ikke har turt sĂ„ sitte pĂ„ sidelinjen, men nĂ„ er det plutselig en nordamerikansk produsent som virker Ă„ vĂŠre nĂŠrmest innen dyreforâŠ
Fikk forÞvrig ikke med meg at lisensavtalen de nÄ har inngÄtt er med samme selskap som de skulle levere demo batcher til ut fra kommersiell avtale i mars.
âLicensavtalet Ă€r ett resultat av den utvĂ€rdering av Bioextrax extraktionsmetod som har pĂ„gĂ„tt under framförallt 2021, och som relaterar till det kommersiella extraktionsavtal som Bioextrax kommunicerade 3 mars 2021.â
NÄr de inngikk denne avtalen i mars snakket de om noe mindre belÞp enn 1 milliard i Äret fra 2026, for da var det vel 7 millioner ved full drift av fÞrste anlegg⊠men at de ogsÄ planla Ä utvide kapasitet og etter hvert bygge flere anlegg.
âDetta extraktionsavtal ska ses som en del av det utvĂ€rderingsprojekt av Bioextrax teknologi som parterna för nĂ€rvarande genomför, och vars syfte Ă€r att utvĂ€rdera den kommersiella potentialen i att anvĂ€nda Bioextrax teknologi i deras första fullskaliga industriella anlĂ€ggning med planerad byggstart 2021. Denna första större anlĂ€ggning kommer sedan följas av kapacitetsökningar och flera anlĂ€ggningar Ă„ren dĂ€refter. Producentens ambition Ă€r att anvĂ€nda sig av Bioextrax extraktionsmetod i samtliga anlĂ€ggningar.â
âMen för att upprepa vad som tidigare kommunicerats, om allt gĂ„r bra i utvĂ€rderingsprojektet och med ett rimligt antagande om licens och royalties, sĂ„ blir det ca 7 MSEK Ă„rligen till Bioextrax enbart frĂ„n deras första fullskaliga anlĂ€ggning, vid fullt kapacitetsutnyttjande.â
Det har nok skjedd endel med stÞrrelsen pÄ anleggene som planlegges siden mars.
MisforstÄ meg rett⊠synes det er kult at noen virkelig satser og sitter fortsatt med en riktig god slump aksjer (ut fra min mÄlestokk hvertfall)!
Bare syntes det var litt vel stor kontrast i summene fra mars og nĂ„, sĂ„ spĂžr meg selv om det er noe hĂ„rete mĂ„l selv om det er noen Ă„r frem i tidâŠ
Jeg sitter og tenker litt⊠En ting er aksjeverdien, men hvis alle avtaler og flere til gÄr inn, vil det bli noen vanvittige overskudd, i milliardklassen. Det skulle vÊrt interessant Ä visst hva styret tenker om det, om det blir investeringer, forskning/utvikling eller utbytte pengene vil gÄ til.
Det er jo naturlig at et slikt selskap prĂžver Ă„ bli stĂžrst i sin nisje som da blir Ă„ utnytte mikroorganismer til Ă„ produsere molekyler. Tipper det blir forskningsbudsjetter pĂ„ mer enn de ânormale 2-4 %â. De kan ogsĂ„ finne pĂ„ Ă„ bygge egne fabrikker litt som VOW med VGM. Det er vanskelig Ă„ gjette pĂ„ hvilken vei det tar.
Noen som vet hva det globale pha-markedet er i dag?
NĂ„r jeg sĂžker finner jeg kun robotgenererte artikler som anslĂ„r markedet til ca 120 mill usd i 2025âŠ
Bioextrax oppga rundt 550 millioner svenske for litt siden, men det er fordi PHA har vĂŠrt veldig dyrt Ă„ fremstille til nĂ„âŠom jeg husker rett. SĂ„ de forventer jo at dette skal stige kraftig fremover
https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/pha-market-395.html
121mill usd i 2025 er et tall som gÄr igjen ser jeg. Dagens eller tidligere Ärs har ligget irundt 62 mill usd.
Ja, men det anslaget der er fra den robotgenererte rapporten, og sirkulerer pÄ alle mulige sprÄk og former. Men det illustrerer at markedet er ikke all verden i dag, og det mÄ komme et gjennombrudd.
Det gjennombruddet kan det godt hende bioex vil stÄ for, men her er det betydelig risk. Noe da ogsÄ kursen gjenspeiler pÄ dagens nivÄ.
PHA er fremdeles nytt og pÄ vei inn. Sjekk heller hvor stort markedet for tradisjonelle plastprodukter er. Det meste av dette skal etterhvert erstattes av mer miljÞvennlig plast som PHA.
Deler et innlegg fra kaffelatte pĂ„ placera-forum. SĂ„ vi ikke blir overopphetet herâŠ
Vem vet det kanske Àr ett av de hÀr fÄniga hypebolagen. Vad brukar kÀnneteckna de?
- En ny vÀrldsunik patenterad produkt.
- Ingen eller liten omsÀttning.
- Skyhögt alt negativt P/E tal.
- PM om framtida intÀkter. Men bara om det företaget leverar, LOIs eller MoU.
- VD ord i rapporterna som t ex âspĂ€nnande tidâ genombrottet Ă€r nĂ€ra" etc.
- Hög volativitet
- Den största delen av aktiehandeln Àr av smÄsparare pÄ AVA och NON.
- Forumskribenter pĂ„ placera som skriver om âsnart tar vi 100 krâ, ânej 500krâ etc
- Forumskribent som gĂ„r mot attack om nĂ„gon skriver nĂ„got som inte Ă€r superpositivt. Typ ânu har trollen kommitâ, âlĂ€s pĂ„, om du kanâ, âom du inte har nĂ„gra aktier varför Ă€r du hĂ€râ.
Har jag glömt nÄgot?
SkÀmtosido sÄ kan det bli kalasbra eller pannkaka. PHA industrin Àr i sin linda och Àn sÄ lÀnge sÄ har de inte testas i stora anlÀggningar. Man fÄr helt enkelt göra en egen R/R bedömning innan pengarna börjar rulla in. Jag kanske Àr luttrade frÄn Taurus energy som skulle revolutionera biogasindustrin med samma upplÀgg. Men det hindrade dock mig inte frÄn att investera i Bioextrax.
Deler mye av denne personen sin oppfatning. Jeg kjÞper ikke eurofien for denne avtalen og synes det er altfor optimistisk. Kommende avtaler kan selvsagt endre pÄ hele bildet, men de kan vÊre av lignende natur, hvor det vil ta tid fÞr man kommer opp i stÞrre volum.
Synes fortsatt det er spennende, men jeg tar hÞna mi og lar dere andre vente pÄ de pÄ taket
Dette hĂžres mer eller mindre ordrett ut som det som ble sagt pĂ„ et generelt grunnlag om nye smĂ„bolag i podcasten âFill or Killâ fra tirsdagen.
Det er selvfÞlgelig ikke slik at Bioextrax skal vokse inn i himmelen helt risikofritt, men som det har blitt pÄpekt sÄ gir avtalen som ble inngÄtt forrige uke en pekepinn for videre avtaler - virker som at det gikk endel hus forbi at avtalen genererer inntekter allerede innevÊrende Är og IKKE fÞrst i 2026. Stor de-risk der uansett. Edvard Hall blir enten helt eller skurk, forelÞpig syns jeg han har levert og kan absolutt gÄ med hodet hevet ref.alle tidligere utsagn.
Vi fÄr nÄ se nÄr en evt avklaring rundt en evt avtale hos en av kanonene kommer, det vil gi en enda klarere pekepinn. Fortsatt god nok RR til Ä vÊre tungt inne her for meg i alle fall.
Selvsagt er det stor usikkerhet rundt de tallene som var nevnt i bÞrsmeldingen. De tar nok utgangspunkt i FCB sine planer, og det er fÞrst nÄr belÞpene viser seg i regnskapet at de vil bli priset inn for fullt. Den neste avtalen blir viktig, ikke minst hvis kontraktsmotparten er et velrenommert og solid selskap.
Jeg synes prisingen er fornuftig nÄ ift denne fÞrste avtalen og realiserte litt igjen i dag pÄ ca 90, men beholder sÄpass mange aksjer at jeg ser frem mot neste avtale og den neste etter det osv